Kursens undervisningsperiod

4 (2024-03-18 till 2024-07-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetenserna att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt och att arbeta som
utvecklings- och förändringsaktör.

Du har grundläggande teoretisk kunskap om
grundbegreppen person och kapabilitet.
Du har grundläggande kunskap om professionens
arbetsprocess, om personcentrerat arbete
och dess betydelse för personens möjligheter
till aktivitet och delaktighet i olika
omgivningar.
Du har grundläggande kunskap att analysera
förhållandet mellan person, aktivitet och
omgivning och dess inverkan på vardagliga
aktiviteter.
I modulen ingår 5 sp praktik.

Allmän kompetens:
Teknologisk kompetens, etisk och
ållbarhetskompetens, kommunikation och social
kompetens: Du bekantar dig med olika tekniska och
digitala verktyg för ergoterapeutisk intervention.
Du kan beakta etiska- och hållbarhetsfrågor i
olika arbetsprocesser.
Du kan medvetet kommunicera och konstruktivt
framföra dina synpunkter i olika teoretiska och
praktiska studiesammanhang.

Läranderesultat

Kunskap:
Du har kunskap om ergoterapiprocessens olika delar och innehåll.
Du har grundläggande förståelse för praxismodeller i syfte att redogöra för förhållandet mellan person, aktivitet och omgivning och dess inverkan på vardagliga aktiviteter.
Du har kunskap om bedömningsprocessen.
Du har kunskap om aktivitetsanalys.
Du har kunskap om planering, målformulering och utvärdering som grund för ergoterapeutens personcentrerade arbete.
Du har kunskap om dokumentering inom social-och hälsovård.
Du har grundläggande kunskap för ett personcentrerat arbetssätt och begreppet kapabilitet.
Du har grundläggande teoretisk kunskap om professionellt resonemang.

Färdighet:
Du kan redogöra för ergoterapiprocessens olika delar samt de olika delarnas innehåll.
Du kan analysera, gradera och anpassa en aktivitet för att identifiera vilka förmågor och färdigheter olika aktiviteter kräver.
Du kan relatera till hur ett personcentrerat arbetssätt påverkar bemötandet.
Du kan definiera vad reliabilitet och validitet är och förstår vilken betydelsen dessa har i förhållande till de bedömningsmetoder som används.
Du kan redogöra för det centrala innehållet i ett personcentrerat arbetssätt.
Du kan redogöra för det centrala innehållet i professionellt resonemang.

Förhållningssätt:
Du värdesätter ett systematiskt arbetssätt för att främja aktivitet och delaktighet i en föränderlig vardag.
Du omfattar yrkets etiska värderingar och är medveten om dess betydelse för det personcentrerade arbetet.
Du identifierar dina egna värderingar och hur de färgar ditt sätt att tänka och agera.

Innehåll

Ergoterapiprocessen, Personcentrering och bemötande, Bedömningsprocesssen,
Målformulering, Aktivitetsanalys, Rapportering,
Etik inom ergoterapin

Förkunskaper

Aktivitet och aktivitetens väsen, Omgivning och delaktighet

Kursen ersätter följande kurser

Ergoterapiprocessen 2021, Personcentrering och kapabilitet 2022

Litteratur

Examinationslitteratur:

CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2013. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
Kap. 9 och 10

Praxismodeller:
- Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone
kap 4 (del: PEOP), 5, 6

Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16

Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone.
- kap 14:Interviewing
- kap 18: Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs

Person- och klientcentrerat arbete:
Ekman,I. (red.) 2014. Personcentrering inom
hälso-
och sjukvård. Från filosofi till praktik.
Liber.
- Kap 1,2

Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier.
- Kap 1

Personcentrerad måluppsättning:
Bovenderdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving
goalattainment scaling: a practical guide.
Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361

Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.

Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson.
Kap. 1 Introduction

Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer
Etisk kod för arbetsterapeuter.2012. Förbundet
Sveriges Arbetsterapeuter. (ItsLearning).

Referenslitteratur/övrig kurslitteratur:
- Christiansen,C; Baum,C.; Bass,J.2015.
Occupational Therapy: Performance, participation
and well-being. Fourth edition. SLACK
Incorporated

Persson,H-I;Jvainger,M;Ekman,I.
(red).Personcentrerad hälso- och sjukvård -
rapport från verklighetern:
- Kap 1: Den inhumana vården -en anhörig
berättar
- Kap 7: Mötet som ger möjligheter -
arbetsterapeutens erfarenheter

Ergoterapiterminologi:
- Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.
- Savolainen; Aralinna. 2017.
Toimintaterapianimikkeistö, Nomenklatur för
ergoterapi.

Praxismodeller även:
- Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being.
Second
edition. USA: Slack (PEOP)

Christiansen, Charles,; Baum, Carolyn Manville,
redaktör. ; Bass, Julie D. red. 2015.
Occupational therapy : performance,
participation, and well-being

- Kielhofner, G. 2008. A model of human
Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins (MOHO)

- Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
(CMOP-E)

- Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. &
Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet (modeller)

Bedömning:
- Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp.
Kap: 1, 2, 3
- http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
-
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/asse Extern länk
ts/files/2411/toi_arviointijulkaisu.pdf

TOI Ergoterapiförbundet (Finland)
-
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/st Extern länk
ories/toikirjaamissuositus.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 100 timmar
  • Självstudier - 93 timmar
  • Seminarier - 4 timmar
  • Förflyttningsteknik - 12 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänt deltagande i grupparbete, övningar,
seminarium och tentamen. Tentamen och skriftlig uppgift ger
tillsammans studieavsnittets vitsord och bedöms
enligt skalan 1-5.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Arola Annikki
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Peri Heidi

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2024-10-31

Kursens tidtabell

Se Arbs

Kursanmälningstid

2023-11-24 till 2023-12-22

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning