Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2004 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2006 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2007 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2008 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2009 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2010 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2011 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2012 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2013 - Barnet och uppväxtmiljön
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att studerande förstår barnet som subjekt och som en del av familjen. Studeranden förstår uppväxtmiljön ur ett samhälleligt och historiskt perspektiv samt reflekterar över miljöns inverkan på barnet.
Läranderesultat
Efter genomgången kurs förväntas studeranden
- diskutera uppväxttiden/uppväxtmiljön ur ett historiskt och samhälleligt perspektiv.
- beskriva den syn på barn som råder i olika samhälleliga sammanhang.
-resonera kring vad kontextuell fostran innebär och ge exempel på samarbete med familjen och övriga samarbetspartners.
Innehåll
Social pedagogik/barnpedagogik
Centrala begrepp
barnasyn och värdegrund
integritet och respekt
barndom
barnet som subjekt
barnperspektiv
sociokulturell kontext
kontextuell fostran, fostrings gemenskap
Förkunskaper
Människan i välfärdssamhället:
Lärande och introduktion till socialpedagogiken
Sambandet mellan människan och hennes omgivning
Människans välfärd och det finländska samhället
Livscykelpsykologi
Mer information
Skriftlig rapport, basgruppsarbete och schemalagt arbete i grupp är obligatoriskt.
Litteratur
Bäck-Viklund, M. & Lundström, T. 2001. Barns vardag. Stockholm: Natur & Kultur.
FN:s konvention om barnets rättigheter. 20.11.1989.
Hundeide, K.2006. Sociokulturella ramar för barns utveckling – barns livsvärldar. Lund:Studentlitteratur
Kaskela, M. & Kekkonen, M. 2007. Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta – opas varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Helsinki: sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus. Oppaita 63.
Lunneblad, J. 2009. Den mångkulturella förskolan. Motsägelser och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. S. 9-70, 93-130
Markström, A-M. 2007. Att förstå förskolan - vardagslivets institutionella ansikten. Lund: Studentlitteratur.
Stakes. 2005. Grunderna för planen för småbarnsfostran. Stakes. Andra upplagan. Kan hämtas elektroniskt på adressen
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/2e130087-8320-4be7-b07d-218aa17e6873 Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Basgruppsarbete - 33 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro i basgruppsarbete (6 tillfällen med handledare, 5 tillfällen för gemensamt arbete på projektuppgift).
Utvärdering på basen av:
Basgruppsvitsord 60%(skala 1-5)
Individuella skriftlig uppgift 40%(skala 1-5)
Gruppuppgift kring Barn i medier kan höja sltuvitsordet.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Kiukas Carina
- Nordlund-Spiby Rut
- Silius-Ahonen Ellinor
- Wickholm Linda
Examinator
Kiukas Carina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Meddelas senare
Examinationsformer
- 2014-02-21 - Tentamina
- 2014-02-14 - Demonstrationer och presentationer
- 2014-02-21 - Rapporter och produktioner