Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Kursens undervisningsperiod
2 (2017-10-23 till 2017-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten
- uppvisar grundläggande kunskap om människans
livscykel och förstår betydelsen av att se människan
ur ett livscykelperspektiv
- förstår olika livssituationers betydelse för
individens utveckling och mognad
- förstår individens behov av stöd i olika
livssituationer samt kan identifiera individens
resurser och möjligheter till aktivitet,lek och
delaktighet
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- redogöra för teorier om människans utveckling
- identifiera utvecklingsutmaningar i människans
olika livsskeden och kan reflektera över människan
som subjekt
- använda utvecklingspsykologiska teorier som en del
av livscykelperspektivet
- reflektera över sin egen utveckling och mognad
- lyfta fram betydelsen av lekens utveckling och dess
betydelse i barndomen och genom hela livcykeln
Socionomstudentrernas yrkesspecifika mål:
- kan göra kopplingar mellan människans utveckling
och sociala aspekter
Ergoterapistudenternas yrkesspecifika mål:
- kan redogöra för människans motoriska-,
sensoriska-, och perceptuella utveckling samt för
handens funktionella utveckling
Innehåll
Centrala begrepp:
Anknytning, socialiseringsprocess, livscykel,
identitet, personlig utveckling, utvecklingsutmaningar,
livsskede
Litteratur
Crain, W. 2010. Theories of development. Concepts and
applications. 6th edition. USA: Pearson education.
Erikson H E. 2011. Den fullbordade livscykeln. Malmö:
Natur och Kultur.
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete.
Tjersland,Engen, Jansen. 2011, Allianser.(Särskilt
kapitel 4; Perspektiv från utvecklingspsykologin)
Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (red.)2010,
Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg
Nätverket för
ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet
Nätpublikation 35
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ungdomsfostransteori.pdf Extern länk
Ergoterapi litteratur:
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8,
delar av kapitel:
9: Application of motor control/ motor learning to
practice (s.245-274),
10: Evaluation and intervention to develop hand
skills(s.275-289),
11: Sensory integration (s.325-333),
12: Visual perception (s.373-380)
Edwards,S. Buckland,D. McCoy-Powlen, J. (2002)
Developmental & functional hand grasps. Thorofare,
Slack cop.
kapitel: 4, 5, 6
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 33 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 72 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Veckouppgifter Individuell reflektionsuppgift Seminarium
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger
följande examinationer:
Examination 1 är en individuell skriftlig
reflektionsuppgift "Reflektion kring utveckling av
det egna jaget". Bedömning godkänt/underkänt
Examination 2: Seminarium i form av paneldiskussion där varje basgrupp har en representant. Både det muntliga
framförandet samt den skriftliga delen (i form av
blogginlägg) som förberetts i smågrupperna bedöms
(skala 1-5).Paneldiskussionen filmas.
Examination 3: Basgruppsarbete som bl.a. sker på
Itslearnings diskussionsforum. Varje vecka diskuterar
ni i basgruppen på diskussionsforumet på Itslearning.
Diskussionen bedöms som ett vanlig basgruppsarbete.
Minimi kravet är att var och en skriver minst fem
inlägg per vecka. Det kan vara nya trådar eller svar
på andras trådar. Av dessa fem inlägg skall minst två
hänvisa till kurslitteratur. Texten skall inte vara avskriven utan bearbetad. Gruppen publicerar ett blogginlägg per vecka. Blogginläggen bedöms med skala 1-5. Basgruppsarbetet i diskussionsforumen bedömsmed godkänt-underkänt.
För godkänt vitsord i kursen bör alla tre delarna av examinationen vara godkända.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Forss Mia
- Nilsson Beata
- Peri Heidi
- Törnblom Cia
Examinator
Brantberg-Ahlfors Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (60 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
3.11-15.12.2017
Kursanmälningstid
2017-10-09 till 2017-11-05
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2017-10-25 | 12:00 - 16:00 | B325 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete | Peri Heidi |
2017-10-30 | 10:15 - 11:30 | E381 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete | Peri Heidi |
2017-11-03 | 09:15 - 12:30 | F249 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Kl. 9.15-11 Introduktion till kursen kl. 11-12.30 Föreläsning om Tidig Anknytning (AC) | Brantberg Bettina |
2017-11-06 | 09:00 - 12:00 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete | Peri Heidi | |
2017-11-09 | 12:00 - 13:30 | E380 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete | Peri Heidi |
2017-11-10 | 09:00 - 12:00 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Smågruppsarbete | Peri Heidi | |
2017-11-16 | 12:30 - 14:00 | E381 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Genomgång av smågruppsarbete | Peri Heidi |
2017-12-15 | 09:00 - 12:00 | F249 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Brantberg Bettina |