Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
7 sp
Kompetensmål
studenten fördjupar sitt teoretiska och praktiska kunnande inom ett av fysioterapins specialområden i hemlandet eller utomlands. Studerande fördjupar sig i ett utvecklande och evidensbaserat arbetssätt.
Läranderesultat
kunna tillämpa aktuell forskning och bästa tillgängliga kunskap i kliniskt arbete på basen av kritisk granskning av forskningsresultat och kunskap
Innehåll
4 veckor praktik. Fysioterapin inom åldringsvård, idrottsmedicin, företagshälsovård, skolhälsovård, handikappvård, hemsjukvård. Kursen kan kombineras med valfria studier vilket möjliggör förlängd yrkespraktik.
Utvecklingsuppgift (1,5 sp), som presentateras på arbetspraktikplatsen.
Förkunskaper
Yrkesstudier i fysioterapi I-IV
Kursen ersätter följande kurser
alternativ praktik 5 sv
Litteratur
Obligatorisk litteratur :
Aktuell forskning i relation till respektive fördjupningsområde.
Bury TJ, Mead, JM.1998. Evidence-based Healthcare. A practical Guide for therapists. ISBN 0 7506 3783 8
eller
Jamtvedt G , Hagen KB & Björndal A. 2003. Kunnskapsbasiert Fysioterapi. Metoder og arbeidsmåter. Gyldendal.ISBN 82-05-31450-0.
samt
Mälkiä E, Alaranta H, Heinonen A, Häkkinen A, Kauranen K, Kujala U, Kuukkanen T, Nevala N, Satka J & Ylinen J. 2004. Fyysiseen aktivisuuteen perustuvan fysioterapian ja kuntoutuksen näytön tarkastela. Kuntoutus 1: 4-21.
Hanski R 2004. Hyvä fysioterapiakäytännön kansainväliset suositukset. Fysioterapia 2: 38-39.
www.wcpt.org Extern länk
1. How to tell whether an article is worth reading
2. Criteria for deciding the quality of an article
3. Are study results good enough to be generalised?
Övriga elektroniska källor: www.duodecim.fi/kh Extern länk, www.stakes.fi/finohta Extern länk
Artikelsamling som referenslitteratur (recommended literature):
Aittasalo M. 1999.Fysioterapian vaikuttavuudesta tärkeimmissä kansantaudeissa- käsitteitä, problematiikka ja tutkimustuloksia. Suomen fysioterapeuttiliitto.
Balmer S & King J 1998. Linking clinical practice and evicdence. Physiotherapy Canada Summer; 181-183.
Bannigan,K.1997. Clinical Effectiveness: Systematic Reviews and Evidence Based Practice in Occupational Therapy. British Journal of Occupational therapy 60(11), 479 483.
Barnard S & Wiles R 2001. Evidence-based Physiotherapy. Physiotherapists´ attitudes and experiences in the Wessex area. Physiotherapy 3; 115-124.
Bitchell C. 2000. Evidence-based Physiotherapy. Some thoughts on Abest evidence@. Physiotherapy 2 ; 58-60.
Bury TJ, Mead, JM.1998. Evidence-based Healthcare. A practical Guide for therapists.ISBN 0 7506 3783 8.
Carlsson J, Norlande S, Rundcranz B-L, Jonsson T. 1999. Evidensbaserad sjukgymnastisk behandling. Patienter med nackbesvär. ISBN 91-87890-58-5.
Harms-RTingdal K, Holmström E, Lindström I, Jonsson T. 1999. Evidensbaserad sjukgymnastisk behandling. Patienter med ländryggsbesvär. ISBN 91-87890-58-5.
Harris S. 1996. How Should Treatments Be Critiqued for Scientific Merit? Physical Therapy 2; 175-181.
Helders PJM, Engelbert RHH, Van derNet J, 1999. Physiotherapy Quo Vadis: Towards an Evidence-based, Diagnosis-related, Functional approach. Advances in Physiotherapy,1:3-7.
Higgs J, Hunt A, Higgs C, Neubauer D, 1999. Physiotherapy Education in the Changing International healthcare and Educational Con
texts. Advances in Physiotherapy,1:17-26.
Jensen G, Gwyer J, Shephard K, Hack L. 2000. Expert practice in Physical Therapy. Physical
Therapy 1; 28-43.
Jette, AM 1995. Outcomes research: Shifting the Dominant Research Paradigm in Phusical Therapy. Physical Therapy 75;965-970.
Lloyd Smith,W.1997. Evidence Based Parctice and Occupational Therapy. British Journal of Occupational therapy 60(11), 474 477.
Newham DJ, 1997. Physiotherapy for best effect. Physiotherapy, 1: 5-11.
Noronen L & Wikström-Grotell C. 1999. Towards a paradigm-oriented approach in Physiotherapy. Physiotherapy Theory and Practice. Vol 15; 175-184.
Parry A. New Paradigms for Old: Musings on the Shape of cloudes. Physiotherapy 83; 423-433.
Rothstein JM & Scalzitti DA. Commentary: Physiotherapy Quo Vadis. Advances in Physiotherapy 1; 9-12.
Sackett & al. 1996. Evidence-based medicine. What it is and what it is not. BMJ, 312: 71-72.
Scalzitti DA.2001. Evidence-Based Guidelines: Application to Clinical Practice. Physical Therapy 10; 16221640
Suikkanen A. 2001. Kuntoutuksen arviointi - realistinen näkökulma. Fysioterapia vol 48, 1; 4-8.
Taylor, M. 1997. What is evidence Based Practice?. British Journal of
Occupational therapy 60(11), 470 473.
Teikari M. 2002. Tutkimusnäytön yksilöllinen soveltaminen. Impakti 3-4; 3-5.
Thomson-O´Brien MA & Moreland J. 1998. Evidence-Basewd Practice Information Circle. Physiotherapy Canada Summer; 184-189.
WalkerPC & Redman R. 1999. Theory-Guided, Evidence-Basewd Reflective Practice. Nursing Science Quarterly 4; 298-303
Elektroniset lähteet:
www.duodecim.fi/kh Extern länk
www.stakes.fi/finohta Extern länk
Sundshetsstyrelsen. FYSISK AKTIVITET - handbok om forebyggelse och behandling. Tillgänglig på http:/www.sst.dk/publikationer Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Självstudier - 38 timmar
- Praktik - 160 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 200 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 198 timmar
- Varav schemalagda studier: 2 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Uppsatser
Lärare
- Kokko Anne
- Kukkonen Göta
- Wikström-Grotell Camilla
Examinator
Göta Kukkonen
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Obligatorisk introduktionsföreläsning:
29.8 12.15-13.45
Uppsats inlämnas senast två veckor efter avslutad praktik.
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Uppsatser