Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sina kliniska kompetenser.
Studerande fördjupar sin kunskap i bedömning och
vård av den kritiska patienter inom intensivvård,
intraoperativ vård och anestesisjukvård.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande:
-Kunna kommunicera, diskutera samt aktivt delta i
närundervisning dagarna i simuleringscentrum.
Tema: De centrala vård åtgärderna, uppgifterna
och ansvaret inom intensivvård och intraoperativ
vård inklusive anestesi.
(Separata lärandemål för varje modul hittas för
varje modul hittas på kursens lärplattform)
Innehåll
Introduktion till intensivvård. (2sp.)
Introduktion till anestesisjukvård (2 sp.)
Introduktion till vårdarbete i operationssal
(instrumentskötare/passare)
(1 sp.)
(Se itslearning för mera information om
kursinnehållet)
Förkunskaper
Studerande skall ha avklarat följande kurser
(kursen i sin helhet godkänd):
Anatomi och fysiologi
Läkemedelsbehandling & patientsäkerhet
Klinisk vård I och Klinisk vård II.Studenten
måste ha varit ut på minst 1 olika
praktikfält före deltagande i kursen.
Kursen ersätter följande kurser
Klinisk vård IV
Mer information
Deltagande i närstudiedagar i simuleringscentret
samt godkänd teoritentamen är förutsättningar för
godkänd kurs.
Litteratur
Tilläggsmaterial finns på itslearning.
* Clarke, D, Ketchell, A. 2014. Att vårda akut
sjuka
vuxna. Prioriteringar vid bedömning och
omhändertagande. Studentlitteratur.
AS ALTERNATIVE TWO
* Wood, I., Garner, M (red).2013. Inledande
omhändertagande av akut sjuka personer - en bok
för
sjuksköterskor. Studentlitteratur
AND
* Jevon, P. & Ewens, B. (red) 2014. Att övervaka
patienter med livshotande sjukdom.
Studentlitteratur
(kap 1-15)
* Aktuella artiklar och forskningar
* Föreläsningsmaterial
Referenslitteratur:
* Castrén, M et al 2009. Ensihoidosta
päivystyspoliklinikalle. WSOY
* Boman, L. & Wikström, C. 2014. Medicinsk
teknik.
Teori, planering och genomförande. (kapitel om
CV
kateter)
Studentlitteratur
Niemi-Murola, L., Metsävainio, K., Saari, T.,
Vahtera,
A., Vakkala, M. 2016. Anestesiologian ja
tehohoidon
perusteet. Duodecim (valda delar)
* Ruokonen, E., Ala-Kokko, T., Koivula, I.,
Parviainen, I. (toim) 2014. Akuuttihoidon
lääkkeet. Duodecim. (valda delar)
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 27 timmar
- Praktiska övningar - 40 timmar
- Nätbaserade - 50 timmar
- Mini lectures during contact days in the simulation center & walk- through s - 16 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
För godkänd kurs bör studerande avklara följande:
Delta i praktiska övningar och simuleringar.
Delta i teoristudier/aktiviteter på itslearning.
Godkänd skriftlig tentamen.
Lärare
- Karbin Daniela
- Kielo Emilia
- Mannevaara Pauleen
- Villikka Denise
- Gray Pamela
Examinator
Villikka Denise
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
See ARBS and itslearning for the course schedule
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer