Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
So 2002 - 2004 - Handikapp och samhället
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande förvärvar grundläggande kunskaper om olika typer av funktionshinder och handikapp. Vidare syftar kursen till att studeranden utvecklar sin förmåga att förstå och analysera livsvillkor, behov och svårigheter i vardagen som rör barn, ungdomar och vuxna med olika typer av funktionshinder.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studeranden
- ha grundläggande kunskaper om utvecklingsstörning och insikter i vilka konsekvenser funktionshindret har på den funktionshindrades livssituation rörande familjeförhållanden, arbetsliv, boendesituation, sociala relationer samt fysisk och psykisk hälsa.
- ha särskilda insikter i autism, autismliknande tillstånd och bokstavsdiagnoser hos barn, unga och vuxna och förståelse för vad det innebär att leva med dessa funktionshinder i vardagen.
- känna till olika alternativa kommunikationsformer och ha grundläggande kunskaper i TSS (Tecken som stöd).
Innehåll
Funktionshindren utvecklingsstörning,autism, autismliknande tillstånd och bokstavsdiagnoser
Livsvillkor och vardagsliv
Alternativ kommunikation
Förkunskaper
Människan i välfärdssamhället
Mer information
meddelas senare
Litteratur
Attwood, T. 2000. Om Aspergers syndrom. Stockholm: Natur och Kultur.
Beckman, V. 1999. Vuxna med DAMP/ADHD. Stockholm. Cura.
Cohen, S. 2000. Fokus på autism. Stockholm: Cura.
Frith, U. 1998.Autism och Aspergers syndrom.Stockholm: Liber.
Gerland, G. 2004 . Autism: relationer och sexualitet. Stockholm: Cura.
Gillberg, C. 1996. Ett barn i varje klass - om DAMP/MBD och ADHD.Stockholm. Cura.
Gillberg, C. 1997. Barn, ungdomar och vuxna med Asperger. Normala. geniala, nördar? Stockholm: Cura.
Gillberg, C. 1999. Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Stockholm : Natur och Kultur.
Ikonen, O. (toim.)1998. Autismi : teoriasta käytäntöön :Jyväskylä : Atena Kustannus,
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää [et al.] 2000. Autismikuntoutus. Jyväskylä : PS-kustannus
Kaski, M. 2001. Kehitysvammaisuus. Helsinki: WSOY.
Lagerheim, B. 1994. Att utvecklas med handikapp.Möjligheter och begränsningar hos barnet, familjen och omgivningen. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Myllykoski, A-M, Melamies, N, Kangas.S (toim.)2004. Itsenäistyvä nuori ja AD/HD. Jyväskylä : PS-Kustannus,
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 27 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 20 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 24 timmar
- Självstudier - 52 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 52 timmar
- Varav schemalagda studier: 81 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Demonstrationer och presentationer
Examinator
Rosengren Åsa
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
05.03-13.04.2007
Examinationsformer
2006-10-08 - Demonstrationer och presentationer