Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
4 (2023-03-20 till 2023-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kompetens
Modulen omfattar kompetensen att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt, att arbeta för hållbar hälsa med
aktivitetsvetenskaplig grund och att arbeta som
utvecklings- och förändringsaktör. Du har
avancerad kunskap om partnerskap, bemötande och
narrativets betydelse för att kunna främja
meningsfull aktivitet och delaktighet för olika
personer och grupper i samhället. Du har
fördjupad kunskap om professionens arbetsprocess
som stöder ett strukturerat och evidensbaserat
arbetssätt. Du har fördjupad kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag, befolkningens hälsa,
sociala sammanhang och rätten till att få vara
aktiv i samhället. Du har också fördjupad kunskap
om det komplexa förhållandet mellan person,
aktivitet och omgivning och dess inverkan på
hållbar hälsa i samhället. Du har fördjupad
kunskap om hur olika förhållningssätt och beslut i
samhället påverkar personers möjligheter att vara
aktiva och delaktiga i samhället. Du kan
reflektera över etiska- och hållbarhetsfrågor i
olika professionella sammanhang. Du förstår och
beaktar kulturell mångfald och du tar ansvar för
att se personen i sin egen kontext. Du kan
reflektera över utvecklingsbehov inom verksamhet
inom eget professionsområde. Den beskrivna
kompetensen i modulen befästs och stärks genom
praktisk tillämpning. Modulen omfattar de allmänna
kompetenserna etisk och hållbarhets-, lokal och
global- samt innovations- och
utvecklingskompetens.
Läranderesultat
Kunskap:
Du har kunskap om samverkansprocesser och
modeller.
Du har kunskap om olika typer av professionellt
samarbete och värdekonflikter som kan uppstå i
samarbetet.
Du kan redogöra för innebörden av professionellt
självledarskap och medarbetarskap.
Du har kunskap om teorier kring åldrande.
Du har fördjupad kunskap om omgivningens betydelse
för aktivitet och delaktighet i vardagen
Du har kunskap om välfärdsteknologi och dess
användningsmöjligheter inom social- och hälsovård.
Färdighet:
Du kan tillämpa ett personcentrerat arbetssätt för
att stöda äldres hälsa, aktiviteter och
delaktighet i vardagen genom hälsofrämjande och
rehabiliterande åtgärder.
Du kan samverka tillsammans med andra professioner
för att främja hälsa i vardagen bland sårbara
grupper
Du agerar på ett sätt som främjar ditt eget och
arbetsgemenskapens välbefinnande.
Du främjar samverkan inom arbetsgemenskapen genom
god kommunikation och interaktion.
Du kan integrera din teoretisk kunskap och
erfarenhet för att främja äldre personers
välbefinnande i vardagen.
Du kan kartlägga hinder i miljön och analysera hur
resultatet kan användas för att skapa tillgängliga
miljöer.
Förhållningssätt:
Du är medveten om din egen människosyn och
kulturella bakgrund samt dess inverkan på arbetet
med äldre.
Du värdesätter hållbara lösningar och värnar om
alla medarbetares välbefinnande.
Du respekterar personers integritet och autonomi i
samband med planerade interventioner.
Innehåll
Ergoterapi med fokus på seniorer, professionellt
samarbete,
Förkunskaper
Samtliga ämnskurser år 1, Personcentrering inom
ergoterapi, Teori och evidens inom ergoterapi
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitet och delaktighet i sen vuxenålder
Mer information
Obligatoriska moment: workshop, seminarier, gästföreläsningar
Delprestationer är i kraft till 31.10.2023. Registrering av vitsord läsår 2022 - 2023, samtliga prestationer bör vara inlämnade senast 31.7.2023
Litteratur
Referenslitteratur exempel:
Individen:
Arola, L. A., Dellenborg, L., & Häggblom-Kronlöf,
G. (2017). Occupational perspective of health
among persons ageing in the context of migration.
Journal of Occupational Science, Volume 25, 2018
- Issue 1 1-11.
Arola, L. A., Mårtensson, L., & Häggblom Kronlöf,
G. (2016). Viewing oneself as a capable person ?
experiences of professionals working with older
Finnish immigrants. Scandinavian journal of
caring sciences.Volume31, Issue4 December 2017
Pages 759-767
Bravell; Österlund (red). 2020. Äldre och åldrande, grundbok i äldre och åldrande. Gleerups
Bryant et.al.2001.In their own words: a model of
healthy ageing. I: Social science & Medicine
53(2001)927-941
Bundon, A. et al. (2011). Frail older adults
and patterns of exercise engagement:
understanding exercise behaviours as a means of
maintaining continuity of self. Qualitative
Research in Sports, Exercise and Health. Vol 3,
no 1, march, 33-47
Ekelund, C. et al. (2014). Self-determination
and older people . A concept analysis. SJOT,
21: 116-124
Ekman et.al.2011.Person centered care.I: European
journal of cardiovasuclar nursing 10(2011)248-251
Ekman,I.2014.Personcentrering inom hälso-och
sjukvård. Från filosofi till praktik. Liber Ex.
Kap 9, 14
Forsman, Anna, Nordmyr, Johanna. 2020. Att åldras
på 2020-talet: social delaktighet som grund för
ett gott åldrande. Tankesmedjan Agenda
Gallagher,Ann et.al.2008.Dignity in the care of
older people, a review of the theoretical and
empirical literature. BMC Nursing. 2008, Vol. 7,
Special section p1-12. 12p.
Lindgren de Groot, G.C., Fagerström, L. (2011)
Older adults´ motivating factors and barriers
to exercise to prevent falls. SJOT, 18: 153-160
Nordenfelt,L. 2011.Om mänsklig värdighet.
(Elektronisk).
Vårdalinstitutets Temtatiska rum: Att leva ed
demens. Tillgäglig: www.vardalinstitutet.net Extern länk
Provencher, V. et al. (2012). Frailty: A
concept under-utilised by occupational
therapists. AOTJ, 59: 328-331
Robeyns, I. 2003. The Capability Approach: An
Interdisciplinary Introduction. Journal of Human
Development. 6 (1), 93-114.
Turcotte, P-L. et al. (2015). Are
healthpromotion and prevention interventions
integrated into occupational therapy practice
with older adults having disabilities? Insights
from six community health settings in Quebec,
AOTJ, 62: 56-67
Szanton, S. (2011). Community Aging in Place,
Advancing Better Living for Elders: A Bio-
Behavioral-Environmental Intervention to
Improve. Function and Health-Related Quality of
Life in Disabled Older Adults, Vol. 59 Issue
12, 2314-2320.
_________
Professionella:
Autti-Rämö; Salminene; Ylinen (toim). 2016. Kuntoutuminen. Duodecim.
Adams;Roberts;Cole.2010.Changes in activity and
interest in the third and fourth age: Associations
with health, functioning and depressive symptoms.
Occupational Therapy International.18(2011)4-17
Bondevik, M., Nygaard, H. 2005. Geriatrik ur
ett tvärproferssionellt perspectiv.
Studentlitteratur, Lund.
Bromseth & Siverskog.2013. LHBTQ personer och
åldrande.
Studentlitteratur.
Byers-Connon, S. Lohman, H. Padilla. R. 2004.
Occupational therapy with elders : strategies
for the COTA. 2:nd edition.St Louis: Mosby.
Ekvall, A. 2010. Äldres hälsa och ohälsa. Kap
1,2,3,8.Studentlitteratur. Lund.
Gitlin, L., Corcoran, M. 2005. Occupational
Therapy and Dementia Care:the home environmental
skills-building program for individuals and
families AOTA. NY Albany. Boyd printing.
Hallberg&Hallberg.2018. Delaktighet för personer
med
funktionsnedsättning. Studentlitteratur.
Mackey, H., Nancarrow, S. 2006. Enabling
independence: a guide for rehabilitation
workers. Blackwell publishing Ltd.
Mandel, Jackson, Zemke, Nelson, Clark. 1999.
Lifestyle Redesign, Implementing the well
elderly Program. AOTA inc.
Perrin,T., May,H. 2003. Wellbeing in dementiaan
occupational approach for therapists and carers.
Churchill Livingstone
Rydbäck (red). 2012. Äldres hälsa, ett sjukgymnastiskt perspektiv. Studentlitteratur
Söderback, I. 2009. International Handbook of
Occupational Therapy Interventions. Springer
Ltd.
Kap.4, 5, 18, 19, 43, 45, 46, 51, 52
Turner, A., Foster, M., Johnson, S. 2007.
Occupational Therapy and Physical Dysfunction,
5 th ed. Churchill Livingstone.
_____________
Samhället:
Björk E-S. A Nordic Charter for Universal
Design. Scand J Public Health 2013.
DOI: 10.1177/1403494813500860
Handisam, myndigheten för handikappolitisk
samordning. Riv hindren. Riktlinjer för
tillgänglighet.2012
Jönsson, B. (ed). Design side by side.
Studentlitteratur, Lund, 2006. Elektronisk version
på: http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsid Extern länk
ebyside/
Jönsson.B.2011.När horisonten flyttar sig. Att
bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag.
Finns att låna på e-lib.
Nelson,T.D.2004. Ageism: Stereotyping and
prejudice against older persons. MIT press.(e-
book Arcada)
Pesola K. Esteettömyysopas. Mitä, miksi, miten.
Invalidiliiton julkaisuja. 2009.
Finns på adressen:
http://www.esteeton.fi/portal/fi/julkaisut/esken_ Extern länk
julkaisut/oppaita_ja_suunnitteluohjeita/
Ruskovaara A (eds). 2009. Rakennetun ympäristön
esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen
tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton
julkaisuja 2009.
Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL
julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 8 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 6 timmar
- Basgruppsarbete - 50 timmar
- Självstudier - 30 timmar
- Seminarier - 4 timmar
- Förflyttningsteknik - 12 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Muntligt examinationsseminarium 24.5 (inl. 23.5)
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
- Skriftlig examinationsuppgift i smågrupp, 1-5.
- Muntligt examinationsseminarium i smågrupp, 1-5.
Godkända prestationer i smågruppsarbete / delmoment
i studieavsnittet.
Lärare
- Backman Henrika
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (11 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2023-10-31
Kursanmälningstid
2023-03-06 till 2023-04-02
Examinationsformer
- 2023-05-17 - Rapporter och produktioner
- 2023-05-23 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-03-22 | 15:00 - 16:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Introduktion till studieavsnittet (online) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/65127676809?from=addon Meeting ID: 651 2767 6809 | Backman Henrika Werner Tove |
|
2023-03-24 | 10:30 - 12:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | I Arcada: Ledarskap (tillsammans med socionomerna) D4107-08 | Werner Tove | |
2023-03-24 | 13:00 - 15:00 | B516 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Uppföjning självstudier: Det normala åldrandet | Werner Tove |
2023-03-28 | 10:15 - 12:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Input: Den äldre personen (TW) online Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66315882873?from=addon Meeting ID: 663 1588 2873 | Werner Tove | |
2023-03-30 | 13:15 - 15:00 | B516 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Ergoterapeutens arbetsuppgifter + Lifestyle re-design | Backman Henrika |
2023-04-04 | 09:15 - 10:45 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | I Arcada: Medarbetarskap och att leda sig själv (tillsammans med socionomerna) rum D4106 | Werner Tove | |
2023-04-06 | 09:15 - 11:30 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Hälsofrämjaninsatser och personcentrerat arbete (online) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/68231002131?from=addon Meeting ID: 682 3100 2131 | Werner Tove | |
2023-04-06 | 12:30 - 14:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Multiprofessionella team (online) | Backman Henrika | |
2023-04-12 | 13:15 - 14:45 | B516 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | OBS! Träff i rum F367 Vi besöker Arcadas robotar | Werner Tove |
2023-04-13 | 10:30 - 12:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Online föreläsning: Sociala robotar som en del i rehabiliteringen av äldre Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66750247225?from=addon Meeting ID: 667 5024 7225 | Arell-Sundberg Marina | |
2023-04-13 | 13:15 - 16:00 | A409 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Workshop i Arcada: Upplevelsen av att åldras (baserat på intervju) + möjlighet till handledning av examinationsuppgift | Werner Tove |
2023-04-18 | 13:00 - 14:30 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Introduktion till helheten kring förflyttningsteknik (12 h nätstudier + 3h färdighetsträning på Campus) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63625317425?from=addon | Arell-Sundberg Marina | |
2023-04-19 | 12:30 - 13:45 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Extern gästföreläsare Petra Nummelin från psykosociala förbundet talar om arbetsvälbefinnande som professionell inom social- och hälsovårdsbranschen (online) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66892085739?from=addon Meeting ID: 668 9208 5739 | Rosenqvist-Berg Ann-Marie Werner Tove |
|
2023-04-20 | 09:00 - 12:30 | B522 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Externa gäster: Förbundet Finlands svenska synskadade. Obligatoriskt i Arcada. Information samt praktiskt pröva på kring digitala och tekniska hjälpmedel, punktskrift mm | Backman Henrika Werner Tove |
2023-04-20 | 09:00 - 12:30 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Extra rum för praktiska övningar i smågrupp | Backman Henrika Werner Tove |
|
2023-04-27 | 10:00 - 12:30 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | HUS informationsmöte till Arcadas och Metropolias ergoterapistuderande (online). "Tarkoitu on esitellä kaikki toimialat (lasten neuro ja psykiatria, aikuispsykiatria ja sisätaudit & kuntoutus). Painotus on työn sisällön kuvaamisessa, mutta lyhyesti esitellään myös HUS organisaationa. Man kan delta under hela tillfälle eller endast delvis.Teams länk har skickats till eposten. | ||
2023-04-28 | 09:15 - 11:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | De äldre i samhället (online) | Backman Henrika | |
2023-05-04 | 16:15 - 17:15 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | erbjudande förflyttningsteknik | Arell-Sundberg Marina | |
2023-05-04 | 16:15 - 17:15 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Online facilitering av vald förflyttningsteknik + information kring examinationen | Arell-Sundberg Marina | |
2023-05-10 | 09:15 - 16:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Tidsreservation arbeta med examinationerna + grupphandledning examinationsuppgifter (tid meddelas senare) | Werner Tove | |
2023-05-11 | 13:15 - 16:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | I Arcada: Gemensamt med socionomerna. Genomgång och presentation av uppgift (workshop) Klassrum: A409 | Werner Tove | |
2023-05-16 | 13:00 - 16:00 | E488 | Förflyttningsövningar ergT21 | Färdighetsträning - Förflyttningar | Arell-Sundberg Marina |
2023-05-17 | 09:15 - 16:00 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Tidsreservation, förberedelse inför seminarium | Werner Tove | |
2023-05-24 | 09:15 - 13:00 | B325 | Samverkansprocesser för hållbar hälsa | Muntligt examinationsseminarium | Backman Henrika Werner Tove |