Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Fysioterapi 2005 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2006 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2007 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2008 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2009 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2010 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2011 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2012 - Hälsofrämjande fysioterapi
- Fysioterapi 2013 - Hälsofrämjande fysioterapi
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om det egna yrkesområdet genom att
- uppvisa kunskap om innebörden i begrepp, definitioner och synsätt i relation till hälsa och hälsofrämjande (verksamhet)
- tillägna sig grundläggande kunskap om folkhälsovetenskap i relation till befolkningens hälsa
- känna till evidensbaserade teorier och modeller för hälsofrämjande verksamhet
- tillägna sig kunskap om planering, genomförande och utvärdering av hälsofrämjande verksamhet
- uppvisa kunskap i ergonomi
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom att
- tillägna sig kunskap för att i sitt yrke kunna handla rättvist, jämlikt och solidariskt med utgångspunkt i det egna yrkets värdegrund
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna förklara innebörden i begreppen hälsa och hälsofrämjande samt begrepp som relaterar till dessa
- känna till hur hälsa kan mätas och hälsofrämjande verksamhet kan utvärderas
- känna till evidensbaserade hälsofrämjande teorier, modeller och strategier och förstår sambandet med hälsofrämjande i praktiken
- kunna planera, genomföra och urvärdera hälsofrämjande projekt för en viss målgrupp
- kunna identifiera ergonomiska faktorer som inverkar på belastningen hos människan i arbetslivet
Innehåll
Innehåll:
- centrala begrepp inom hälsa och hälsofrämjande
- den hälsofrämjande idén och dess historia
- mål, värderingar och etiska aspekter i samband med hälsofrämjande
- hälsofrämjande arbete ur ett systemteoretiskt perspektiv
- evidensbaserade hälsofrämjande teorier och modeller
- behov och prioriteringar för att främja hälsa
- planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete
- deltagande i Stafettkarnevalen
Förkunskaper
Anatomi, fysiologi och biomekanik
Idrottsvetenskap
Kursen ersätter följande kurser
---
Mer information
Ingen tilläggsinformation
Litteratur
Tentbok
Scriven A. 2013. Ewles & Simnet Hälsoarbete. Studentlitteratur. (eller den äldre versionen; Ewles Linda, Simnett Ina. (2009) Hälsoarbete. Studentlitteratur) TENT: Kapitel 1-7, 14-15
ELLER
Winroth Jan, Rydqvist Lars-Göran (2008). Hälsa och hälsopromotion. Sisu Idrottsböcker.
TENT: Del 1 (t.o.m. s. 188) och Del 2 (s. 230-276)
Kurslitteratur
Korp Peter(2004). Hälsopromotion. Studentlitteratur
Medin Jennie, Alexandersson Kristina (2000) Begreppen Hälsa och hälsofrämjande- en litteraturstudie. Studentlitteratur
Nutbeam Don (2005). Theory in a Nutshell. McGraw-Hill. Australia
Savola E, Koskinen Ollonqvist P.(2005) Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteet ja selitykset. Terveyden edistämis keskus ry. Ladda ner: http://www.tekry.fi/index.php?page=jul_julkaisu&i=100311 Extern länk
Social- och hälsovårdsministeriet. Hälsa 2015. Se: http://www.stm.fi/sv/under_arbete/utvecklingsprojekt/halsa_2015 Extern länk
Social- och hälsovårdsministeriet. KASTE. Se: http://www.stm.fi/sv/under_arbete/utvecklingsprojekt/kaste Extern länk
Statsrådet. Politikprogrammet för hälsofrämjande. Se: http://valtioneuvosto.fi/tietoarkisto/politiikkaohjelmat-2007-2011/terv… Extern länk
WHO. Health Promotion Glossary. 1998. Ladda ner: http://www.who.int/hpr/NPH/docs/hp_glossary Extern länk
WHO. Ottawa Charter. Se: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/ Extern länk
+ ARTIKLAR OCH ANDRA LÄNKAR SOM PRESENTERAS UNDER KURSEN
Stödlitteratur
Antonovsky. A (2001) Hälsans mysterium, 2001 Natur& Kultur
Faresjö (2007) Kan man vara sjuk och ändå ha hälsa. Studentlitteratur.
Klockars K,& Österman B.( 1995) Begrepp om hälsa. Filosofiska och etiska perspektiv på livskvalitet, hälsa och värd. Liber.
Naidoo j., Willis J. (2005) Folkhälsa och hälsofrämjande insatser. Stundetlitteratur. Lund
Seedhouse David (2001). The foundation for achievement. Wiley 2001
Tones Keith, Tilford Sylvia (2001). Health Promotion - effectiveness, efficency and equity. Third edition. Nelson Thornes
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 47 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 8 timmar
- Basgruppsarbete - 8 timmar
- Självstudier - 70 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Självutvärdering
Examinationskrav
Litteraturtent
Projektarbete och närvaro vid seminarier
Självutvärdering
Lärare
- Kukkonen Göta
- Sievers Hannele
- Wiik Mikaela
Examinator
Kukkonen Göta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- 2014-04-11 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- 2014-05-31 - Övriga uppgifter