Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2013 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2013 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2014 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2015 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2016 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2018 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Examensarbete och metodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande
efter genomgången kurs kan värdera, kritiskt
granska och använda kunskap i syfte att hitta bästa praxisen för sitt arbete med personer/klienter/brukare inom eget professionsområde.
Efter avklarad kurs kan studerande:
- befästa ett kritiskt förhållningssätt genom
att aktivt identifiera, förklara och motivera
olika
problemställningar i
sin egen profession
- prova på olika angreppssätt för att närma sig
en frågeställning
- självständigt insamla och kritiskt granska
vetenskaplig kunskap för att använda och tillämpa
i egen kunskapsutveckling
- bekanta sig med alternativa former för
examensarbete
- sammanväga professionellas erfarenheter och
personens erfarenheter och förutsättningar som
en grund för tillämpning av integrerade lösningar
på komplexa problem
Läranderesultat
Studerande kan:
- välja, diskutera och avgränsa ett
problemområde inom den egna professionen och
reflektera över till
vilken grad individen själv fått komma till
uttryck
- utnyttja relevanta databaser och sökord för
att hitta vetenskaplig kunskap inom eget
professionsområde
- sammanställa, utvärdera och kombinera
vetenskapliga arbeten i en avgränsad
kunskapsöversikt
- uppfatta skillnaden mellan begrepp som
reflektion och deskription, analys och syntes
och kan omsätta det i praktiken
- diskutera till vilken grad
individen/klienten/personen/brukaren själv
har möjlighet att bidra till best practice
Innehåll
Meddelas senare
Förkunskaper
40 sp inom eget utbildningsprogram
Kursen ersätter följande kurser
För ergotearpeuter: 2013-2014: Evidensbaserad
ergoterapi
Mer information
Obligatorisk närvaro
- Muntligt seminarium block 2
- Workshop opponentskap block 3
Litteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser.
Lund: Studentlitteratur.
Bury, T., Mead, J. (2000). Evidence-based
healthcare. A practical guide for therapists.
Holm, M. (2000). Our mandate for new millennium:
Evidence-based practice. AJOT, 54; 575-84.
Hydén, M. (2008). Evidence-based social work på
svenska ? att sammanställa systematiska
kunskapsöversikter.
Socialvetenskaplig tidskrift
(1), 3-18
Kassirer, Jerome P, Kopelman, Richard I. & Wong,
John B. (2009). Learning clinical reasoning.
Lippincott Williams & Wilkins. ISBN10:078179515X.
Patel,R & Davidsson,B. (2011).
Forskningsmetodikens
grunder. Att
planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Lund:
Stundentlitteratur.
Taylor M. Clare (2007) Evidence-Based Practice
for Occupational Therapists. Whiley: Blackwell
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Praktiska övningar - 5 timmar
- Basgruppsarbete - 45 timmar
- Självstudier - 65 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Block 1: 24.4.2022 Block 2: 15.5.2022 Block 3: 22.5.2022
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination Block 1: Individuell granskning av
vetenskapliga artiklar. 60% av kursvitsordet.
Examination Block 2: Sammanfattande kunskapsöversikt (i grupp). Muntlig presentation (G/U) och skriftlig uppgift 40% av kursvitsordet.
Examination 3: Grupp opponentskap. G/U
Lärare
- Forss Mia
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kiukas Carina
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
- Tana Jonas
- Werner Tove
Examinator
Sigfrids Ingmar
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-10-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- 2022-04-24 - Övriga uppgifter