Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
- 2 (2023-10-23 till 2023-12-31)
- 3 (2024-01-01 till 2024-03-17)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetenserna att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund
och att arbeta som utvecklings- och
förändringsaktör.
Du har grundläggande kunskap om befolkningens
hälsa,
sociala sammanhang och rätten att få vara aktiv i
samhället.
Du förstår behovet av allas rätt till aktivitet
och hur fysiska, sociala,
kulturella och institutionella strukturer i
samhället påverkar detta.
Du kan identifiera obalans i
aktivitetsmöjligheter för utsatta grupper i
samhället.
Du har grundläggande kunskap om självledarskap.
I modulen ingår 5 sp praktik.
Allmänna kompetens:
Lokal- och global samhällskompetens samt
innovations- och utvecklingskompetens:
Du kan grundläggande förstå lokala och globala
samhällsstrukturer samt
dess inverkan på samhällstjänster och
samhällsutveckling.
Du förstår betydelsen av sociala innovationer för
hållbar samhällsutveckling.
Globala mål i focus:
Mål 3: god hälsa och välbefinnande
Mål10: Minska ojämlikhet
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om olika perspektiv på hälsa.
Du har grundläggande kunskap om begreppet hållbar hälsa.
Du har grundläggande kunskap om utsatta grupper i samhället.
Du förstår innebörden av social hållbarhet.
Du har grundläggande kunskap om begreppen aktivitetsbalans och aktivitetsrättvisa.
Du har grundläggande kunskap om etik och moral.
Färdighet:
Du kan förklara innebörden i perspektivet hälsa i förhållande till en utsatt grupp i samhället.
Du kan använda begreppen DBBB för att synliggöra aktivitetsmöjligheter och hinder i vardagen för olika utsatta grupper i samhället.
Du kan identifiera hur kontextuella och strukturella faktorer inverkar på individers och gruppers möjligheter till delaktighet i samhället. (SDG 10)
Du kan förklara innebörden och ge exempel på hur aktivitetsbalans och aktivitetsrättvisa inverkar på olika samhällsgruppers aktivitet och delaktighet.
Du kan förklara innebörden i aktivitetsrättvisans olika former, kopplat till interkulturalitet och intersektionalitet.
Förhållningssätt:
Du inser betydelsen av din roll som aktör för att upprätthålla social hållbarhet i din verksamhet med individer och grupper.
Du respekterar betydelsen god livskvalitet för vardagslivet.
Du tar ansvar för ett kritiskt förhållningssätt till hur media påverkar vår förståelse för hållbar hälsa, social orättvisa och livskvalitet.
Du förmår identifiera dina egna värderingar och hur de färgar ditt sätt att tänka och agera.
Du förstår etiska principer om jämställdhet och är medveten om psykologiska processer som främjar diskriminerande beteende (SDG 10)
Innehåll
Ett samhälleligt perspektiv på hälsa, hållbar hälsa, aktivitet och delaktighet med fokus på olika samhällsgrupper och deras dagliga liv i ett glokalt perspektiv
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitet, hälsa och samhälle 2021
Mer information
Enheten i svenska är integrerad i denna enhet
genom seminariet och muntlig presentation.
Frånvaron från workshops, färdighetsträning och
seminarium kompenseras med en inlämning på
Itslearning. Närmare presentation av
kompensationsuppgifterna presenteras på
Itslearning.
Litteratur
Referenslitteratur:
Antonovsky,A. 2005. Hälsans mysterium.Natur och
Kultur. 2dra utgåvan.
Christansen, C. H & Townsend, E.A. 2010.
Introduction to Occupation. The Art and Science
of Living. 2nd ed. New Jersey: Pearson. Ex.Kap 2
(s.49-52) kap.9,13
FSA publikation: Hållbar utveckling - Arbetsterapi
kan bidra och göra skillnad! 2017. Sveriges
Arbetsterapeuter. Tillgänglig:
https://www.arbetsterapeuterna.se/media/1465/hallb Extern länk
ar_utveckling-webb.pdf
Erlandsson, L-K & Persson, D. 2020. ValMo-modellen. Arbetsterapi för hälsa och görande.
Studentlitteratur. 2. Upplagan
Hitch D, Pepin G, & Stagnitti K. (2014). In the
Footsteps of Wilcock, Part One: The evolution of
doing, being, becoming and belonging.
Occupational Therapy in Health Care.
Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. 2014. In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being,
Becoming, and Belonging. Occupational Therapy In
Health Care, 28(3), 247-263
Hocking,C & Townsend,E. 2015. Driving social
change: Occupational therapists´contributions to
occupational justice. World Federation of
Occupational Therapists Bulletin 2015
Kroksmark, U. (red.) 2022. Hälsa och aktivitet i
vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv.
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter.
Mattsson, T. 2015. Intersektionalitet i socialt
arbete. Teori, reflektion och praxis. Gleerups. 2
upplagan.
Matuska, K., Christiansen, C. (2009) Life
balance: multidisciplinary theories and research.
Thorofare, NJ : SLACK Inc, kap. 1, 2, 9, 10.
McMurray,A.2003.Community Health and Wellness, a
socioecological approach. Second edition. Mosby.
Del 1 i boken
Sanandaji,N.2017. Vägen till social hållbarhet.
Studentlitteratur
Nilsson,I & Townsend,E. 2010. Occupational justice
- Bridging theory and practice. I: Scandinavian
Jouranl of Occupational Therapy, 17:1,57-69
Scaffa, M.E. et al. 2010. Occupational therapy in
the promotion of Health and wellness. USA: F.A.
Davis Company. Kap. 5,6,7,17
Taylor, R. T (red.) 2017. Kielhofner´s Model of
Human Occupation. 5:te upplagan. Wolters Kluwer:
Philadelphia. Kap. 7
Townsend,E. & Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy. Vision for Health, Well-Being & Justice
through Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
Kap. 2,3,9
Stocchetti,M & Kukkonen, K. 2011. Critical media
analysis, An introduction for media professionals.
Peter Lang. Kap. 1, 2
Whalley,K; Iwama, M. 2011. Well-being and
occupational rights: An imperative for critical
occupational therapy
Wilcock,A A. 2015. An occupational perspective of
health. 3nd ed.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 34 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 8 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 8 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 70 timmar
- Självstudier - 70 timmar
- Nätbaserade - 2 timmar
- Seminarier - 6 timmar
- International Week 2024 (30h) Deltagande i internationellt projekt (online) (27h) - 57 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
1) Skriftlig examinationsuppgift i grupp, vitsord 1-5
2) International Week godkänd/underkänd
3) Sustainability and loneliness godkänd/underkänd
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Backman Henrika
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (19 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2024-07-30
Kursens tidtabell
Studieavsnittet inleds i Period 2, med teman som bl.a. Sustainability and loneliness samt etik.
Majoriteten av undervisningen samt examinationsuppgiften utförs i period 3.
Obligatorisk närvaro vid närstudiedagar.
Kursanmälningstid
2023-10-09 till 2023-11-05
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-10-25 | 13:15 - 15:15 | Z001 | Hållbar hälsa i ett föränderligt samhälle | Introduktion Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/61025739744?pwd=MlV6WUVvTE9PcXFUbWJpM2hmd1duQT09 | Backman Henrika Werner Tove |
2023-10-26 | 10:00 - 12:30 | Z004 | HUS infotillfälle | Länken har skickats till eposten. ta kontakt med tove.werner@arcada.fi ifall du inte fått epost. | Werner Tove |
2023-11-01 | 09:00 - 11:00 | Z001 | Hållbar hälsa i ett föränderligt samhälle | Föreläsning; olika perspektiv på hälsa | Backman Henrika Werner Tove |
2023-11-08 | 13:15 - 16:00 | B522 | Hållbar hälsa i ett föränderligt samhälle | Workshop: Etik | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |