Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund. Du
har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag. Du har grundläggande
kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet
och omgivning och dess inverkan på vardagens
aktiviteter. Du kan på grundläggande nivå redogöra
för teorier som är relevanta för professionen. Du
förstår aktivitetens betydelse för hälsa och ett
meningsfullt liv.

Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens + teknologisk
kompetens: Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp. Du har grundläggande kunskap om
tillgänglighet i digitala miljöer.

Globala mål i focus:
Mål 3: god hälsa och välbefinnande
Mål10: Minska ojämlikhet

Läranderesultat

Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om begreppet
delaktighet och dess betydelse för vardagen.
Du har grundläggande teoretisk kunskap om den
sociala-, fysiska- och kulturella omgivningens
inverkan på personers delaktighet i vardagen.
Du har grundläggande kunskap om en teoretisk
modell som beskriver sambandet mellan människa,
aktivitet och miljö.
Du har grundläggande kunskap om de centrala
begreppen gällande person och personcentrering.
Du har kunskap om tillgänglighet och användbarhet
för att beskriva sambandet mellan
omgivningsfaktorer och delaktighet.
Du har grundläggande kunskap om rehabilitering och
rehabiliteringsprocessen.
Du har förståelse för omgivningens krav och kan
känna igen situationer som medför utmaningar för
personen i vardagsaktiviteter.
Du har grundläggande kunskap om Bronfenbrenners
systemekologiska teori.
Du har en grundläggande förståelse över rådande
ojämlikheter i en persons omgivning och har en
grundläggande förståelse över deras konsekvenser
för personen i vardagen.

Färdighet:
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
aktivitetens betydelse för känslan av delaktighet
i aktivitet.
Du kan tillämpa PEO modellen för att synliggöra
samspel mellan människa aktivitet och miljö.
Du kan enligt principerna för universell design
beskriva hur delaktighet och tillgänglighet i
samhället kan ökas.
Du kan fastställa utmaningar i förhållande till
tillgänglighet för en person.
Du kan ge exempel på åtgärder för en bättre
tillgänglighet för personen.
Du kan utgående från Bronfenbrenners
systemekologiska teori förklara sambandet mellan
individ/person och miljö samt dess inverkan på
välbefinnande och
delaktighet

Förhållningssätt:
Du tar ansvar för att se personen som hen är
utan egna förutfattade meningar.
Du kan uppmärksamma vikten av tillgängliga
och användbara miljöer för personers
välbefinnande.
Du respekterar allas rätt till delaktighet i
sin egen vardag.

Innehåll

Begreppet delaktighet, omgivning, personcentrering
och tillgänglighet
Omgivningens möjligheter och eventuella hinder för
aktivitet
Begreppet rehabilitering och
rehabiliteringsprocessen
Sambandet mellan individ, person och miljö och
deras
inverkan på välbefinnande och delaktighet

Förkunskaper

Inga förhandskrav

Mer information

Enheten i svenska är integrerad i denna enhet
genom den individuella examinationsuppgiften.
Frånvaron från workshops, färdighetsträning och
seminarium kompenseras med en inlämning på
Itslearning. Närmare presentation av
kompensationsuppgifterna presenteras på
Itslearning.

Litteratur

Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 3 (s. 67-74), 10, 13

Christansen, C. Baum, C.M. Bass, J.D. 2015. (red.)
Occupational Therapy. Performance, Participation
and Well-Being. 4:de upplagan. Slack Inc.:
Thorofare. Kapitlen 20, 21, 22 och 24

Ekman, I. 2014. Personcentrering inom Hälso-och
sjukvård: Från filosofi till praktik.1. Uppl.
ed. 2014. Stockholm:Liber

Hitch, D., Larkin, H., Watchorn, V., Ang, S. 2012. Community mobility in the context of universal design:Inter-professional collaboration and education. Australian Occupational Therapy Journal (2012) 59, 375?383

Iwarsson,S., Ståhl A. 2009.Accessibility, usability and universal
design?positioning and definition of concepts
describing person-environment relationships. DISABILITY AND REHABILITATION, 2003; VOL. 25, NO. 2 , 57-66

Kjellberg, A. 2010. Participation in Occupational Therapy Research: A literature review. I: British Journal of Occupational Therapy, July 2010 73(7)

Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders:
learning from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap
1, 6, 7.

Law, M. 2002. Participation in Occupations of Everyday Life. I: The American Journal of Occupational Therapy. Vol 56, Nr. 6 , s. 640 ?649

Law, M.; Cooper, B.; Strog S.; Stewart, D.; Rigby,
P.; Letts, L. 1996. The Person-
Environment-Occupation Model: A transactive
approach
to occupational performance. I:
Canadian Journal of Occupational Therapy, April
1996, vol. 63, No 1

Polatajko, H.J., Townsend, E.A. & Craik, J. 2007.
The Canadian Model of Occupational
Performance and Engagement (CMOP-E) I:Enabling
Occupation II: Advancing an ccupational
Therapy

Taylor, R. T (red.) 2017. Kielhofner´s Model of
Human Occupation. 5:te upplagan. Wolters Kluwer:
Philadelphia. Sidorna: 93 - 96

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Posterpresentation på online mässa

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Individuell essä kring en persons
aktivitet och delaktighet i hens omgivning.
(Vitsord 1-5) Kriterier presenteras på kursens
sida på Itslearning. Den individuella delen utgör
60% av studieavsnittets vitsord
Examination 2: Posterpresentation i grupp vid
seminarium vilken genomförs som en
posterutställning.(Vitsord
1-5) Kriterier presenteras på kursens sida på
Itslearning. Posterpresentationen utgör 40% av
vitsordet för studieavsnittet

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Examination 1: 60% och Examination 2: 40%

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Examinationsformer

  • 2023-12-21 - Rapporter och produktioner
  • 2023-11-09 - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning