Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att granska förutsättningarna för individers och gruppers hälsa, delaktighet och inklusion i samhället i relation till rådande samhällsförändringar och utvecklingstrender. Kursen behandlar barns, ungas, vuxnas och äldres livsvillkor och samhälleliga insatser i förhållande till utsatthet i välfärdssamhället.
Läranderesultat
visa fördjupad kunskap om och förståelse för individers och gruppers levnadsvillkor samt insatser i förhållande till utsatthet i samhället.
- kunna redogöra för de övergripande strategier och program som styr välfärdspolitiken och därmed arbetet inom välfärdsområdet.
- kunna ge exempel på hur hälsa, delaktighet och inklusion kan främjas bland individer och grupper också i utsatta och sårbara livssituationer på lokalnivå.
- kunna se de utmaningar som arbetet inom välfärdsområdet står inför i framtiden.
- kunna identifiera tillgänglighetsaspekter på individ,-grupp och samhällsnivå.
Innehåll
Välfärdssamhälle
Hälsa, delaktighet och inklusion
Välfärdspolitiska program, berättelser och strategier
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och minst tre års arbetserfarenhet efter att examen erhållits
Litteratur
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet för 2012-2015.
Finlands handikappolitiska program 2010-2015.
Lammi-Taskula, Johanna; Karvonen, Sakari. 2014. Lapsiperheiden hyvinvointi 2014. THL.
Leppo,K.,Ollila, E., Peña, S.,Wismar,M., Cook, S. 2012. Health in All Policies. 2013. Seizing opportunities, implementing policies. Finland; Ministry of Social Affairs and Health
Sami Myllyniemi (toim.) 2015. Ihmisarvoinen nuoruus. Nuorisobarometri 2014. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Nuorisoasiain neuvottelukunta, Nuorisotutkimusverkosto.
Eronen, Anne, Hakkarainen, Tyyne, Londén Pia och Juha Peltosalmi 2014. Sosiaalibarometri 2014. Helsinki: SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.
Regeringsprogrammet.
SHM. 2010.Ett socialt hållbart Finland 2020 - Strategi för social- och hälsovårdspolitiken
SHM. 2012. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården KASTE 2012-;2015
SHM. 2013 Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen
Vaarama, Marja; Karvonen, Sakari; Kestilä, Laura; Moisio, Pasi; Muuri, Anu. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. THL.
WHO 1986. Ottawa charter for health promotion. An International Conference on Health Promotion
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Välfärdskommunen som arena för främjande av hälsa och delaktighet. (skriftlig uppgift, presentation vid seminarium 10.1.2018)
Aktivt deltagande i seminarium förväntas. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift inlämnas
enligt lärarens anvisningar.
Lärare
- Forss Mia
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Rosengren Åsa
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
28.11.2017 Föreläsningar
9-10.15 Presentation av kursinnehåll och genomgång av examinationsuppgift
Främjande av hälsa och delaktighet i välfärdssamhället,vad avses? Åsa Rosengren
Paus
10.30-12
Landskaps- och vårdreformen SOTE, nuläget? Ingmar Sigfrids
Lunch
13-16 Sektoröverskridande utvecklingsarbetet, Mia Forss
10.1.2018 Seminarium kl 9-12.00
Examinationsformer
- 2018-01-10 - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner