Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
1 (2021-08-01 till 2021-10-24)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
7 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.
Du har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag. Du har grundläggande
kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet
och omgivning och dess inverkan på vardagens
aktiviteter. Du kan på grundläggande nivå redogöra
för teorier som är relevanta för professionen. Du
förstår aktivitetens betydelse för hälsa och ett
meningsfullt liv.
Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens och teknologisk
kompetens.
Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp.
Du har grundläggande kunskap om tillgänglighet i
digitala miljöer
Hållbarhetsmål:
SDG3: Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar.
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om aktivitetens
betydelse för känslan av välbefinnande
Du har grundläggande kunskap om begreppet
delaktighet och dess betydelse för vardagen.
Du kan förklara innebörden av aktivitetens värde
och mening utgående från ValMo modellen.
Du kan på en grundläggande nivå återge betydelsen
av begreppen DBBB för personer i olika åldrar.
Du har förståelse för relevanta förebyggande
strategier för att främja positiv fysisk och
psykisk hälsa och välbefinnande.
Färdighet:
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
aktivitetens betydelse för känslan av
välbefinnande och dess betydelse för delaktighet i
vardagen.
Du kan använda Oval-9 för att fastställa
aktiviteters värde.
Du kan använda begreppen DBBB för att beskriva
dess betydelse för välbefinnande.
Du kan reflektera över aktivitetens betydelse i
vardagen för personer i olika åldrar och olika
livssituationer.
Förhållningssätt
Du respekterar meningsfulla aktiviteters betydelse
för personers välbefinnande.
Du respekterar aktivitetens betydelse och innebörd
för personer i olika åldrar.
Du inser värdet av aktivitet som grund för
professionen.
Innehåll
Grunderna i aktivitetsvetenskap
Perspektiv på aktivitet
Aktivitetens betydelse i olika livsskeden.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Kursen ersätter följande kurser
Grundkurs i ergoterapi 2020.
Litteratur
Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 1 och 5.
Clark, F., Parham, D., Carlson, M., Frank, G.,
Jackson, J et al. (1991).
Occupational science: Academic innovation in the
service of occupational therapy's
future. American Journal of Occupational Therapy,
Vol 45, p300-310.
https://doi.org/10.5014/ajot.45.4.300 Extern länk
Crain, W. 2016. Theories of development. Concepts
and applications. 6th edition. USA: Pearson
education.
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Svenskt alternativ till Dunderfelt: Hwang
P,Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi - 4 uppl.
Erikson H E. 2004. Den fullbordade livscykeln.
Malmö: Natur och Kultur.
Erlandsson, L-K. Persson, D. 2014. ValMO-modellen.
Ett redskap för aktivitetsbaserad
arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Gustavsson, A. (red) 2007. Delaktighetens språk.
Lund: Studentlitteratur. Kapitel 4:
s. 61-81
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014). In
the Footsteps of Wilcock, Part One:
The Evolution of Doing, Being, Becoming, and
Belonging. Occupational Therapy in
Health Care. 28 (3), 231-246. DOI:
10.3109/07380577.2014.898114.
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014) In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being, Becoming,
and Belonging, Occupational Therapy In
Health Care, 28(3), 247-263, DOI:
10.3109/07380577.2014.898115
Law, M. 2002. Participation in the occupations of
everyday life. American Journal of
Occupational Therapy. 56 (6) 640-649
Nelson, D. (1996). Occupation. Therapeutic
Occupation: A Definition. American Journal
of Occupational Therapy, 50, 775-782.
https://doi.org/10.5014/ajot.50.10.775 Extern länk
Nelson, D. (1988). Occupation. Form and
performance. American Journal of Occupational
Therapy, 42, 633-641.
https://doi.org/10.5014/ajot.42.10.633 Extern länk
Sveriges arbetsterapeuter (2018). Vad heter det på
svenska? Grundläggande begrepp och
perspektiv inom arbetsterapi. Tillgänglig:
https://www.arbetsterapeuterna.se/media/13 Extern länk
58/vad-heter-det-paa-svenska_webb.pdf
Tjersland, Engen, Jansen. 2011, Allianser (kap.
4).
Word federation of occupational therapists.
(2012). Position statement occupational
science. Tillgänglig:
https://www.wfot.org/resources/occupational Extern länk-
science.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 147 timmar
- Seminarier - 5 timmar
- Workshops - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 202 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 202 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd portfolio som bedöms med vitsord 1-5.
Detaljerad examinationsbeskrivning finns i
Itslearning.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (20 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-01-07
Kursanmälningstid
2021-08-09 till 2021-09-05
Examinationsformer
2021-10-14 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-08-31 | 13:15 - 16:00 | D4106 | Aktivitet och aktivitetens väsen | Introduktion till modulen och studieenheterna | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki Werner Tove |
2021-09-01 | 08:30 - 10:00 | D4106 | Aktivitet och aktivitetens väsen | nedan Aktivitetsvetenskapens grunder. Begreppet aktivitet På CAMPUS, alternativt via zoom. Se länken Annikki Arola is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64337954382?from=addon Meeting ID: 643 3795 4382 Join by SIP 64337954382@109.105.112.236 64337954382@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 643 3795 4382 | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki |
2021-09-01 | 10:15 - 12:00 | B326 | Aktivitet och aktivitetens väsen | Introduktion till examinationen. Vad är en portfolio? | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki Werner Tove |
2021-09-03 | 09:15 - 11:15 | B516 | Aktivitet och aktivitetens väsen | Follow up på bokens kap. 1 An introduction to occupation (Christiansen and Townsend). Tillfället hålls i Arcada. | Werner Tove |
2021-09-07 | 09:15 - 12:00 | B518 | Aktivitet och aktivitetens väsen och Socionomens verksamhetsfält | Livscykelperspektivet i förhållande till begreppen Doing, Being, Belonging och Becoming | Ahlroth Linda Arola Annikki |
2021-09-08 | 08:30 - 10:00 | Aktivitet och aktivitetens väsen | ONLINE: Introduktion till självstudier kring Grundbegreppet Aktivitet https://arcada.zoom.us/j/64707954863?from=addon | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki |
|
2021-09-14 | 09:00 - 11:00 | B518 | Aktivitet och aktivitetens väsen | WORKSHOP på CAMPUS: Aktivitetens betydelse i vardagen - uppföljning av uppdrag kring aktivitet i medier | Arell-Sundberg Marina |
2021-09-17 | 09:15 - 15:00 | D4109 | Aktivitet och aktivitetens väsen | Kl.9.15: Föreläsningserbjudande: Delaktighet i aktivitet Kl.11-12 Kl.12: Workshop Välbefinnande i aktivitet(TW) Du kan delta i Campus eller online registrera på IL https://arcada.zoom.us/j/69543646460?from=addon Meeting ID: 695 4364 6460 | Werner Tove |
2021-09-20 | 14:00 - 16:45 | Aktivitet och aktivitetens väsen | ONLINE: Presentation av ValMO -modellen och färdighetsträning kring kartläggningsinstrumentet OVal-9 | Arell-Sundberg Marina | |
2021-09-23 | 10:00 - 11:30 | B522 | Aktivitet och aktivitetens väsen | Handledning kring examinationsuppgift (AA) Annikki Arola is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62407768554?pwd=b2U2R0ZRMGR1VGZaUXVHemJZK2E0QT09&from=addon Meeting ID: 624 0776 8554 Passcode: 455767 Join by SIP 62407768554@109.105.112.236 62407768554@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 624 0776 8554 Passcode: 455767 | Arola Annikki |
2021-09-29 | 09:00 - 11:00 | D4110 | Aktivitet och aktivitetens väsen | På Campus: Uppföljning av Oval-9 uppdraget - Aktivitetens värde och känslan av delaktighet och välbefinnande arellsum@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66887800393?from=addon Meeting ID: 668 8780 0393 Join by SIP 66887800393@109.105.112.236 66887800393@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 668 8780 0393 | Arell-Sundberg Marina |
2021-10-20 | 09:00 - 12:00 | Webbinarium Aktivitet och aktivitetens väsen | Hej, Vi genomför seminariet som ett webbinarium online. Webbinarium kring Aktivitet och aktivitetens väsen Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/68828451883?from=addon Meeting ID: 688 2845 1883 Join by SIP 68828451883@109.105.112.236 68828451883@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 688 2845 1883 | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki Werner Tove |