Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

1 (2021-08-01 till 2021-10-24)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

7 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.
Du har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag. Du har grundläggande
kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet
och omgivning och dess inverkan på vardagens
aktiviteter. Du kan på grundläggande nivå redogöra
för teorier som är relevanta för professionen. Du
förstår aktivitetens betydelse för hälsa och ett
meningsfullt liv.

Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens och teknologisk
kompetens.
Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp.
Du har grundläggande kunskap om tillgänglighet i
digitala miljöer

Hållbarhetsmål:
SDG3: Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar.

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om aktivitetens
betydelse för känslan av välbefinnande
Du har grundläggande kunskap om begreppet
delaktighet och dess betydelse för vardagen.
Du kan förklara innebörden av aktivitetens värde
och mening utgående från ValMo modellen.
Du kan på en grundläggande nivå återge betydelsen
av begreppen DBBB för personer i olika åldrar.
Du har förståelse för relevanta förebyggande
strategier för att främja positiv fysisk och
psykisk hälsa och välbefinnande.

Färdighet:
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
aktivitetens betydelse för känslan av
välbefinnande och dess betydelse för delaktighet i
vardagen.
Du kan använda Oval-9 för att fastställa
aktiviteters värde.
Du kan använda begreppen DBBB för att beskriva
dess betydelse för välbefinnande.
Du kan reflektera över aktivitetens betydelse i
vardagen för personer i olika åldrar och olika
livssituationer.

Förhållningssätt
Du respekterar meningsfulla aktiviteters betydelse
för personers välbefinnande.
Du respekterar aktivitetens betydelse och innebörd
för personer i olika åldrar.
Du inser värdet av aktivitet som grund för
professionen.

Innehåll

Grunderna i aktivitetsvetenskap
Perspektiv på aktivitet
Aktivitetens betydelse i olika livsskeden.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Kursen ersätter följande kurser

Grundkurs i ergoterapi 2020.

Litteratur

Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 1 och 5.

Clark, F., Parham, D., Carlson, M., Frank, G.,
Jackson, J et al. (1991).
Occupational science: Academic innovation in the
service of occupational therapy's
future. American Journal of Occupational Therapy,
Vol 45, p300-310.
https://doi.org/10.5014/ajot.45.4.300 Extern länk

Crain, W. 2016. Theories of development. Concepts
and applications. 6th edition. USA: Pearson
education.

Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Svenskt alternativ till Dunderfelt: Hwang
P,Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi - 4 uppl.

Erikson H E. 2004. Den fullbordade livscykeln.
Malmö: Natur och Kultur.

Erlandsson, L-K. Persson, D. 2014. ValMO-modellen.
Ett redskap för aktivitetsbaserad
arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Gustavsson, A. (red) 2007. Delaktighetens språk.
Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4:
s. 61-81

Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014). In
the Footsteps of Wilcock, Part One:
The Evolution of Doing, Being, Becoming, and
Belonging. Occupational Therapy in
Health Care. 28 (3), 231-246. DOI:
10.3109/07380577.2014.898114.

Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014) In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being, Becoming,
and Belonging, Occupational Therapy In
Health Care, 28(3), 247-263, DOI:
10.3109/07380577.2014.898115

Law, M. 2002. Participation in the occupations of
everyday life. American Journal of
Occupational Therapy. 56 (6) 640-649

Nelson, D. (1996). Occupation. Therapeutic
Occupation: A Definition. American Journal
of Occupational Therapy, 50, 775-782.
https://doi.org/10.5014/ajot.50.10.775 Extern länk

Nelson, D. (1988). Occupation. Form and
performance. American Journal of Occupational
Therapy, 42, 633-641.
https://doi.org/10.5014/ajot.42.10.633 Extern länk

Sveriges arbetsterapeuter (2018). Vad heter det på
svenska? Grundläggande begrepp och
perspektiv inom arbetsterapi. Tillgänglig:
https://www.arbetsterapeuterna.se/media/13 Extern länk
58/vad-heter-det-paa-svenska_webb.pdf

Tjersland, Engen, Jansen. 2011, Allianser (kap.
4).

Word federation of occupational therapists.
(2012). Position statement occupational
science. Tillgänglig:
https://www.wfot.org/resources/occupational Extern länk-
science.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 147 timmar
  • Seminarier - 5 timmar
  • Workshops - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 202 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 202 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänd portfolio som bedöms med vitsord 1-5.
Detaljerad examinationsbeskrivning finns i
Itslearning.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Arola Annikki
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning (20 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-01-07

Kursanmälningstid

2021-08-09 till 2021-09-05

Examinationsformer

2021-10-14 - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-08-31 13:15 - 16:00 D4106 Aktivitet och aktivitetens väsen Introduktion till modulen och studieenheterna Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
Werner Tove
2021-09-01 08:30 - 10:00 D4106 Aktivitet och aktivitetens väsen nedan Aktivitetsvetenskapens grunder. Begreppet aktivitet     På CAMPUS, alternativt via zoom. Se länken       Annikki Arola is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64337954382?from=addon Meeting ID: 643 3795 4382 Join by SIP 64337954382@109.105.112.236 64337954382@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 643 3795 4382 Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
2021-09-01 10:15 - 12:00 B326 Aktivitet och aktivitetens väsen Introduktion till examinationen. Vad är en portfolio? Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
Werner Tove
2021-09-03 09:15 - 11:15 B516 Aktivitet och aktivitetens väsen Follow up på bokens kap. 1 An introduction to occupation (Christiansen and Townsend). Tillfället hålls i Arcada. Werner Tove
2021-09-07 09:15 - 12:00 B518 Aktivitet och aktivitetens väsen och Socionomens verksamhetsfält Livscykelperspektivet i förhållande till begreppen Doing, Being, Belonging och Becoming Ahlroth Linda
Arola Annikki
2021-09-08 08:30 - 10:00 Aktivitet och aktivitetens väsen ONLINE: Introduktion till självstudier kring Grundbegreppet Aktivitet https://arcada.zoom.us/j/64707954863?from=addon Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
2021-09-14 09:00 - 11:00 B518 Aktivitet och aktivitetens väsen WORKSHOP på CAMPUS: Aktivitetens betydelse i vardagen - uppföljning av uppdrag kring aktivitet i medier Arell-Sundberg Marina
2021-09-17 09:15 - 15:00 D4109 Aktivitet och aktivitetens väsen Kl.9.15: Föreläsningserbjudande: Delaktighet i aktivitet Kl.11-12 Kl.12: Workshop Välbefinnande i aktivitet(TW) Du kan delta i Campus eller online registrera på IL https://arcada.zoom.us/j/69543646460?from=addon Meeting ID: 695 4364 6460 Werner Tove
2021-09-20 14:00 - 16:45 Aktivitet och aktivitetens väsen ONLINE: Presentation av ValMO -modellen och färdighetsträning kring kartläggningsinstrumentet OVal-9 Arell-Sundberg Marina
2021-09-23 10:00 - 11:30 B522 Aktivitet och aktivitetens väsen Handledning kring examinationsuppgift (AA)   Annikki Arola is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62407768554?pwd=b2U2R0ZRMGR1VGZaUXVHemJZK2E0QT09&from=addon Meeting ID: 624 0776 8554 Passcode: 455767 Join by SIP 62407768554@109.105.112.236 62407768554@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 624 0776 8554 Passcode: 455767 Arola Annikki
2021-09-29 09:00 - 11:00 D4110 Aktivitet och aktivitetens väsen På Campus: Uppföljning av Oval-9 uppdraget - Aktivitetens värde och känslan av delaktighet och välbefinnande  arellsum@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66887800393?from=addon Meeting ID: 668 8780 0393 Join by SIP 66887800393@109.105.112.236 66887800393@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 668 8780 0393 Arell-Sundberg Marina
2021-10-20 09:00 - 12:00 Webbinarium Aktivitet och aktivitetens väsen Hej, Vi genomför seminariet som ett webbinarium online. Webbinarium kring Aktivitet och aktivitetens väsen Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/68828451883?from=addon Meeting ID: 688 2845 1883 Join by SIP 68828451883@109.105.112.236 68828451883@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 688 2845 1883 Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning