Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2020 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
3 (2023-01-01 till 2023-03-19)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Del 1: Målet med denna del är att bekanta sig med
olika sjukdomar och hurudan roll motion spelar
speciellt i sjukdomspreventionen. Målet är också att
lära sig att utnyttja relevanta databaser och sökord
för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar inom
temat (också i allmänhet) samt att kunna analysera
dessa artiklar och jämföra dem.
Del 2: Målet med kursen är att studeranden fördjupar
sitt kunnande i projektmetodik.
Läranderesultat
Del 1: Efter en avklarad del förväntas den
studerande kunna 1) förstå vad det är frågan om i
olika sjukdomar (fysiologiskt) och vad motionens
roll är speciellt i det förebyggande arbetet 2)
söka, läsa och analysera vetenskapliga artiklar
och använda relevanta databaser.
Del 2: Efter avklarad kurs förväntas den
studerande vara förmögen att:
- Att planera, genomföra, leda och utvärdera
projekt/evenemang
- Redovisa process och resultat av projektet
Innehåll
Del 1:
Sjukdomar och motion samt artikelanalys
Del 2:
- Olika projekt/evenemang (t.ex.
Idrottskarusell, School action day,
Stafettkarneval)
- Tentamen/skriftlig uppgift
Mer information
Del 1: Sjukdomar och motion samt
artikelanalys
Litteratur
Del 1: Materialet på Itslearning
Del 2:
* Häyrinen E., Vallo H., Tapahtuma on tilaisuus,
s. 102 - 249
* Fridh T., Jansson M., Melander A., Att tända
en supernova - så skapas framgångsrika
evenemang, s. 71 - 89
* Jönsson S., Ledarskapsboken, kapitel 6, 8, 11
* Adcock D., Halborg A., Ross C., Marketing
principles and practice, kapitel 8, 12, 15, 18,
21
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 2 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 2 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 22 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Nätbaserade - 27 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 107 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 107 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Del 1: För att få godkänd förutsätts ett godkänt
kunskapstest, att uppgiften lämnas in i tid och
är gjord enligt anvisningarna och är godkänd.
Del 2:
- Aktivt deltagande och godkända genomfört
projekten
- Redovisning av process och resultat i
projektet
- Godkänd tentamen/skriftlig uppgift
Lärare
- Hagström Sarah
- Taskinen Topi
Examinator
Taskinen Topi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2022-12-26 till 2023-01-22
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-02-09 | 12:30 - 13:00 | Kunskapsutveckling inom idrott och hälsopromotion | Taskinen Topi |