Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Ft 2001 - 2004 - Neurologisk fysioterapi
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
9 sp
Kompetensmål
Studenten känner till orsaker, symptom, undersöknings-, behandlings- och rehabiliteringsprinciper vid neurologiska sjukdomar, skador och handikapp. Studenten fördjupar sin kunskap i motorisk kontroll och inlärning och övar sig i att bedöma den neurologiska patientens resurser och möjligheter. Studenten känner till olika neurologiska närmelsesätt och kan tillämpa fysioterapeutiska träningsmetoder för att förbättra den neurologiska patientens rörelse- och funktionsförmåga. Att skapa kontakt med den neurologiska patienten och kunna motivera till träning.
Kunskap om de vanligaste neuropsykologiska störningarna och hur man i terapisituationen beaktar dessa.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna bedöma, planera och verkställa fysioterapi för personer med neurologiska skador och symptom. Studenten förväntas kunna beakta olika förflyttningstekniska aspekter. Studenten förväntas kunna beakta neuropsykologiska symptom och förväntas kunna motivera patienten till träning.
Innehåll
Undersökning, problemdefiniering, målsättning, åtgärder och utvärdering vad gäller den neurologiska patienten.
Olika neurologiska sjukdomar och skador.
(Neuropsykologi)
Förkunskaper
Fysioterapins grunder
Bedömning av funktionsförmåga
Yrkesstudier i fysioterapi I-III
Neurologi
Neurofysiologi
Mer information
Praktiska lektioner, studiebesök och seminarier obligatorisk närvaro.
Litteratur
Tentlitteratur;
Sumway-Cook A, Woollacott M. 2001. Motor control: Theory and practical applications. ISBN 0-683-30643-X.
Forsbom M-B et al. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammi. ISBN 951-26-4666-8
Av läraren anvisade artiklar.
Referenslitteratur;
Ada L. (ed). 1990. Key issues in neurological physiotherapy. ISBN 0-7506-0009-8.
Bromley I. 1998. Tetraplegia and Paraplegia. A guide for physiotherapists ISBN 0443058725
Campbell S K. 1994. Physical Therapy for children. ISBN 0-7216-6503-9. ISBN 0-7216-6503-9.
Carr J, Shepherd R. 1999. Neurological rehabilitation. Optimising motor performance. ISBN 0-7506-0971-0.
Carr J, Shepherd R. 2000. Neurological rehabilitation. Optimising Motor performance. Butterworth-Heineman, Oxford.
Davies M. 2000. Steps to follow. Springer Verlag
Edwards S. 1996. Neurological Physiotherapy. A problem-solving approach. ISBN 0-443-04887-8.
Finch E et al. 2001. Physical Rehabilitation Outcome Measures.
Harrison M. (ed). 1995. Physiotherapy in stroke management. ISBN 0-443-05228-X.
Talvitie U, et. al. 1996.
Kohti omatoimisuutta. Opas aivohalvauspotilaan ohjaamisesta. Kofy ry.
Aktuella artiklar och av läraren anvisad litteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 42 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 65 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 6 timmar
- Självstudier - 105 timmar
- - 0 timmar
- Praktik - 12 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 236 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 117 timmar
- Varav schemalagda studier: 119 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina
Lärare
Jeglinsky-Kankainen Ira
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
people.arcada.fi/~ijk/neuroft
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2007-06-24
Kursens tidtabell
22.11 kl. 10.15-11.45 Introduktion till kursen. Symptom för neurologiska skador, bedömning
28.11 kl. 10.15-14.00 Undersökning - praktisk lektion
29.11 kl.8.30-11.45 Undersökning - praktisk lektion.
29.11 kl. 13.00-15.15 Introduktion till fysioterapi för MS-skadade
1.12 kl. 9.00-13.00 Undersökning av klient på MS-rådgivningen(enl.separat lista)
7.12 kl. 9.00-12.00 ------ \\\ -------
7.12 kl 13.15-16.00 Ms-skadades fysioterapi
8.12 kl. 8.30-11.45 Ft för hjärnskadade
13.12 kl. 13.00-15.00 Genomgång av uppgift
15.12 kl. 8.30-10.00 Mellanförhör
15.12 kl. 10.15-12.00 Ft för hjärnskadade - praktisk lektion
8.1 kl. 9.15-12.00 Vattenterapi för personer med Ms - teori och praktik på Arcada. Obs! Simppare med.
9.10 kl. 9.15-12.30 Fysioterapi vid ryggmärgsskador (teori och praktik)
10.1 kl.8.30-14.00 Fysioterapi vid hjärnskada - praktik
11.1 kl. 9.15-14.00 Fysioterapi vid ryggmärgsskador (teori och praktik)
12.1 kl. 8.30-11.45 Fysioterapi vid ryggmärgsskador (teori och praktik)
15.1 kl. 9.00-12.00 Vattenterapi för MS / Backasgatans simhall
16.1 kl. 10.15-14.00 Munmotorik - teori och praktik
19.1 kl. 9.30-12.00 Fysioterapi för personer med Parkinsson
22.1 kl. 9.00-12.00 Vattenterapi för MS / Backasgatans simhall
24.1 kl. 9.15-12.00 Fysioterapi för personer med Parkinsson - teori och praktik
29.1 kl 9.00-12.00 Vattenterapi för MS / Backasgatans simhall
31.1 kl. 10.15-11.45 Fysioterapi för personer med ALS
1.2 kl. 12.30-16.00 Fysioterapi vid svindel - teori och praktik
5.2. kl. 9.00-12.00 Vattenterapi för MS / Backasgatans simhall
5.2 kl. 10.15-15.00 Fysioterapi för personer med neurologiska skador - praktik
6.2 kl. 10.15-11.45 Barnneuro, intro
7.2 kl. 9.15-11.45 Barnneuro
8.2 kl. 10.15-11.45 Barnneuro
9.2 kl. 9.00-12.00 Tent
Klientmottagning;
5.2 kl. 14.30-15.00 Info inför klientmottagning
6.2 kl. 12.00-15.00 Klientmottagning
8.2 kl. 12.00-15.00 Klientmottagning
13.2 kl. 12.00-15.00 Klientmottagning
15.2 kl. 12.00-15.00 Klientmottagning
15.2 kl. 15.00-16.00 Rehabiliteringspalaver
Examinationsformer
2007-02-09 - Tentamina