Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2014 - Klinisk kompetens
- Förstavårdare 2015 - Klinisk kompetens
- Förstavårdare 2016 - Klinisk kompetens
- Förstavårdare 2017 - Klinisk kompetens
- Sjukskötare 2014 - Klinisk kompetens
- Sjukskötare 2015 - Klinisk kompetens
- Sjukskötare 2016 - Klinisk kompetens
- Sjukskötare 2017 - Klinisk kompetens
- Sjukskötare 2018 - Klinisk kompetens
- Hälsovårdare 2014 - Klinisk kompetens
- Hälsovårdare 2015 - Klinisk kompetens
- Hälsovårdare 2016 - Klinisk kompetens
- Hälsovårdare 2017 - Klinisk kompetens
- Barnmorska 2014 - Klinisk kompetens
- Barnmorska 2015 - Klinisk kompetens
- Barnmorska 2016 - Klinisk kompetens
- Barnmorska 2017 - Klinisk kompetens
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten
utvecklar sin kompetens inom den kliniska
mentalvården beträffande patienter som lider av
olika former av kriser, missbruks -och
grunläggande mentala problem.
Studerande utvecklar kompetensen inom det
kontextuella kliniska vårdandet. Kompetensen
ökar
inom undersökning, emottagande och vårdandet av
den
akut sjuka patienten.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att kunna identifiera, bemöta och
vårda patienter i olika former av kriser och
missbruk.
Studenten kan även igenkänna och bemöta
grundläggande mentala aspekter inom vården.
Studenten skall också förstå de viktiga
principerna
vid emottagandet av en patient vid en
jourpoliklinik.
Studenterna måste veta principerna för in-
hospital
avancerad resuskitering.
Innehåll
- olika former av kriser
- krisvård
- krisservice
- olika former av missbruk
- grundkunskap i mentalvård
- introduktion i jourpoliklinisk vård
- emottagande och undersökning av den akut
sjuka
eller skadade patienten på en jourpoliklinik
- multiprofessionellt samarbete
- vårdkedjan: prehospital vård -
jourpoliklinisk
vård
- läkemedelsadministration
Förkunskaper
Avklarade studier före deltagande i kursen:
Klinisk vård I och II
Läkemedelsbehandling och patientsäkerhet
Anatomi och fysiologi
Minst ett praktikfält (minimi 5 veckor) bör
vara
avklarat före kursen
Kursen ersätter följande kurser
finns inte motsvarande
Litteratur
1) Cullberg, J. 2006. Kris och utveckling
2) Cullberg, J. 2005. Dynamisk psykiatri.
(valda
delar)
3) Clarke, D, Ketchell, A. 2014. Att vårda akut
sjuka vuxna. Prioriteringar vid bedömning och
omhändertagande. Studentlitteratur.
ELLER
Wood, I., Garner, M (red).2013. Inledande
omhändertagande av akut sjuka personer - en bok
för sjuksköterskor. Studentlitteratur
4) Jevon, P. & Ewens, B. (red) 2014. Att
övervaka patienter med livshotande sjukdom.
Studentlitteratur (valda delar)
5) Aktuella artiklar och forskningar
6) Material från SKHOLE och
föreläsningsmaterial
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 Hemtentamen i kris och drog
Examination 2 Tentamen inom poliklinisk vård på
itsLearning i skolan
Introduktionsföreläsningen är obligatorisk.
Frånvaro måste kompenseras.
Lärare
- Savolainen Jari
- Skogster Annika
Examinator
Savolainen Jari
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- 2017-11-09 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner