Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen för kursen är att studenten kan:
- uppvisa grundläggande kunskap i
kommunikation och förstår betydelsen av att
skapa och upprätthålla ömsesidig interaktion
med andra
- uppvisa grundläggande kunskap om observation
och intervju
- förstå betydelsen av respekt för det unika
hos individen och för individuella olikheter
- uppvisa grundläggande kunskap om lärande och
lärprocesser samt reflekterar över sitt eget
sätt att kommunicera och lära
- uppvisa förståelse för kommunikationens och
interaktionens betydelse för aktivitet och
delaktighet
Läranderesultat
Efter avlagd kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för villkor för kommunikation i
olika miljöer samt förstå hur kommunikationen
påverkar interaktion
- reflektera över sitt eget och andras
sätt att kommunicera för att möjliggöra ett
respektfullt bemötande
- förstår betydelsen av lyssnandet som en
central del i kommunikation
-känner till hur observation och intervju kan
genomföras i arbete med människor
- förstå kopplingen mellan kommunikation,
lärande och lärprocesser
Innehåll
Centrala begrepp och teorier:
kommunikation, modeller för kommunikation,
kommunikation och lärande, verbal och nonverbal
kommunikation, bemötande, respekt och mångfald,
dialog och samtal, att lyssna och ställa
frågor,
social media i kommunikation, genusperspektiv,
intervju och observation
Förkunskaper
inga förkrav
Mer information
Gruppindelning sker i 11 smågrupper.
Smågrupperna jobbar både självständigt med
litteratur och under handledning med
kommunikationsövningar.
Smågruppsarbetet är obligatoriskt.
Smågrupperna träffas 8 gånger, varav 4 träffar
sker med handledning.
Litteratur
Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Lund:
Studentlitteratur.
Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i
praktiken -
relationer, samspel och etik inom socialt
arbete,
vård och omsorg. Malmö: Liber.
Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2013.
Kommunikation -
samspel mellan människor. Poland:
Studentlitteratur.
Lantz, A. 2013. Intervjumetodik. Poland:
Studentlitteratur, kap. 1-7
Tjersland, O. A., Engen, G & Jansen, U. 2011.
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur som stöder professionen:
Gustafsson, L H. 2004. Se barnet, se dig själv!
Om
sårbarhet och styrka hos barn och ungdomar.
Nordstedts
Lindquist, U-C. 2004. Ro utan åror. En bok om
livet och döden. Stockholm: Norstedts.
.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 90 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande:
- aktivt deltagande i smågruppsarbete,(deltar
aktivt och engagerat i diskussioner
i samband med övningarna samt visar på förmåga
till egen
utvärdering och reflektion). För godkänd
prestation krävs närvaro minst tre av
fyra övningstillfällen.
Bedömning:godkänt/underkänt
- en skriftlig individuell examination som baseras
på kurslitteraturen (minst 2
källor)och individuell processdagbok från övningar
och reflektioner i smågrupper.
Bedömning enligt vitsord 1 - 5 (100% av
kursvitsord)
Lärare
- Ahlroth Linda
- Hagström Sarah
- Peri Heidi
- Söderström Eivor
- Werner Tove
Examinator
Söderström Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-03-17
Kursens tidtabell
Kursen består av föreläsningar,
litteraturstudier i smågrupper, övningar i
smågrupp och en individuell processdagbok.
Examinationsformer
2020-12-16 - Rapporter och produktioner