Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studeranden:
1. Har kunskap om grundlagsenliga och mänskliga
rättigheter, yrkesspecifik
värdegrund och yrkesetiska principer.
2. Känner till intra- och interprofessionellt
samarbete.
3. Har kunskap om professionellt bemötande och
professionell
kommunikation.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs kan studerande:
- reflektera över sin egen yrkesetiska värdegrund
- diskutera och förklara vad professionell
kommunikation samt ett professionellt bemötande
innebär
- identifiera och resonera kring olika etiska
värdekonflikter i det professionella arbetet
- beskriva olika aspekter och förhållningssätt i
det intra- och interprofessionella
samarbetet
- Beskriva hur man kan använda alternativ- och
kompletterande kommunikation (AKK) i sitt
arbete för att säkerställa ett professionellt
bemötande .

Förkunskaper

Kommunikation och lärande för delaktighet och
aktivitet 5 sp.

Mer information

Obligatoriska moment i kursen:
Deltagande i:
- studiegruppsarbete
- Intensiv-veckan alla bokningar ( delvis på
engelska) med
workshops, gästföreläsare och seminarium.
- Deltagande i färdighetsträning och workshops.

Frånvaro kompenseras med en rapport på det
aktuella
temat (2-3 sidor).
Studerande öppnar upp temat (teoretisk del) med
hjälp av litteraturen
och reflekterar sedan hur denna kunskap platsar
inom ramen för de
direktiv, för det praktiksa arbetet, som beskrivs
inom professionens
yrkesetiska kod (Tillämpande del)

Litteratur

Litteratur för examination:

Blennberger Erik. 2013. Bemötandets etik. Lund:
Studenttlitteratur. Kapitel: 3 ( Bemötandets
uttryckformer), 4 (Grundvillkor för
bemötande) , 6 (Etsika personegenskaper och
bemötande),
7 (Etiska kärnvärden och bemötande), 8 (En
relevant
bemötanderepertoar)

Blennberger Erik. 2005. Etik i socialpolitik och
socialt arbete. Lund:
Studentlitteratur. Kapitel: 4(s.97-103), 5, 7,
12(s.339 - 354)

Henriksen, J-O., Vetlesen, A.J. 2006. Etik i
arbete med människor. Lund:
Studentlitteratur. Kapitel: 3,9,11,12,18

Finlands ergoterapiförbund: Ergoterapeutens etisk
koder samt FSA, AOTA och ENOTHE:s
direktiv
i förhållande till ett etiskt förhållningssätt
för professionen.

Sandman, Lars. & Kjällström, Sofia. 2018.
Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund:
Studentlitteratur Kapitel: 2(s.52-60), 3(s.65-
71), 4(87-93) samt del 3(de delar som kan
tillämpas i Finland)

Talentia 2018. Vardagen, värderingarna och
etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen
inom det sociala området. http://talentia.e Extern länk-
julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=1
Talentia. 2009. Etiska regler för yrkesmänniskor
inom socialbranchen. Vardagen,
världen,
livet, etiken. Helsingfors.

Övrig användbar litteratur:

Bolin Henrik & Eklund Jakob (red.) 2013.
Empati.
Teoretiska och praktiska perspektiv. Lund:
Studentlitteratur.

Bulow. P, Persson Thunqvist. D & Sandén.I
(red.).
2012. Delaktighetens praktik. Det
professionella
samtalets villkor och möjligheter. Malmö:
Gleerups.

Eide Tom & Eide Hilde. 2006. Kommunikation i
praktiken - relationer, samspel och etik inom
socialt
arbete, vård och omsorg. Kap. 11, 12 & 13.
Malmö:
Liber.

Heister Trygg, Boel & Andersson, Ida. 2009.
Alternativ och kompletterande kommunikation
(AKK) i
teori och praktik. Södra regionens
kommunikationscentrum.

Heister Trygg, Boel. 2010. TAKK: tecken som
AKK:
tecken som alternativ och kompletterande
kommunikation. Södra regionens
kommunikationscentrum.

Heister Trygg, Boel. 2005. GAKK: grafisk AKK:
om
saker, bilder och symboler. Södra regionens
kommunikationscentrum.

Nilsson Björn & Waldemarsson Anna-Karin. 2013.
Kommunikation. Samspel mellan människor. Kap.
3, 8 &
9. Lund: Studentlitteratur.

Sandberg Håkan. 2014. Sjuksköterskans samtal.
Professionalitet och medmänsklighet. Kap. 8.
Lund:
Studentlitteratur.

Stier Jonas. 2009. Kulturmöten. En introduktion
till
interkulturella studier. Lund:
Studentlitteratur.

Taylor Renée. 2008. The International
Relationship.
Occupational Therapy and Use of Self.
Philadelphia,
USA: F.A.Davis Company.

Darvishpour Mehrdad & Westin Charles
(red.)2008.
Migration och etnicitet. Perspektiv på ett
mångkulturellt Sverige. Lund:
Studentlitteratur.

Mattsson Tina. 2012. Intersektionalitet i
socialt
arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö:
Gleerups.

Litteratur inför intensivveckan/internationella
vecka på itslearning

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Självstudier - 50 timmar
  • Nätbaserade - 25 timmar
  • workshops - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Seminarium, intensiv- veckan 13.12- 17.12.2021

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:

- Hemexamination (individuell skriftlig
uppgift), vitsord 1-5

- Obligatorisk närvaro vid intensiv- veckans alla
bokningar (Godkänt/Underkänt)

- Obligatorisk närvaro vid färdighetsträningar
och workshopar (Godkänt/Underkänt)

- OBS! Alla delar bör vara godkända innan
kursen kan registreras!

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Edgren Eva
  • Ray Jan-Anders
  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie
  • Söderström Eivor
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-03-17

Kursens tidtabell

Kursens tidtabell omfattar 2 närstudieveckor och 2
distansperioder. Tidtabellen för näsrstudieveckorna
preciseras i de bokningar som är gjorda ARBS.

Examinationsformer

  • 2021-12-10 - Tentamina
  • 2020-11-27 - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning