Arcada utbildar ergoterapeuter med brett kunnande inom yrkets olika delområden.
Examensbenämning: Ergoterapeut (YH)
Omfattning: 210 sp/3,5 år
Utbildningsansvarig: Tove Werner
Ergoterapeuter är uppfinningsrika problemlösare, som arbetar för att alla ska kunna vara delaktiga i sin vardag och i samhället. Som ergoterapeut möter du människor som på grund av olika orsaker, exempelvis sjukdom eller skada, har svårt att klara sin vardag på egen hand.
Tillsammans med personen du möter löser ni de utmaningar som hen upplever i sin vardag och i sina vardagliga aktiviteter. Det kan handla om att anpassa den fysiska miljön i hemmet, på jobbet eller i skolan, börja använda hjälpmedel, träna nya färdigheter eller hitta alternativa sätt att göra saker.
Utbildningen till ergoterapeut ger avancerad kompetens som kan nyttjas inom olika områden i samhället. Aktivitetsvetenskap ligger som grund för utbildningen, vilket ger ett brett perspektiv på interaktionen mellan människan, aktivitet och omgivning i förhållande till hälsa. Som ergoterapeut jobbar du i nära samarbete med personerna som du möter, men fokuserar också på samspelet mellan människan och hens omgivning. Det här kan vara allt från det egna hemmet till miljöer på samhällsnivå. Fokus blir på att identifiera aktivitetshinder och utmaningar på alla nivåer, från individnivå till grupp- och samhällsnivå. Identifiering av utmaningar och hinder ligger som grund för ett användarorienterat arbetssätt. Det innebär att ergoterapeuten arbetar tillsammans med personer för att möjliggöra aktivitet och delaktighet därigenom skapa aktivitetsrättvisa för olika grupper i samhället.
Flerformsutbildningen till ergoterapeut genomförs huvudsakligen på distans och under dagtid, med några närvarodagar per månad. Under närvarodagarna ligger fokus på praktiska färdigheter samt på övningar och diskussioner i grupp. Arcada erbjuder Finlands enda utbildning till ergoterapeut på svenska. Efter utbildningen uppfyller du kompetenskraven för ergoterapeuter i Europa.
Fortsatta studier
Studerande som har avlagt en yrkeshögskoleexamen och har minst två års arbetserfarenhet kan fördjupa sin yrkeskompetens genom en högre yrkeshögskoleexamen. En högre yrkeshögskoleexamen omfattar 60 eller 90 studiepoäng och kan ofta avläggas som deltidsstudier vid sidan av arbetet. Utbildningen innebär en fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor och syftar till att utveckla den studerandes förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings-, utvecklings- och innovationsarbete inom den egna branschen. En högre yrkeshögskolexamen ger behörighet för offentliga tjänster med krav på högre högskolexamen.
Arcada erbjuder utbildning till två högre yh-examina inom social- och hälsovård: Healthcare Leadership och Social- och hälsovårdstjänster för framtidens välfärdssamhälle.
Efter en yrkeshögskoleexamen kan studenten även ansöka till magisterstudier vid ett universitet. Universitetet bestämmer på vilka grunder de sökande antas. Den som har avlagt en högre yrkeshögskoleexamen eller magisterexamen kan ansöka om att få avlägga licentiat- eller doktorsexamen vid ett universitet. Universitetet bedömer varje ansökan individuellt för att avgöra om den sökande har tillräckliga färdigheter för forskarutbildning.
Forskning, utveckling och innovation
Forskning, utveckling och innovation (FUI) integreras genomgående i undervisningen och examensarbeten och olika arbetslivsrelaterade projekt är en naturlig del av FUI-verksamheten. FUI-verksamhet fokuserar inom branscherna Hälsa och välfärd samt vård på tre kunskapsutvecklingsområden: hälsofrämjande, patientsäkerhet och social delaktighet.
Inom hälsofrämjande arbete utvecklas expertkunnande inom produktion av hälsofrämjande och förebyggande tjänster och delområdena för arbetshälsa, fysisk aktivitet och hälsomotion och stöd av livsvillkor för äldre i hemmiljö. Kunskapsutvecklingen berör människans hälsa och välfärd på individ-, grupp- och samhällsnivå inom olika hälsofrämjande arenor inom vardags- och arbetsliv samt livsstils relaterad hälsofrämjande arbete.
Inom området för social delaktighet fokuserar kunskapsutvecklingen dels på grupper med särbehov, dels på det sociala kapitalet. Att möjliggöra gemenskap, tillhörighet, aktiv medverkan och medansvar i samhällsutvecklingen för sårbara och utsatta klientgrupper är ett övergripande temaområde. En annan utmaning är att utveckla rehabiliteringsmodeller och -nätverk som stöder fysisk, psykisk och social funktionsförmåga och livskontroll för riskgrupper med funktionshinder såsom mental ohälsa och olika funktionsnedsättningar.
Området för patientsäkerhet fokuserar på tre delområden; avancerad klinisk vård, säkerhet i relation till mänskliga faktorer och simulering som pedagogik för att öka patientsäkerheten. Området för de mänskliga faktorerna berör problematiken kring hur man kan minska risker och garantera en trygg och säker vård och omsorg genom att utveckla processer som beaktar ledarskap, beslutsfattande, uppgiftshantering och situationsbedömning, samt förutseende rapportering.