Kursens undervisningsperiod

2 (2017-10-23 till 2017-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studenten

- uppvisar grundläggande kunskap om människans
livscykel och förstår betydelsen av att se människan
ur ett livscykelperspektiv
- förstår olika livssituationers betydelse för
individens utveckling och mognad
- förstår individens behov av stöd i olika
livssituationer samt kan identifiera individens
resurser och möjligheter till aktivitet,lek och
delaktighet

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- redogöra för teorier om människans utveckling
- identifiera utvecklingsutmaningar i människans
olika livsskeden och kan reflektera över människan
som subjekt
- använda utvecklingspsykologiska teorier som en del
av livscykelperspektivet
- reflektera över sin egen utveckling och mognad
- lyfta fram betydelsen av lekens utveckling och dess
betydelse i barndomen och genom hela livcykeln

Socionomstudentrernas yrkesspecifika mål:
- kan göra kopplingar mellan människans utveckling
och sociala aspekter

Ergoterapistudenternas yrkesspecifika mål:
- kan redogöra för människans motoriska-,
sensoriska-, och perceptuella utveckling samt för
handens funktionella utveckling

Innehåll

Centrala begrepp:
Anknytning, socialiseringsprocess, livscykel,
identitet, personlig utveckling, utvecklingsutmaningar,
livsskede

Litteratur

Crain, W. 2010. Theories of development. Concepts and
applications. 6th edition. USA: Pearson education.
Erikson H E. 2011. Den fullbordade livscykeln. Malmö:
Natur och Kultur.
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete.
Tjersland,Engen, Jansen. 2011, Allianser.(Särskilt
kapitel 4; Perspektiv från utvecklingspsykologin)
Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (red.)2010,
Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg
Nätverket för
ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet
Nätpublikation 35
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ungdomsfostransteori.pdf Extern länk

Ergoterapi litteratur:

Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8,
delar av kapitel:
9: Application of motor control/ motor learning to
practice (s.245-274),
10: Evaluation and intervention to develop hand
skills(s.275-289),
11: Sensory integration (s.325-333),
12: Visual perception (s.373-380)

Edwards,S. Buckland,D. McCoy-Powlen, J. (2002)
Developmental & functional hand grasps. Thorofare,
Slack cop.
kapitel: 4, 5, 6

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 33 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 72 timmar
  • Seminarier - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Veckouppgifter Individuell reflektionsuppgift Seminarium

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger
följande examinationer:

Examination 1 är en individuell skriftlig
reflektionsuppgift "Reflektion kring utveckling av
det egna jaget". Bedömning godkänt/underkänt

Examination 2: Seminarium i form av paneldiskussion där varje basgrupp har en representant. Både det muntliga
framförandet samt den skriftliga delen (i form av
blogginlägg) som förberetts i smågrupperna bedöms
(skala 1-5).Paneldiskussionen filmas.

Examination 3: Basgruppsarbete som bl.a. sker på
Itslearnings diskussionsforum. Varje vecka diskuterar
ni i basgruppen på diskussionsforumet på Itslearning.

Diskussionen bedöms som ett vanlig basgruppsarbete.
Minimi kravet är att var och en skriver minst fem
inlägg per vecka. Det kan vara nya trådar eller svar
på andras trådar. Av dessa fem inlägg skall minst två
hänvisa till kurslitteratur. Texten skall inte vara avskriven utan bearbetad. Gruppen publicerar ett blogginlägg per vecka. Blogginläggen bedöms med skala 1-5. Basgruppsarbetet i diskussionsforumen bedömsmed godkänt-underkänt.

För godkänt vitsord i kursen bör alla tre delarna av examinationen vara godkända.

Lärare

  • Brantberg Bettina
  • Cederberg Arla
  • Forss Mia
  • Nilsson Beata
  • Peri Heidi
  • Törnblom Cia

Examinator

Brantberg-Ahlfors Bettina

Antal kursplatser

Ingen begränsning (60 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

3.11-15.12.2017

Kursanmälningstid

2017-10-09 till 2017-11-05

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2017-10-25 12:00 - 16:00 B325 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete Peri Heidi
2017-10-30 10:15 - 11:30 E381 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete Peri Heidi
2017-11-03 09:15 - 12:30 F249 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Kl. 9.15-11 Introduktion till kursen kl. 11-12.30 Föreläsning om Tidig Anknytning (AC) Brantberg Bettina
2017-11-06 09:00 - 12:00 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete Peri Heidi
2017-11-09 12:00 - 13:30 E380 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete Peri Heidi
2017-11-10 09:00 - 12:00 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete Peri Heidi
2017-11-16 12:30 - 14:00 E381 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete Peri Heidi
2017-12-15 09:00 - 12:00 F249 Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv Brantberg Bettina

Kurs och studieplanssökning