Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2013 - Funktionshinder
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Efter avslutad kurs kan studerande:
- förstå sin egen kreativitet samt dess
förutsättningar och villkor.
- förstå kreativitet och den kreativa
processens
betydelse för hälsa och välbefinnande
Läranderesultat
Efter avklarad kurs kan studerande:
- Särskilja olika teoretiska förhållningsätt
till
kreativitet: Kreativitetens 4 (6) P:n,Flow
Teorin, Sociokulturell Inspiration och
Csikszentmihalyi:s syn på kreativitet
- Identifiera och beskriva kreativitet som
fenomen
- Tillämpa den kreativa processen samt kan
utvärdera process, person, produkt och plats
Innehåll
Psykoligiskt perspektiv på kreativitet och den
kreativa processen, Egen upplevelse av kreativa
uttryck
Förkunskaper
Kommunikation och lärande för delaktighet och
aktivitet, Människans utveckling ur ett
livscykelperspektiv, Etik och professionell
kommunikation
Kursen ersätter följande kurser
Kreativitet och hälsa
Mer information
Alla praktiska övningar,handledning och seminarium
är obligatoriska.
Litteratur
Brodin, E. & Carlsson, I. & Hoff, E. &
Rasulzada, F. (red.) 2014, Kreativitet ? teori
och praktik ur psykologiska perspektiv.
Stockholm: Liber Kap. 1, 3, 7, 12, 15, 18, 19,
24
,25
Csikszentmihalyi , M. 1996. Creativity: Flow
and the psychology of discovery and invention.
New York: Harper Collins
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
Tampere: Vastapaino.
Pitkälä Kaisu, Routsalo Pirkko, Blomqvist
Lisbeth (toim.) 2004. Ikääntyneiden
yksinäisyys. Taide- ja virikeryhmät
psykososiaalisena kuntoutuksena.
Helsinki:Vanhustyön keskusliitto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 6 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Praktiska övningar - 17 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 60 timmar
- Självstudier - 39 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examination:
Deltar i presentation på seminarium (Bedöms
Godkänd/Underkänd) samt deltar i gruppens
gemensamma rapport vilken bedöms med vitsord 1-
5.
Bedömningsriterier tillgängliga på Itslearning
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Werner Tove
- Cederberg Arla
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-05-28
Kursens tidtabell
Kursens tidtabell presenteras separat på
Itslearning.
Examinationsformer
- 2022-01-28 - Demonstrationer och presentationer
- 2022-02-14 - Rapporter och produktioner