Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att granska förutsättningarna för individers och gruppers hälsa, delaktighet och inklusion i samhället i relation till rådande samhällsförändringar och utvecklingstrender. Kursen behandlar barns, ungas, vuxnas och äldres livsvillkor och samhälleliga insatser i förhållande till utsatthet i välfärdssamhället.

Läranderesultat

visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers och gruppers levnadsvillkor samt insatser i förhållande till utsatthet i samhället.
- kunna redogöra för de övergripande strategier och program som styr välfärdspolitiken och därmed arbetet inom välfärdsområdet.
- kunna ge exempel på hur hälsa, delaktighet och inklusion kan främjas bland individer och grupper också i utsatta och sårbara livssituationer på lokalnivå.
- kunna se de utmaningar som arbetet inom välfärdsområdet står inför i framtiden.
- kunna identifiera tillgänglighetsaspekter på individ,-grupp och samhällsnivå.

Innehåll

Välfärdssamhälle
Hälsa, delaktighet och inklusion
Välfärdspolitiska program, berättelser och strategier

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och minst tre års arbetserfarenhet efter att examen erhållits

Litteratur

Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet för 2012-2015.

Finlands handikappolitiska program 2010-2015.

Lammi-Taskula, Johanna; Karvonen, Sakari. 2014. Lapsiperheiden hyvinvointi 2014. THL.
Leppo,K.,Ollila, E., Peña, S.,Wismar,M., Cook, S. 2012. Health in All Policies. 2013. Seizing opportunities, implementing policies. Finland; Ministry of Social Affairs and Health

Sami Myllyniemi (toim.) 2015. Ihmisarvoinen nuoruus. Nuorisobarometri 2014. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Nuorisoasiain neuvottelukunta, Nuorisotutkimusverkosto.

Eronen, Anne, Hakkarainen, Tyyne, Londén Pia och Juha Peltosalmi 2014. Sosiaalibarometri 2014. Helsinki: SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.

Regeringsprogrammet.
SHM. 2010.Ett socialt hållbart Finland 2020 - Strategi för social- och hälsovårdspolitiken
SHM. 2012. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården KASTE 2012-;2015

SHM. 2013 Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen

Vaarama, Marja; Karvonen, Sakari; Kestilä, Laura; Moisio, Pasi; Muuri, Anu. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. THL.
WHO 1986. Ottawa charter for health promotion. An International Conference on Health Promotion

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:

Välfärdskommunen som arena för främjande av hälsa och delaktighet. (skriftlig uppgift, presentation vid seminarium 10.1.2018)

Aktivt deltagande i seminarium förväntas. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift inlämnas
enligt lärarens anvisningar.

Lärare

  • Forss Mia
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Rosengren Åsa
  • Sigfrids Ingmar

Examinator

Rosengren Åsa

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

28.11.2017 Föreläsningar
9-10.15 Presentation av kursinnehåll och genomgång av examinationsuppgift
Främjande av hälsa och delaktighet i välfärdssamhället,vad avses? Åsa Rosengren

Paus

10.30-12
Landskaps- och vårdreformen SOTE, nuläget? Ingmar Sigfrids

Lunch

13-16 Sektoröverskridande utvecklingsarbetet, Mia Forss

10.1.2018 Seminarium kl 9-12.00

Examinationsformer

  • 2018-01-10 - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning