Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2011 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2012 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2013 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Nursing 2011 - Projects in working life or practical training and innovation
- Nursing 2012 - Projects in working life or practical training and innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2017-08-01 till 2017-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha fördjupad kunskap om habilitering för barn och ungdomar samt en fördjupad kunskap om arbete i mångprofessionella team.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, utveckla och kritiskt granska mångprofessionellt arbete
- färdighet att reflektivt granska mångprofessionellt arbete utifrån den egna yrkesexpertisen med beaktande av de andras teammedlemmarnas yrkeskompetens
- kompetens att förverkliga målfokuserat arbete utifrån personens utvecklingsbehov och kontext
- färdighet att främja funktion, aktivitet och delaktighet för barn och ungdomar med funktionsnedsättning
- kunskap om Conductive Education som arbetsmetod
Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens kontext
Innehåll
Kursen består av 2 moduler á 5 och 10 sp:
1) Habilitering för barn och ungdomar. Modulen förverkligas till stor del på en specialskola.
2) Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.
Mer information
Det här är kursen där du kan kombinera teori och praktik i verklig arbetsmiljö! Del 1 hålls på specialskola, där du får jobba tätt med barn, ungdomar och personal.
Kursen går på svenska, finska och engelska, vilket gör att man kan skriva sina skriftliga uppgifter/projekt på något av dessa språk.
Modul 1 har obligatorisk närvaro vid besöken i specialskolan.
Litteratur
Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga artiklar inom området.
Referenslitteratur
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives and evidence of effectiveness. Clin Invest Med 29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and Hamby, D. (1991). Family-centered early intervention policies and practicies: family-centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in childhood disability. I swear this is how we should think! Child: care, health and development 38(4):457–463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs recognized in the content and goals of written rehabilitation plans? Disability and Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child. http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of Functioning, disability and health. WHO 2001.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Basgruppsarbete - 50 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 67 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Praktik - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i mångprofessionellt arbete på specialskola (inklusive handledning på Arcada), godkända skriftliga uppgifter och deltagande och muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.
I modul 1 bedöms processen i det mångprofessionella samarbetet (godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med vitsord (0-5), presentation på seminarie med godkänd/underkänd.
I modul II bedöms projektarbetet med godkänd/underkänd.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kokko Anne
- Vaappo Marko
- Villikka Denise
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursens tidtabell ht 2017/ course timetable autumn 2017:
(O) = Obligatorisk / Compulsory
28.8.kl. 9.00.00-11.00 Föreläsning/Lessons (Anu Mänttäri, Ruskis) Introduktion till kursen/Introduction to the course
29.8. kl. 8.00-15.00 Sportdag på Djurgårdens sportplan (O)/Sports day at Eläintarhan urheilukenttä (O)
5.9. Valteri koulu Ruskis Intro till skolan och Conductive education/Introduction to the school and Conductive education (Gergely Deak) (O)
6.9. kl. 9.15-11.00 Interporfessional work (IJ)
6.9. kl. 11.45-13.15 Team and porject work (MV)
6.9. kl. 13.30-15.00 ICF (AK)
8.9. kl. 12.30-13.30 Particitaion in activity (O)(MA-S)
Mångprofessionellt arbete på Ruskis (4 dagar/grupp) under veckorna 37-40 (O) / Intraprofessional work at the special School, 4 days during the period week 37-40 (O). Handledning på Arcada under samma veckor / At the same time supervision sessions at Arcada
En dag/grupp under höstlovslägret 16-20.10 (O)/One day/group at Ruskis 16-20.10 (O)
2.11. kl. 9.00-12.00 Slutseminarium (O)/Final course seminar (O).
Se närmare tidtabell på itslearning
See timetable also at itslearning
Kursanmälningstid
2017-06-19 till 2017-08-24
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-08-28 | 09:00 - 11:00 | B325 | Habilitering för barn och ungdomar | Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
|
2017-08-29 | 08:15 - 15:00 | Djuran | Habilitering för barn och ungdomar | Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
|
2017-09-06 | 09:15 - 11:00 | B328 | Habilitering för barn och ungdomar | Jeglinsky-Kankainen Ira | |
2017-09-06 | 12:15 - 13:45 | B320 | Habilitering för barn och ungdomar | Vaappo Marko | |
2017-09-06 | 14:00 - 15:30 | E387 | Habilitering för barn och ungdomar | ICF | Kokko Anne |
2017-09-08 | 12:30 - 13:30 | B327 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina | |
2017-09-12 | 12:00 - 13:00 | E377 | Habilitering för barn och ungdomar | handledning / supervision | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
2017-09-12 | 12:00 - 13:00 | E378 | Habilitering för barn och ungdomar | Handledning / Supervision | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
2017-09-18 | 09:00 - 10:00 | E381 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
|
2017-09-18 | 09:00 - 10:00 | E377 | Habilitering för barn och ungdomar | Handledning / Supervision | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
2017-09-18 | 09:00 - 10:00 | E378 | Habilitering för barn och ungdomar | Handledning / Supervision | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
2017-09-26 | 10:30 - 11:30 | E381 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
|
2017-09-26 | 10:30 - 11:30 | E377 | Habilitering för barn och ungdomar | Handledning / Supervision | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
2017-10-02 | 10:00 - 11:00 | E381 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |
|
2017-11-02 | 09:00 - 12:00 | D275 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko Villikka Denise |