Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden fördjupar sitt kunnande om sociala problem, marginalisering, social exklusion samt risksamhället ur olika perspektiv.
Läranderesultat
Studeranden kan
- klargöra och diskutera begreppet risksamhälle, samt reflektera kring individens position i det föränderliga senmoderna samhället.
- identifiera och kartlägga olika sociala problem.
- gestalta olika riskfaktorer som leder till marginalisering och utslagning.
- analysera och diskutera faktorer som påverkar social inklusion och förstår betydelsen av att förebygga marginalisering och utslagning.
- beskriva olika perspektiv på sociala problem samt koppla dem till ett socialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
Centrala begrepp:
Social inklusion,Mångkulturell aspekt, Solidaritet, Nyhjälplöshet, Stigmatisering, Gemenskap, Multiproblematik, Marginalisering, Postmodernt samhälle, Globalisering, Utslagning, Sociala risker, Utsatthet, Etiskt perspektiv
Förkunskaper
Lärande och introduktion till socialpedagogiken
Människans välfärd och det finländska samhället
Sambandet mellan människan och hennes omgivning
Människan ur ett livscykelperspektiv
Kursen ersätter följande kurser
SO-2-023 (0) - Sociala problem och socialpedagogiskt arbete 1
Mer information
PBL- examination (1-5)
och basgruppsvitsord (1-5)
Både PBL examination och basgruppsarbetet ska vara godkända för att man ska kunna få slutvitsord.
Litteratur
Blomqvist, P & Rothstein, B. 2005. Välfärdsstatens nya ansikte. Demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn. Stockholm: Agora
Eriksson, L., Hermansson, H-E., Münger, A-C. (red.) 2004. Socialpedagogik och samhällsförståelse. Teori och praktik i socialpedagogisk forskning. Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion AB. Framförallt kapitlen av Sting: ”Dum eller klok? Sociala bildningsperspektiv i kunskapssamhället”, samt Nygård: ”Från gemenskap till utanförskap – om de arbetslösa i den politiska diskussionen”.
Julkunen, R. 2001. Suunnanmuutos – 1990-luvun sosiaalipoliittinen reformi Suomessa. Tampere: Vastapaino
Giddens, A. 2007. Sociologi. Lund: Studentlitteratur Speciellt kap. 10: Fattigdom och kap. 11: Global orättvisa
Goffman, E. 2005. Stigma. Den avvikandes roll och identitet. Stockholm: Norstedts
Heikkilä, M. & Karjalainen, J. 2000. Köyhyys ja hyvinvointivaltion murros. Tampere: Gaudeamus
Kurki, L. & Nivala. E. (toim.). 2006. Hyvä ihminen ja kunnon kansalainen. Johdatus kansalaisuuden sosiaalipedagogiikkaan. Tampere: Tampere University
Lidskog, R., Sandstedt, E., Sundqvist, G. 1997. Samhälle, risk och miljö. Lund: Studentlitteratur (OBS! Kapitel 6:Ulrich Beck och risksamhället, kap. 7: Anthony Giddens och det moderna samhällets risker, samt kap. 8: Mary Douglas och den kulturella klassifikationen av risker)
Lindberg. I. 1999. Välfärdens idéer. Globaliseringen, elitismen och välfärdsstatens framtid. Stockholm: Atlas
Meeuwisse, A, & Swärd, H. (red.). 2002. Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur och kultur
Strandell, H., Julkunen, I. & Lamminen, K: Det normalas lockelse – berättelser från marginalen. Socialvetenskaplig tidskrift nr 2. 2004
Valda artiklar
Tulva, T. (toim.). 2005. Lapsen kasvuympäristö ja sosiaaliset taidot. OBS; artikel av Forssén, K. Lasten kyöhyys 2000-luvun Suomessa.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 18 timmar
- Självstudier - 85 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 85 timmar
- Varav schemalagda studier: 48 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Tentamina
Lärare
- Arla Cederberg
- Johansson Taina
- Kiukas Carina
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Kiukas Carina
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursen inleds med introduktionsföreläsning 2.9 kl.10:15.
Utöver föreläsningar tisdagar 2.9 - 24.10 omfattar kursen ett heldagsseminarium fredagen den 5.9 som är obligatoriskt för deltagarna. Till kursen hör också 6 obligatoriska basgruppsträffar, se skillt ARBS enligt basgruppsindelning.
Kursen examineras med PBL examination fredagen den 24.10 kl. 13:00 - 16:00.
Omtentamen 12.12.2008 och 13.2.2009.
Examinationsformer
2008-10-24 - Tentamina