Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

1 (2017-08-01 till 2017-10-22)

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

15 sp

Kompetensmål

Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha fördjupad kunskap om habilitering för barn och ungdomar samt en fördjupad kunskap om arbete i mångprofessionella team.

Läranderesultat

Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, utveckla och kritiskt granska mångprofessionellt arbete
- färdighet att reflektivt granska mångprofessionellt arbete utifrån den egna yrkesexpertisen med beaktande av de andras teammedlemmarnas yrkeskompetens
- kompetens att förverkliga målfokuserat arbete utifrån personens utvecklingsbehov och kontext
- färdighet att främja funktion, aktivitet och delaktighet för barn och ungdomar med funktionsnedsättning
- kunskap om Conductive Education som arbetsmetod

Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens kontext

Innehåll

Kursen består av 2 moduler á 5 och 10 sp:
1) Habilitering för barn och ungdomar. Modulen förverkligas till stor del på en specialskola.

2) Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.

Mer information

Det här är kursen där du kan kombinera teori och praktik i verklig arbetsmiljö! Del 1 hålls på specialskola, där du får jobba tätt med barn, ungdomar och personal.
Kursen går på svenska, finska och engelska, vilket gör att man kan skriva sina skriftliga uppgifter/projekt på något av dessa språk.

Modul 1 har obligatorisk närvaro vid besöken i specialskolan.

Litteratur

Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga artiklar inom området.

Referenslitteratur
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives and evidence of effectiveness. Clin Invest Med 29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and Hamby, D. (1991). Family-centered early intervention policies and practicies: family-centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in childhood disability. I swear this is how we should think! Child: care, health and development 38(4):457–463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs recognized in the content and goals of written rehabilitation plans? Disability and Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child. http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of Functioning, disability and health. WHO 2001.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Basgruppsarbete - 50 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
  • Självstudier - 67 timmar
  • Seminarier - 8 timmar
  • Praktik - 45 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i mångprofessionellt arbete på specialskola (inklusive handledning på Arcada), godkända skriftliga uppgifter och deltagande och muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.

I modul 1 bedöms processen i det mångprofessionella samarbetet (godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med vitsord (0-5), presentation på seminarie med godkänd/underkänd.
I modul II bedöms projektarbetet med godkänd/underkänd.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Kokko Anne
  • Vaappo Marko
  • Villikka Denise

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning (23 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursens tidtabell ht 2017/ course timetable autumn 2017:
(O) = Obligatorisk / Compulsory

28.8.kl. 9.00.00-11.00 Föreläsning/Lessons (Anu Mänttäri, Ruskis) Introduktion till kursen/Introduction to the course
29.8. kl. 8.00-15.00 Sportdag på Djurgårdens sportplan (O)/Sports day at Eläintarhan urheilukenttä (O)
5.9. Valteri koulu Ruskis Intro till skolan och Conductive education/Introduction to the school and Conductive education (Gergely Deak) (O)
6.9. kl. 9.15-11.00 Interporfessional work (IJ)
6.9. kl. 11.45-13.15 Team and porject work (MV)
6.9. kl. 13.30-15.00 ICF (AK)
8.9. kl. 12.30-13.30 Particitaion in activity (O)(MA-S)
Mångprofessionellt arbete på Ruskis (4 dagar/grupp) under veckorna 37-40 (O) / Intraprofessional work at the special School, 4 days during the period week 37-40 (O). Handledning på Arcada under samma veckor / At the same time supervision sessions at Arcada
En dag/grupp under höstlovslägret 16-20.10 (O)/One day/group at Ruskis 16-20.10 (O)
2.11. kl. 9.00-12.00 Slutseminarium (O)/Final course seminar (O).

Se närmare tidtabell på itslearning
See timetable also at itslearning

Kursanmälningstid

2017-06-19 till 2017-08-24

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-08-28 09:00 - 11:00 B325 Habilitering för barn och ungdomar Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-08-29 08:15 - 15:00 Djuran Habilitering för barn och ungdomar Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-06 09:15 - 11:00 B328 Habilitering för barn och ungdomar Jeglinsky-Kankainen Ira
2017-09-06 12:15 - 13:45 B320 Habilitering för barn och ungdomar Vaappo Marko
2017-09-06 14:00 - 15:30 E387 Habilitering för barn och ungdomar ICF Kokko Anne
2017-09-08 12:30 - 13:30 B327 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
2017-09-12 12:00 - 13:00 E377 Habilitering för barn och ungdomar handledning / supervision Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-12 12:00 - 13:00 E378 Habilitering för barn och ungdomar Handledning / Supervision Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-18 09:00 - 10:00 E381 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-18 09:00 - 10:00 E377 Habilitering för barn och ungdomar Handledning / Supervision Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-18 09:00 - 10:00 E378 Habilitering för barn och ungdomar Handledning / Supervision Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-26 10:30 - 11:30 E381 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-09-26 10:30 - 11:30 E377 Habilitering för barn och ungdomar Handledning / Supervision Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-10-02 10:00 - 11:00 E381 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise
2017-11-02 09:00 - 12:00 D275 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
Villikka Denise

Kurs och studieplanssökning