Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

15 sp

Kompetensmål

Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet.

Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för behörighet för lärare och
socionom inom
småbarnspedagogik i arbete med barn under 5 år.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:

-visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och
reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
-visa förmåga att diskutera och motivera
småbarnspedagogisk verksamhet och tillämpa
metoder för att uppnå
uppställda mål.
-visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
-reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
-planera, förverkliga, utvärdera och
utveckla
småbarnspedagogisk verksamhet.
-förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
-visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
-kunna förklara socionomens och lärarens
roller inom
småbarnspedagogik och ansvar i arbetsgruppen

Innehåll

Lagen om småbarnspedagogik

Konventionen om barnets rättigheter

Från barnträdgård till småbarnspedagogik

Tidigt stöd

Anknytningsteorin, mjuklandning

Samarbete med vårdnadshavare

Ta till tals

Socionomens roll

Mobbningsförebyggande arbete

Gruppdynamik

interprofessionella samarbete, lärare, närvårdare,
speciallärare, rådgivning, barnskydd, tal- och
ergoterapeut

Pedagogiska inriktningar

Lekens betydelse förbarnets utveckling och lärande

Lärmiljö

Jämlikhet och jämställdhet

kultur- och genussensitivitet

Förkunskaper

Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar behörighet som socionom och
lärare inom småbarnspedagogik i arbete med barn
under 5
år.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 ....
Examination 2 .... etc.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: ...

Examinator

Edgren Eva

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kurs och studieplanssökning