Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
So 2005 - 2006 - Människor i utsatta livssituationer
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att...
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att förstå innebörden av social inklusion samt hur man kan uppnå social inklusion och empowerment med hjälp av socialpedagogisk arbetssätt.
Studerande känner till olika (socialpedagogiska) arbetssätt som syftar till att stöda individen i den egna livsmiljön.
Studerande kan förstärka sin egen handlingskompetens genom att öva dialog och interaktion i syfte att stöda individers och gruppers funktionsförmåga.
Studerande ser och kan beskriva handledningens många dimensioner.
Förkunskaper
Grundstudier
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 8 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Basgruppsarbete - 30 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 132 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 110 timmar
- Varav schemalagda studier: 22 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Rapporter och produktioner
Lärare
- Kiukas Carina
- Cederberg Arla
- Nordlund-Spiby Rut
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Arla Cederberg
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2008-03-01
Examinationsformer
2007-12-14 - Rapporter och produktioner