Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2006 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2007 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2008 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2009 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2010 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2011 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2012 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2013 - Barnet och uppväxtmiljön
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Att fostra en lyhördhet för barns uttrycksformer genom eget deltagande i skapande verksamhet samt en beredskap att pedagogiskt skapa möjligheter för att öka barns delaktighet med hjälp av kreativa metoder
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna
- identifiera och pröva på olika uttrycksformer av lek och skapande för barn.
- resonera kring kultur för barn och barnens egen kultur och relatera dem till varandra.
- visa i handling förmågan att förverkliga ett barnkulturprojekt i samarbete med daghemspartner
- skriva gemensam rapport som kombinerar teori, reflektion och brukarbehov
Innehåll
Barnkultur(er)
Mångkultur
Verkstäder med bildkonst, lek, musik, rörelse, drama, berättande och litteratur
Meda- seminar
Samarbetsprojekt med daghem
Studiebesök
Reflektiv rappport
Förkunskaper
Inga
Mer information
Konstnärlig verksamhet/praktiska övningar och projektgenomförande kräver obligatorisk närvaro.
Litteratur
Obs: referenslitteratur
Banér, A. (red.) 1999. Barnkultur - igår, idag, imorgon. Stockholm: Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet.
Björkvald, J-R. 1994.Den musiska människan. Stockholm: Runa förlag.
Borgström, Britt-Marie.2003. Tidsresan - Lek och fantasi som pedagogisk metod.Nordiska museets förlag.
Owens, A. & Barber, K. 2006. Dramakompassen.
Vygotskij, L. S. 1995. Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos
Christoffersson, A. 1997. Mera bild! Tips och idéer till BILD-undervisningen, i förskolan, skolbarnomsorgen och de första skolåren. Uppsala: Uppsala fortbildning.
Grindberg, T. & Langlo Jagtöien, G. 2000. Barn i rörelse. Lund: Studentlitteratur.
Heinonen, S-L. 1997. Seikkailu, vapaus, lento ja kuvittellun leikki: draama varhaiskasvatuksessa. Tampere: Tampereen yliopisto.
Kalliala, M. 1999. Enkeliprinsessa ja itsari liukumäessä. Leikkikulttuuri ja yhteiskunnan muutos. Helsinki: Gaudeamus.
Skoglund, E. 1998. Lust att skapa. Stockholm: Bergh.
Roos Sjöberg, J. 2000. I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater med drama som metod. Dalateatern.
Sydkustens kandskapsförbund 2010.Ordkonst - alla har fantasi.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 12 timmar
- Praktiska övningar - 60 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
- Självstudier - 5 timmar
- Nätbaserade - 5 timmar
- Seminarier - 15 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Aktivt deltagande i workshops och genomförande av projekt. Skriftlig grupprapport med referenser.
Kursen bedöms.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Gustafs Christel
- Nordlund-Spiby Rut
- Silius-Ahonen Ellinor
- Vaappo Marko
Examinator
Silius-Ahonen Ellinor
Kursens hemsida
Its learning
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Period 3 och 4
Examinationsformer
- 2014-04-11 - Tentamina
- 2014-04-07 - Demonstrationer och presentationer
- 2014-04-11 - Rapporter och produktioner