Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Pedagogik och instruktion
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Allmänna kompetenser
1)Inlärningskompetens
-Kan utveckla sitt eget kunnande och se vilka utvecklingsbehoven är
-Känner sin egen inlärningsstil och har förmågan att lära sig självständigt och att utveckla sin egen inlärningsstil
-Kan lära sig tillsammans med andra och kan dela med sig av kunskapen inom sin arbetsgemenskap
2)Kommunikativ och social kompetens
-Kan lyssna till andra och kan presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt genom att utnyttja olika kommunikationsstilar-Behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område
3)Internationell kompetens
-Förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer från andra kulturer
Yrkespecifika kompetenser:
Pedagogisk och didaktisk kompetens
-Kan målmedvetet och mångsidigt använda olika modeller och stilar för instruktion och undervisning till olika målgruppar
-Kan planera, utföra, utvärdera samt utveckla fysiska aktiviteter
-Kan utnyttja fysiska aktivitetens möjligheter att stöda människans utveckling och välmående
-Kan innovativt lösa problem och utveckla branschen
-Kan skapa inlärnings- och instruktionsfilosofi som baserar sig på den egna värdegrunden och kunskapen
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
-Beskriva och instruera de olika motoriska inlärningsfaserna
-Kan använda olika undervisningsmetoder och förstå undervisningsstilarnas möjligheter (Mosston)
-Förstå och kan utnyttja teorier gällande motivation (ex. Självbestämmandeteorin: Deci & Ryan 2000).
-Kan tillämpa olika didaktiska metoder samt kan reflektera kring och utvärdera sin egen och andras undervisning och ledarskapsroll.
Innehåll
-Föreläsningar
-Planering och genomförande av undervisning (ledarskapsövningar, sekvenser)
-Utvärdering och observation av ledarskapsövningar
-Didaktisk observation
-Reflektion kring det egna ledarskapet
Förkunskaper
Människan i rörelse
Idrottsdidaktik och -pedagogik 1
Mer information
-Föreläsningar, ledarskapsuppgifter
-Observationer av samt reflektion kring medstuderandes ledarskapsövningar
-Videoobservation och analys av egna ledarskapsövningar
-Individuell ledarportfolio
Litteratur
Materials:
Jaakkola, Liukkonen, Sääkslahti 2013. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus. Opetus2000.
Stycken: 8, 9, 15-20, (23).
Jaakkola 2010.Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. PS-kustannus. Opetus2000. Stycken: 1, 2, 6, 7, 9-12.
Referenser:
Heikinaro-Johansson & Tuovinen. 2007. Näkökulmia liikunatapedagogiikkaan.
Mosston, Asworth (2002) Teaching Physical Education
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 13 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
Vienola Riitta
Examinator
Vienola Riitta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2015-04-29 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- 2015-06-04 - Övriga uppgifter