Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
3 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden kan samarbeta med
personer oberoende av bakgrund
Läranderesultat
Kompetensbeskrivning
Studeranden

• förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer
oberoende av bakgrund 

• reflekterar över sin egen kulturidentitet och sina egna attityder

• känner till vad som är kännetecknande för ett mångkulturellt
samhälle 

• förstår effekterna av internationaliseringen och dess
möjligheter inom det egna yrkesområdet

• förstår vad som krävs för ett gott ledarskap i mångkulturella
miljöer
Innehåll
ORGANISATION INTERKULTURELLT LEDARSKAP
Kompetensbeskrivning
Studeranden
• förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer
oberoende av bakgrund
• reflekterar över sin egen kulturidentitet och sina egna attityder
• känner till vad som är kännetecknande för ett mångkulturellt
samhälle
• förstår effekterna av internationaliseringen och dess
möjligheter inom det egna yrkesområdet
• förstår vad som krävs för ett gott ledarskap i mångkulturella
miljöer
Ons 10.4
9.30-11.30 Introduktion (Närstudie):
1) Introduktion till centrala begrepp och exempel. Målsättning:
att du känner till vad som är kännetecknande för ett
mångkulturellt samhälle. Omvärldsanalys: vi bekantar oss med
metoden (TAIDA) och kommer överens om gemensamma
arbetsmetoder och tider. Målsättning att du förstår vad som
krävs för ett gott ledarskap i mångkulturella miljöer
12.30-15.00 (Närstudie + eget arbete)
TAIDA TRACKING: (Mediabaserad kartering): sök svaga signaler!
vad är min egna kulturidentitet och mina egna attityder. Läs:
mediadebatt om mångkulturalism, interkulturalism och
globalisering. Gör en presentation i valfritt format där du
presenterar: Vem du är i ett globalt sammanhang?
torsdag 11.4
Exkursion Kassandra. (10.00 Kassandra: KASSANDRA
INTERNATIONELLT KONSTCENTER )
http://www.kassandra.fi/index.php Extern länk Målsättningen är att du a)
känner till vad som är kännetecknande för ett mångkulturellt
samhälle & målsättning: att du förstår effekterna av
internationaliseringen och dess möjligheter inom det egna
yrkesområdet
13.00 – 15.00
Genomgång av resultatet från mediakarteringen. Vi skapar
Trendlista 1.
Torsdag- Söndag (frivilligt)
IHME päivät
Ihme dagarna handlar i år Konstens möjlighet att ändra på
världen. Den pågår i 4 dagar: se :
http://www.ihmeproductions.fi/index.php?k=16636 Extern länk
På dagarna finns möjlighet att direkt ta del av topp
INTERNATIONELLA gäster, påverkare av olika slag, politiker,
konstnärer, klubbar etc.
Aspekter av kulturpolitik och interkulturalism ”HÄNDER HÄR”, i
en miljö som vi omöjligen kan simulera på Arcada. Så IHME
päivät är ”Guerilla Utbildning”, för er alla ☺!
Måndag 15.4
10.00 -15.00. Paola Cabrera Viancha (Arts Manager/ Colombia &
Designer) . Paola presenterar sitt arbete och sina projekt med
interkulturell kommunikation.. Målsättningen är att du • förstår
kulturskillnader och förstår hur man kan samarbeta med
personer oberoende av bakgrund
Tisdag
9.30 -12.00 Vad ligger bakom allt detta? Vi arbetar med Kausalt
Loopdiagram. Inleder arbetet med fas 3 i TAIDA: Analys
fortsätter: Imaging.
Onsdag:
Förmiddag: Eget arbete
12.30-14.45.
Sociokultur med Ellinor Silius-Ahonen.
torsdag:
9.45- 14.00. YKON Game i multihallen!
http://www.ykon.org/ykon_game.html Extern länk
fredag:
Slutexamination: lämna in era Omvärldsanalyser och scenarion i
valfritt format
Förkunskaper
Krävs ej
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Vi deltar i IHME dagarna:
http://www.ihmeproductions.fi/index.php?k=16805 Extern länk
Litteratur
Frankelius, Per.
Titel:Omvärldsanalys / Per Frankelius.
Förlag:Malmö : Liber Ekonomi, 2001
Mats Lindgren & Hans Bandhold
Scenarioplanering. Uppsala Publishing House. 2008
Sherre Wesleys ” Multicultural Diversity: Learning Through the
Arts”, NEW DIRECTIONS FOR ADULT AND CONTINUING
EDUCATION, no. 116, Winter 2007
Jonas Hassen Khemiris debattinlägg “Bästa Beatrice Ask”:
http://www.dn.se/kultur-noje/basta-beatrice-ask Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 6 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 8 timmar
- Självstudier - 20 timmar
- Nätbaserade - 11 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 80 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 80 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande
examinationer:
Examination 1 Omvärldsanalys med Scenario
Omvärldsanalysen bedöms på basen av:
Användarvänlighet
Analysens djup
Branschrelevans
Den bedöms i grupp och av examintorn.
Lärare
- Silius-Ahonen Ellinor
- Träskman Tomas
Examinator
Träskman Tomas
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2013-04-10
Kursens tidtabell
Se Arbs
Examinationsformer
2013-04-18 - Rapporter och produktioner