Kursens undervisningsperiod

1 (2017-08-01 till 2017-10-22)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att:

Studenten kan proaktivt och multiprofessionellt
arbete för att bidra till smart
tjänsteutveckling som placerar
kunden/brukaren/patienten i centrum och som
fullt ut
använder sig av digitala lösningar. (Färdighet
och förmåga)

Studenten har kunskap om och förstår principerna
för en användarorienterad
tjänsteutveckling samt har beredskap att leda
team arbete. (Kunskap och förståelse)

Studenten kan verka för öppenhet, välbefinnande
och etisk hållbarhet på
arbetsplatser. (Värderingsförmåga och
förhållningssätt)

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:

- Identifiera, beskriver och agera på olika
framtida trender för välfärdsarbetet, med
betoning på
digitala tjänster inom hälsa och välfärd (e-
Hälsa)
- Redogöra för olika teorier kring
förändringsarbete samt kan identifiera sina egna
påverkningsmöjligheter för att bidra till
välbefinnande på arbetsplatser.
- Planera och genomföra tjänsteutveckling i
vilken slutanvändarens delaktighet ständigt
möjliggörs och
beaktas
- Arbeta multiprofessionellt och målmedvetet med
utveckling av serviceformer som är etiskt
hållbara.
- Kan planera och utvärdera mindre projekt i
vilka team arbete är centralt.

Innehåll

I kursen behandlas följande områden:
Tjänsteutveckling
e-Hälsa
Multiproffessionellt arbete
Förändringsledarskap
Etik på arbetsplatser

Mer information

Observera att kursen är designad enligt flipped
classroom filosofi, vilket betyder att flera
viktiga moment är studentstyrda och lärandet
möjliggörs genom flexibla lösningar.
Grupparbetet är centralt och en regelbunden
närvaro krävs för att sessionerna vid Arcada
skall bli lyckade.

Litteratur

Stickdorn, M (2011) This is Service Design
Thinking: Basics – Tools – Cases.

O'Riordan, A. & Elton, J. (2016) Healthcare
Disrupted - Next Generation Business Models
and Strategies. John Wiley & Sons, Incorporated

Övriga och aktuella artiklar tillkommer

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
  • Självstudier - 40 timmar
  • Nätbaserade - 20 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:

3 olika Quiz som baserar sig på tre
föreläsningar och på litteratur kan ge max
30 poäng (10 poäng/ quiz)

Obligatoriskt att delta i e-Hälsodagen den 3.10
och göra en test med reflektioner om
dagen vilken kan ge max 10poäng (Obligatorisk
närvaro)

Grupprapport: Innovativ digital
tjänsteutveckling i
grupp som består av process
beskrivning, teamwork bedömning, presentation i
form av PechaKucha (20x20),
utvärdering av övriga gruppers presentationer.
Presentation sker den 10.10.2017
(Obligatorisk närvaro). Den skriftliga
sammanställda rapporten görs tillsammans
med alla i gruppen och lämnas in på ITS learning
och kan ge max 60 poäng. Alla
i gruppen får samma summa poäng förutsatt att
alla jobbat lika mycket med
uppgifterna.

Alla grupper deltar i en en obligatorisk grupp
coaching session under kursen.

Poäng: Vitsord:
91-100 5
81-90 4
71-80 3
61-70 2
51-60 1
0-50 Underkänd

Lärare

  • Forss Mia
  • Hernberg Mervi
  • Tana Jonas
  • Taskinen Topi
  • Kielo Emilia

Examinator

Forss Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning (214 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2017-08-14 till 2017-09-10

Examinationsformer

  • 2017-10-10 - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-08-29 14:00 - 16:00 F143 Ledarskap och tjänstedesign Forss Mia
Hernberg Mervi
Taskinen Topi
2017-09-05 08:30 - 10:30 F143 Ledarskap och tjänstedesign Vad är tjänstedesign? (M.F.) Forss Mia
2017-09-12 09:00 - 10:30 F143 Ledarskap och tjänstedesign Hur driver man förändringar? (T.T.) AV-HJÄLP: Endast i början (08:45) Taskinen Topi
2017-09-19 09:00 - 10:30 F143 Ledarskap och tjänstedesign Multiprofessionellt arbete för bättre service, vård och omsorg. (M.F.) Forss Mia
2017-10-03 09:00 - 10:30 F143 eHealth eHealth Forss Mia
Tana Jonas
2017-10-10 08:30 - 10:30 F143 Ledarskap och tjänstedesign Grupperna presenterar sina innovationer (obligatorisk närvaro) Forss Mia
Hernberg Mervi
Taskinen Topi
2017-10-10 08:30 - 10:30 F249 Ledarskap och tjänstedesign Forss Mia
Hernberg Mervi
Taskinen Topi
2017-10-10 08:30 - 10:30 D4107-08 Ledarskap och tjänstedesign Forss Mia
Hernberg Mervi
Taskinen Topi
2017-10-10 08:30 - 10:30 D4106 Ledarskap och tjänstedesign Forss Mia
Hernberg Mervi
Taskinen Topi

Kurs och studieplanssökning