Kursens undervisningsperiod

3 (2018-01-01 till 2018-03-18)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- ha en grundläggande förståelse för den process
som styr ergoterapeutens praktiska arbete
- ha en grundläggande förståelse för hur
aktiviteter kan anpassas, graderas eller
adapteras för att svara på individens rätt till
att vara aktiv

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- ha en grundläggande förståelse för
ergoterapeutens arbetsuppgifter i
ergoterapiprocessens olika delar
- få en förståelse för bedömningsprocessens
betydelse för den kommande ergoterapin
- kunna utnyttja professionellt resonemang i
samband med bedömningen för att identifiera
fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
faktorer som kan inverka på klientens
aktivitetsutförande

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete
- bli medveten om principerna för det
klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
- kan principerna för att ställa upp
klientcentrerade mål

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- utveckla förståelse för de yrkesetiska
principer som styr ergoterapeutens arbete

Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:
- intervjua, observera och redogöra skriftligt
för resultat av bedömning

Läranderesultat

- studerande kan redogöra för
ergoterapiprocessens(CPPF) olika delar
- studerande kan presentera det centrala
innehållet i praxismodellerna PEOP,
MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller används
i ergoterapeutens professionella resonemang
- studerande kan redogöra för bedömningsprocessen
i ergoterapi
- studerande kan definiera vad reliabilitet och
validitet är och förstå vilken betydelse dessa
har i en bedömningssituation
- studerande kan diskutera de yrkesetiska
principerna som styr ergoterapeutens arbete
- studerande kan använda intervju och observation
för att samla in relevant information och kunskap
- studerande kan analysera och anpassa en
aktivitet
- studerande kan ställa upp klientcentrerade mål
med Goal Attainment Scaling GAS-metoden
- studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation
- studerande kan granska manualen för
ett bedömningsinstrument enligt vedertagna
riktlinjer
- studerande skriver ett blogginlägg för inside.arcada för att förmedla sitt lärande

Innehåll

Ergoterapiprocessen, Klientcentrerat arbete,
Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering

Förkunskaper

Grundkurs i egoterapi

Mer information

Deltagande i International week (v.6)

Litteratur

Kurslitteratur

CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE. Kap. 9
och 10

Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16
Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer

Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone. kap 14,
Interviewing, kap 18, Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs

Klientcentrerat arbete:
Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier. Kap 1

Klientcentrerad måluppsättning:
BovendÉerdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving goa
lattainment scaling: a practical guide. Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361

Praxismodeller:
Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone kap 4
(del: PEOP), 5, 6

Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson. Kap. Introduction, Kap 1.
Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.

Referenslitteratur:

Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being. Second
edition. USA: Slack

Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-
Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet.

Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp. Kap
1, 2, 3

Kielhofner, G. 2007. A model of human Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins

Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.

Internetkällor:
http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/sto Extern länk
ries/toikirjaamissuositus.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 37 timmar
  • Självstudier - 37 timmar
  • International week - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 134 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 134 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs:

- Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)
- Smågruppsarbete: bedömningsförfarandet samt praxismodeller (godkänd/underkänd)
- deltagande i workshops

Lärare

  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (11 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2018-05-31

Omtentamensdatum

  • 2018-04-13
  • 2018-06-08

Kursanmälningstid

2017-05-02 till 2018-01-21

Examinationsformer

2018-03-07 - Tentamina

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-01-09 09:15 - 11:15 B325 Ergoterapiprocessen Introduktion till kursen Tidtabell Upplägg Internationell vecka Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-10 13:00 - 16:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: CPPF kap 9 och 10 Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-11 09:15 - 11:30 B325 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: CPPF och egen modell Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-15 09:15 - 11:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: Klient- / personcentrerad ergoterapi Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-17 13:15 - 15:00 B516 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Person- och klientcentrerat arbete Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-19 09:15 - 11:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: Bekanta dig med Toimia.fi http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ och med ppt - Bedömning av människan i aktivitet på Its L. Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-24 13:15 - 16:00 B516 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Bedömning Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-25 09:00 - 14:00 D4104 Ergoterapiprocessen Grupprum för ET bedömning examinationsuppgift
2018-01-25 09:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen praktiskt bedömning hela dagen bokad självstudier/ gruppstudier Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-29 09:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: Aktivitetsanalys, GAS och SMART Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-30 09:15 - 12:00 B516 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Goal Attainment Scaling, GAS och SMART-principen Peri Heidi
Werner Tove
2018-01-31 09:15 - 15:00 B325 Ergoterapiprocessen Workshop: Aktivitetsanalys i Diak Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-05 08:30 - 16:00 D4106 International Week Arola Annikki
Peri Heidi
2018-02-06 08:30 - 16:30 B518 International Week Arola Annikki
Peri Heidi
2018-02-07 08:30 - 16:00 D4106 International Week Arola Annikki
Peri Heidi
2018-02-08 08:30 - 16:00 D4106 International Week Arola Annikki
Peri Heidi
2018-02-09 08:30 - 16:00 D4106 International Week Arola Annikki
Peri Heidi
2018-02-12 13:15 - 15:00 B516 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Praksismodeller Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-13 08:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen Självstudier:MOdel of Human Occupation, MOHO och PEOP Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-14 10:00 - 14:00 B516 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: MOHO kl 10-11.45 och PEOP kl 12.45-15.00 Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-15 09:15 - 11:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: CMOP-E Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-16 09:15 - 11:30 B516 Ergoterapiprocessen Förelsäaningserbjudande: CMOP-E och info om grupparbete i förhållande till praksismodeller Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-26 10:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: ergoterapins etiska principer Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-27 09:15 - 11:30 B516 Ergoterapiprocessen Workshop: genomgång av praksismodellerna Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-27 12:30 - 16:00 B516 Ergoterapiprocessen Workshop: Terminologi och utlåtande Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-28 10:00 - 12:00 B328 Ergoterapiprocessen Workshop: ergoterapins etiska principer Peri Heidi
Werner Tove
2018-02-28 10:00 - 14:00 B516 Ergoterapiprocessen Peri Heidi
2018-03-07 10:00 - 13:00 D4110 Ergoterapiprocessen TENTAMEN Peri Heidi
Werner Tove
2018-03-14 13:15 - 16:00 B516 Hälsa seminarium Lilla auditoret kl. 13-16 Peri Heidi
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning