Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Kommunikativ och social kompetens
Teknologisk kompetens

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet:
Kunskap:
Du kan förklara generell och individuell elevhälsa
som ett sätt att
främja den ungas och skolsamfundets välbefinnande.
Du kan förklara betydelsen av den ungas sociala
nätverk
inklusive familjen för den ungas livssfär.
Du kan beskriva dialogiska och systemiska
arbetssätt på olika nivåer i skolmiljö och
interprofessionellt
nätverksarbete.
Färdighet:
Du kan tillämpa resursförstärkande arbetssätt och
metoder, som
grundar sig på en dialogisk och systemisk
teorigrund.
Förhållningssätt:
Du värnar om betydelsen av dialogen vid skapandet
av en gemensam verksamhetskultur och främjar
arbetssätt
baserade på delaktighet.

Innehåll

Barn och ungas välmående och skolan som
utvecklingsmiljö
Skolans verksamhetskultur och dess betydelse för
välmående
Generell och individuell elevhälsa (arbetsmodeller
och -metoder)
Dialogiskt och systemiskt arbete i skolan
Öppna dialoger och relationsskapande
Interprofessionellt arbete i skolmiljö
Lagstiftning och styrdokument som främjar och styr
det mångprofessionella samarbetet

Kursen ersätter följande kurser

Barn och unga i pedagogiska miljöer
SO‑2‑060(0)

Litteratur

Frisén, Ann & Hwang, Philip (2020). Ungdomar och
identitet.
Studentlitteratur.

Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina;
Autio, Eva;
Palmqvist,
Riia (2018). Välbefinnande genom generellt
inriktat
arbete-
elevhälsogruppen inom den grundläggande
utbildningen.
THL.https://www.julkari.fi/handle/10024/137137 Extern länk

Hietanen-Peltola, Rautava, Laitinen, Autio (toim.)
(2019).
Kohtaaminen
keskiössä-Lapsi- ja nuorilähtöisyys
opiskeluhuollon
palveluissa.
THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1379 Extern länk
83/URN_I
SBN_978-952-
343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson, Blom, Nygren, Al-Baldawi, Baldawi, D-
Wester,
Ekman,
Hellstadius, Hjelte,
Johansson, Larsson, Lundborg, Onsjö, Randell,
Svensson,
Szöny. (2020).
Socialt arbete i
skolan - Villkor, innehåll och utmaningar.
Studentlitteratur.

Kurki Leena, Nivala Elina, Sipilä-Lähdekorpi
Pirkko. (2006).
Sosiaalipedagoginen
sosiaalityö koulussa. Finn Lectura

Madsen William C. and Gillespie Kevin.(2014).
Collaborative
Helping: A
Strengths
Framework for Home-Based Services. Finns
tillgänglig som
e-bok på
Ebook Central.

Petrelius, P., Yliruka, L., Miettinen, N.
(2021).Systeemisiä
kokeiluja- kohti jatkuvaa yhteistä oppimista. THL
Työpaperi
7/2021.

Nivala, E.& Ryynänen, S. (2019).
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa.

Senge, P. The Dawn of System Leadership
https://solonline.org/wp Extern länk-
content/uploads/2016/12/The_Dawn_of_System_Leaders
hip-
copy.pdf

Wallin, Aila. (2011). Sosiaalityö koulussa avaimia
hyvinvointiin.
Tietosanoma. Helsinki.

Lagstiftning:
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201312 Extern länk
87
Lag om grundläggande utbildning 21.8.1998/628,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199806 Extern länk
28
Barnskyddslag 13.4.2007/417,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/200704 Extern länk
17

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 95 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Självstyrda grupparbeten inför: gruppövningar med första årets socionomstudenter, seminarium gällande arbetsmetoder inom elevhälsa Obs. gällande självstudier: basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (förberedelse och basgruppsarbete) - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:

Examination 1: Seminarium (Godkänd prestation)

Examination 2: Skriftlig examination (Vitsord 1-5,
100% av kursvitsord)

Examination 3: Godkänt basgruppsarbete för
kunskap, färdighet och förhållningssätt samt
godkända
individuella basgruppsunderlag IBU (Godkänd
prestation)

Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt

Lärare

  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie
  • Söderström Eivor
  • Forsberg Stina

Examinator

Söderström Eivor

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studieenheten går under P1.

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning