Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2005 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2006 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2008 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2007 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2009 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2010 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2011 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2012 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Akutvård 2013 - Yrkespraktik barn och psykiatrisk avdelning
- Förstavårdare 2014 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2015 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2016 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2017 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2018 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2019 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2020 - Professionalitet och individcentrering
Kursens undervisningsperiod
4 (2020-03-23 till 2020-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att kunna förstå
mentalvårdens och barnavårdens organisatoriska
struktur. Studerande kan i akut skede bemöta,
stödja och vårda både barn och psykiatriska
patienters hälsohinder, problem, behov och
begär
vid ohälsa och lidande. Studerande kan tillämpa
etiska principer i vårdandet, studerande
förstår
sin andel i vårdrelationen och har en
förståelse
för betydelsen av handledning och
arbetshandledning som yrkesspecifika metoder
att
utveckla barn- och den psykiatriska vården.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara
förmögen att att kunna förstå mentalvårdens och
barnavårdens organisatoriska struktur.
Studerande
kan i akut skede bemöta, stödja och vårda både
barn och psykiatriska patienters hälsohinder,
problem, behov och begär vid ohälsa och
lidande.
Studerande kan tillämpa etiska principer i
vårdandet, studerande förstår sin andel i
vårdrelationen och har en förståelse för
betydelsen av handledning och arbetshandledning
som yrkesspecifika metoder att utveckla barn-
och
den psykiatriska vården.
De specifika målen för praktik inom den
psykiatriska vården
Teoretiskt kunnande:
Studerande har kunskaper om det det
psykiatriska
hälso -och sjukvårdssystemet
Opiskelija omaa tietoa psykiatrisesta
terveydenhuoltojärjestelmästä
Studerande har kunskaper i mental hälsa och i
mentala störningar
Opiskelija omaa tietoa mielenterveydestä ja eri
mielenterveyden häiriöistä
Handlingsförmåga i praktiska situationer /
Toimintavalmius käytännön tilanteissa:
Studerande förstår den psykiatriska
vårdprocessens särdrag och kan tillämpa dessa
Opiskelija ymmärtää psykiatrisen hoitoprosessin
ominaispiirteitä ja osaa soveltaa niitä
Studerande kan identifiera, bemöta och vårda
patienter med olika psykiska problem och
sjukdomar
Opiskelija osaa tunnistaa, kohdata ja hoitaa
erilaisista psyykkisistä ongelmista ja
sairauksista kärsiviä potilaita
Studerande kan delta i vårdens planering,
förverkligande och utvärdering samt göra en
skriftlig vårdplan
Opiskelija pystyy osallistumaan hoidon
suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
sekä
laatimaan kirjallinen hoitosuunnitelma
Studerande inser vårdrelationens betydelse och
kan medvetet använda sina egna färdigheter för
att främja patientens hälsa
Opiskelija mieltää hoitosuhteen merkityksen ja
pystyy tietoisesti käyttämään omia taitojaan
potilaan terveyden edistämiseksi
Etiskt förhållningssätt / Eettisyys:
Studerande kan tillämpa etiska principer i den
psykiatriska kontexten
Opiskelija osaa soveltaa eettisiä periaatteita
psykiatriseen ympäristöön
Studerande är medveten om sitt eget kunnande
och
sina egna gränser samt kan använda handledning
som stöd för sin professionella utveckling
Opiskelija tiedostaa omat rajansa ja
osaamistasonsa, sekä pystyy hyödyntämään
ohjausta
oman ammatillisen kasvun kehittämisessä
Studerande inser variationer i närhet/distans
fenomenet i den psykiatriska vården
Opiskelija ymmärtää läheisyys/etäisyys ilmiön
variaatioita psykiatrisessa hoitotyössä
De specifika målen för praktiken i barnsjukvård
/
Tavoitteet lastensairaanhoidon jaksolle
Teoretiskt kunnande/Teoreettinen osaaminen:
Studerande känner till de vanligaste
sjukdomarna
som förekommer på avdelningen samt är medveten
om
de hälsohinder och vård dessa sjukdomar medför.
Opiskelija tuntee osastolla tavallisimmin
esiintyvät sairaudet sekä tietää näistä
seuraavat
terveysesteet ja hoidot.
Handlingsförmåga i praktiska
situationer/Toimintakyky käytännön tilanteissa
Studeranden förstår hur en sjukdom påverkar
barnet och familjen
Opiskelija ymmärtää miten sairaus vaikuttaa
lapseen ja perheeseen
Studeranden kan möta barn och föräldrar med
respekt och finkänslighet
Opiskelija pystyy kohtaamaan lapsen ja perheen
kunnioittavasti sekä hienotunteisesti
Studeranden kan vara närvarande, lyssna till
barn/föräldrar och skapa trygghet i
vårdsituationer
Opiskelija omaa kyvyn olla läsnä ja kuunnella
lasta ja vanhempia sekä luoda turvallisuutta
hoitotilanteessa
Studeranden kan skapa en vårdrelation med
barnet
med beaktande av dess familj
Opiskelija osaa luoda hoitosuhteen lapseen
perhettä kunnioittaen
Studeranden klarar av barnets grundvård
Opiskelija suoriutuu lapsen perushoidosta
Studeranden kan rapportera vidare förverkligad
vård muntligt och skriftligt
Opiskelija osaa raportoida toteutetetusta
hoidosta suullisesti ja kirjallisesti
Studeranden finner sin plats i vårdteamet och
klarar av att samarbeta med övrig personal
Opiskelija löytää paikkansa hoitotiimissä ja
kykenee yhteistyöhön muun hoitohenkilökunnan
kanssa
Studeranden förstår noggrannheten och ansvar i
läkemedelsgivning till barn
Opiskelija ymmärtää vastuun ja tarkkuuden
merkityksen lasten lääkehoidossa
Studeranden kan planera och fungera i
förstahjälpssituationer
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia
ensiaputilanteissa
Studeranden kan formulera målsättning för sin
egen inlärning, välja strategier, förverkliga
och
värdera dem
Opiskelija osaa suunnitella tavoitteet
itselleen,
valita menetelmät toteuttaa sekä arvioida
saavutuksiaan
Etiskt förhållningssätt/Eettinen asenne
Studeranden ser sitt ansvar relaterat till
barnet/familjen/teamet och kan värdera sitt
handlande utgående från den humanistiska
värdegrunden med utgångspunkt i patientens
rättigheter och sina egna skyldigheter
Opiskelija näkee vastuunsa suhteessa
lapseen/perheeseen/työtiimiin ja kykenee
arvioimaan toimintaansa humanistisen
arvoperustan
potilaan oikeuksien ja omien velvollisuuksian
lähtökohdista
Innehåll
Tillämpade studier i barn -och psykiatriska
sjukhus.
Förkunskaper
Teoretiska studier i barn -och psykiatrisk vård.
Mer information
Angående vaccinationskrav:
Infektioiden torjunta on keskeinen osa hoidon
laatua ja potilasturvallisuutta. Infektioiden
torjunnassa esim. henkilökunnan
influenssarokotuksilla voidaan merkittävästi
vähentää potilaiden influenssaan sairastumista
ja potilaskuolemia. Työharjoitteluun
osallistuvalla opiskelijalla on oltava
päivitetyn ohjeen mukaisesti tartuntatautilain
48§ mukaisesti joko rokotuksen tai sairastetun
taudin antama suoja tuhkarokkoa, vesirokkoa ja
hinkuyskää vastaan. Lisäksi vaaditaan
tartuntatautilain 55 ja 56 §mukainen
terveydentilan selvitys keuhkotuberkuloosista
ja salmonellasta. Opiskelijoiden
terveydenhuolto hoidetaan oppilaitoksen kautta.
Opiskelijan tulee olla hyvissä ajoin yhteydessä
opiskeluterveydenhuoltoon asianmukaisen
rokotussuojan ja tartuntatautilain mukaisen
terveydentilan varmistamiseksi. Oireinen
opiskelija ei saa aloitta harjoittelua ennen
oireiden selvittämistä. (JYL 2/2018).
Om det gått över två år sedan kurs/kurser i barn-och psykiatrisk vård avlagts, bör studenten innan praktiken inleds påvisa tillräckliga kunskaper genom att delta i kursen eller kursernas praktiska övningar med godkänt resultat.
Litteratur
Storvik-Sydänmaa Stiina , Talvensaari Helena,
Kaisvuo Terhi 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö
ISBN10: 9526302869, ISBN13: 9789526302867
Punkanen, T. 2004 Mielenterveystyö ammattina.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. Tampere. ISBN 951-
26-
4771-0
Lindström, U. 1994 Psykiatrisk vårdlära. Liber
Tryckeri AB. Falköping. ISBN 91-634-0725-6.
(valda delar)
Studieaktiviteter
- Självstudier - 50 timmar
- Praktik - 350 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 400 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 400 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
- Carstens Laura
- Savolainen Jari
- Stenbäck Pernilla
- Stockmann-Broo Christine
Examinator
Savolainen Jari
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2020-01-04 till 2020-05-31
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-03-23 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-24 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-25 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-26 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-27 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-30 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-03-31 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-01 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-02 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-03 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-06 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-07 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-08 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-09 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-10 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-13 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-14 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-15 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-16 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-17 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-20 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-21 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-22 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-23 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-24 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-27 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-28 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-29 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-04-30 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-01 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-05 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-06 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-07 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-08 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-11 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-12 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-13 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-14 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-15 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-18 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-19 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-20 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-21 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning | |||
2020-05-22 | 08:00 - 16:00 | Yrkespratkik - Barn och psykiatrisk avdelning |