Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2005 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2005 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2007 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2010 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2010 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2011 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2011 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2010 (financial management) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2012 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2012 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Turism 2005 - Marknadsföring
- Turism 2006 - Marknadsföring
- Turism 2007 - Marknadsföring
- Turism 2008 - Marknadsföring
- Turism 2009 - Marknadsföring
- Turism 2010 - Marknadsföring
- Turism 2011 - Marknadsföring
- Turism 2012 - Marknadsföring
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att presentera bakgrunden till och
aktuella perspektiv på ledning av kundrelationer.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
föstå betydelsen av kunder och kundrelationer ur både ett
företags- och konsument- kundperspektiv. Dessutom förväntas
den studerande kunna på ett kreativt sätt se möjligheterna att
skapa värde åt en kund och det levererande företaget. Utöver
detta kommer den studerande att ha bekantat och övat sig med
Microsoft CRM 4.0 systemet.
Innehåll
Följande teman kommer bl.a. att behandlas:
*Bakgrunden till relationssynsättet i marknadsföring
*Vem är kund?
*Vad är en kundrelation?
*Köp som aktivitiet
*Kundprocesser
*Kundlojalitet
*Stamkundsprogram
*Värde för kunden-vad är det?
*Skapa värde i en kundrelation eller i en transaktion
*Tjänster och fördelning av arbete en möjlighet
*Kundlönsamhet och intäktslogik
*CRM IT-system
etc.
Förkunskaper
Inga, men gärna kursen marknadsföringens grunder avklarad
Kursen ersätter följande kurser
ingen
Mer information
Kursen är i förstahand avsedd för studerande i marknadsföring
inom utbildningsprogrammet i företagsekonomi och i andra hand
för studerande i utbildningsprogrammet i turism.
Litteratur
Dyché, J. (2002): The CRM Handbook, A Business Guide to
Customer Relationship Management
Rosenbröijer, C-J. (2008/2009): Föreläsningsmaterial, ARCADA
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 50 timmar
- Självstudier - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 140 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 140 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
Rosenbröijer Carl-Johan
Examinator
Rosenbröijer Carl-Johan
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2012-05-30
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner