Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Tränarskap
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2020 - Pedagogik och instruktion
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med praktik är att studeranden
får praktiska, metodiska och didaktiska
erfarenheter av att fungera som en ledare samt
att studenten utvecklar sin förmåga att arbeta
tillsammans med olika målgrupper.
Harjoittelun tavoitteena on että opiskelija saa
kokemusta käytännön kokemusta metodiiikasta ja
didaktiikasta, sekä toimimisesta ohjaajana että
kehittää heidän kykyään työskennellä eri
kohderyhmissä.
Studeranden känner till
utvecklingstrender och utmaningar inom olika
målgrupper i samhället och kan stöda personens
integrering i samhället. Studeranden förstår
betydelsen av fysisk aktivitet för individernas
hälsa (alla dimensioner) i olika målgrupper med
specialbehov.
Opiskelija tunnistaa eri kehitystrendejä ja
haasteita erilaisilla kohderyhmillä yhteisössä
ja osaavat tukea henkilöä integroitumisessa
yhteiskuntaan. Opiskelija ymmärtää
fyysisen toiminnan merkityksen yksilöille,
terveyden (kaikki ulottuvuudet), sekä eri
kohderyhmien erityistarpeet.
Läranderesultat
Efter avklarad praktik förväntas den studerande
vara förmögen att
kontrollera och utföra professionellt samtliga
arbetsuppgifter som hör till de specifika
målgruppernas idrottsaktiviteter samt behärska
arbetsprocessen olika delar.
Harjoittelujakson suoritettuaan opiskelijan
odotetaan olevan kykenevä suorittamaan
ammattimaisesti liikuntaaktiviteettejä eri
kohderyhmille.
Ställa relevanta mål och anpassa olika
idrottsformer som stöd för individens hälsa.
Asettaa eri kohderyhmille relevantteja
tavoitteita, jotka tukevat yksilön terveyttä.
Lisäksi oppia mukauttamaan toimintaa
yksilöllisesti.
Förstår sitt etiska ansvar som utbildare och
ledare
Ymmärtää eettisen vastuunsa kouluttajana ja
ohjaajana.
Innehåll
Hälsofrämjande aktiviteter för olika målgrupper
med specialbehov. Studeranden kan välja
målgrupp
mellan Åldringar eller Handikappade. Praktikens
totala arbetsbelastning på praktikplatsen är 3
veckor (120h praktik). Efter praktiken skall
studeranden anmäla sig och delta på
praktikreflektionsdagen. Praktikrapport
inlämnas till Itslearning före reflektionsdagen.
Information om praktiken och
praktikreflektionsdagen hittas från
Itslearning.
Terveyden edistämistoimet eri kohderyhmille,
joilla on erityistarpeita. Opiskelija voi valita
kohderyhmänsa vanhusten tai vammaisten välillä.
Harjoittelujakson kokonaiskuormitus on 3
viikkoa (120h). Harjoittelujakson jälkeen
opiskelija ilmoittautuu harjoittelun
reflektiotilaisuuteen. Kirjallinen raportti
palutetaan Itslearningiin ennen osallistumista
reflektiotilaisuuteen. Aikataulut
reflektiopäivistä löytyy ASTA:sta.
Förkunskaper
Praktik 1 & 2
Litteratur
Aktuell litteratur inom respektive område,
meddelas i början av praktiken och presenteras
i
itslearning.
T.ex.
Rintala, P. et al. 2012. Soveltava liikunta.
Liikuntatieteellinen Seura.
Bouchard, C. et al. (red) 2012. Physical
activity
and health. Second edition. Human Kinetics. s.
303-316.
Thomeé, R. et al. 2008. Styrketräning för
idrott,
motion och rehabilitering. Sisu idrottsböcker.
s.
281-291
Fleck, S.J. & Kraemer, W.J. 2004. Designing
resistance training programs. Third edition.
Human
Kinetics. s. 303-324.
Vanlandewijck, Y.C. & Thompson, W.R. 2011. The
paralympic athlete. Wiley-Blackwell.
http://www.voimaavanhuuteen.fi/fi/etusivu/ Extern länk
http://www.ikainstituutti.fi/etusivu/ Extern länk
http://www.vammaisurheilu.fi/ Extern länk
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/nay Extern länk
taa
rtikkeli/tunnus/hoi50075?
hakusana=ik%C3%A4%C3%A4ntyminen
http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliik Extern länk
unn
asta
http://lts.fi/soveltava-liikunta Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Självstudier - 10 timmar
- Seminarier - 3 timmar
- Praktik - 120 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1. Planering av praktiken
2. Genomförande av praktiken 120h
3. Rapportering och deltagande på reflektiondagen.
Lärare
- Ruutu Katri
- Vaappo Marko
Examinator
Vaappo Marko
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner