Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2021 - Utvecklingsstudier
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att studenten efter avslutad
kurs ska ha en vidgad förståelse för hur
delaktighet och tillgänglighet i samhället kan
ökas genom att produkter, service och tjänster
utvecklas enligt principerna för universal
design. Studenterna utför ett konkret
utvecklingsuppdrag med utgångspunkt från
principerna för universell design.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas du kunna:
- beskriva de teorier som finns inom UD
- identifiera och analysera möjligheter och
hinder för att förverkliga UD.
- kunna använda principerna för UD för att bedöma
tillgänlighet till fysisk miljö, produkter, samt
service och tjänster i samhället
Innehåll
Kursen genomförs som nätkurs med itslearning som
plattform.
Del I: Teori om Universal design som koncept
(5sp)
Del II: Projektbaserat arbete rörande Universal
design (5sp).
Det är möjligt att genomföra endast teoridelen på
5 sp men förkrav för del II är att del I är
godkänd.
Förkunskaper
Inga förkrav
Mer information
Kursstart med introduktion till kursen: 06.09.2021.
Litteratur
Referenslitteratur:
Bodil Jönsson (ed). 2006. Design side by side.
Lund: Studentlitteratur. 2006.
http://lup.lub.lu.se/luur/download Extern länk?
func=downloadFile&recordOId=753143&fileOId=373594
4
Bodil Jönsson. När horisonten flyttar sig ? att
bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag,
2011. Finns att låna på e-lib.
Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för
vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens
välfärdscenter, 2015.
https://nordicwelfare.org/publikationer/ratten Extern länk-
till-eget-hem/
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal Design.
Scand J Public Health 2013. DOI:
10.1177/1403494813500860
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. 2009.
THL
julkaisuja ja DfA- verkosto.
Riv hindren. Riktlinjer för tillgänglighet. 2012.
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning.
Patel R & Davidsson B. (2011).
Forskningsmetodikens grunder. Att planera,
genomföra och rapportera en undersökning. Lund,
Studentlitteratur.
Nordlund M. 2008. Katse kotiin - tietoa
toimivasta
asumisesta. Invalidiliiton julkaisuja.
Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja.
Pesola K. 2009. Esteettömyysopas. Mitä, miksi,
miten.
Invalidiliiton julkaisuja.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 3 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 87 timmar
- Självstudier - 30 timmar
- Nätbaserade - 80 timmar
- Grupparbete - 70 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Projektuppgift, 5sp (del 2 i kursen)
Examinationskrav
Del I: Godkänd gruppdiskussion, godkänd skriftlig
individuell examinationsuppgift.
Del II: Godkänd uppgift för del 1, godkänd
skriftlig projektrapport.
Alla examinationsuppgifter bedöms som
godkänd/underkänd
Lärare
- Arola Annikki
- Jeglinsky-Kankainen Ira
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-01-31
Kursens tidtabell
Kursen öppnas den 6.9 på Itslearning
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter