Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund. Du
har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag. Du har grundläggande
kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet
och omgivning och dess inverkan på vardagens
aktiviteter. Du kan på grundläggande nivå redogöra
för teorier som är relevanta för professionen. Du
förstår aktivitetens betydelse för hälsa och ett
meningsfullt liv.
Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens + teknologisk
kompetens: Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp. Du har grundläggande kunskap om
tillgänglighet i digitala miljöer.
Globala mål i focus:
Mål 3: Ett gott välbefinnade

Läranderesultat

Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om aktivitetens
betydelse för känslan av välbefinnande.
Du kan förklara innebörden av aktivitetens värde
och mening utgående från ValMo modellen.
Du kan på en grundläggande nivå återge betydelsen
av begreppen DBBB för personer i olika åldrar.
Du har förståelse för välbefinnande. (SDG 3)
Du har en grundläggande förståelse för vad ett
gott välbefinnande handlar om och hur detta kan
främjas.

Färdighet:
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
aktivitetens betydelse för känslan av
välbefinnande.
Du kan använda Oval-9 för att fastställa
aktiviteters värde.
Du kan använda begreppen DBBB för att beskriva
dess betydelse för välbefinnande.
Du kan reflektera över aktivitetens betydelse i
vardagen för personer i olika åldrar och olika
livssituationer.

Förhållningssätt:
Du respekterar meningsfulla aktiviteters betydelse
för personers välbefinnande.
Du respekterar aktivitetens betydelse och innebörd
för personer i olika åldrar.
Du inser värdet av aktivitet som grund för
professionen.

Innehåll

Grunderna i aktivitetsvetenskap
Perspektiv på aktivitet
Aktivitetens betydelse i olika livsskeden.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs

Kursen ersätter följande kurser

Grundkurs i ergoterapi 2020

Mer information

Frånvaron från workshops, färdighetsträning och
seminarium kompenseras med en inlämning på
Itslearning. Närmare presentation av
kompensationsuppgifterna presenteras på
Itslearning.

Litteratur

Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and Science of Living. 2:a
upplagan. Pearson: New Jersey. Kap 1 och 5.
Clark, F., Parham, D., Carlson, M., Frank, G.,
Jackson, J et al. (1991). Occupational science:
Academic innovation in the service of occupational
therapy's future. American Journal of Occupational
Therapy, Vol 45, p300-310.
https://doi.org/10.5014/ajot.45.4.300 Extern länk
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014). In
the Footsteps of Wilcock, Part One: The Evolution
of Doing, Being, Becoming, and Belonging.
Occupational Therapy in Health Care. 28 (3), 231-
246. DOI: 10.3109/07380577.2014.898114.
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014) In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being, Becoming,
and Belonging, Occupational Therapy In Health
Care, 28(3), 247-263, DOI:
10.3109/07380577.2014.898115
Nelson, D. (1996). Occupation. Therapeutic
Occupation: A Definition. American Journal of
Occupational Therapy, 50, 775-782.
https://doi.org/10.5014/ajot.50.10.775 Extern länk
Nelson, D. (1988). Occupation. Form and
performance. American Journal of Occupational
Therapy, 42, 633-641.
https://doi.org/10.5014/ajot.42.10.633 Extern länk
Sveriges arbetsterapeuter (2018). Vad heter det på
svenska? Grundläggande begrepp och perspektiv inom
arbetsterapi. Tillgänglig:
https://www.arbetsterapeuterna.se/foerbundet/webbu Extern länk
ti
k-och-gratismaterial/vad-heter-det-paa-svenska-
2018/

Word federation of occupational therapists.
(2012). Position statement occupational science.
Tillgänglig:
https://www.wfot.org/resources/occupational Extern länk-
science.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 17 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Praktiska övningar - 17 timmar
  • Basgruppsarbete - 30 timmar
  • Självstudier - 57 timmar
  • Seminarier - 4 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

1) Godkänd rapport vilken bygger på studerandes
lärandeportfolio. Rapporten
bedöms med vitsord 1-5.
Detaljerad examinationsbeskrivning finns i
Itslearning.
2) Deltagande i studieavsnittets obligatoriska
moment

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2023-12-30

Examinationsformer

2023-10-10 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning