Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
1 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att ...
see learning outcomes
få fördujpade kunskaper i humangenetik och embryologi inom barnmorskeyrkets områden
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att - förstå grunden för avvikande utveckling för fostret
- har förmåga att besvara på föräldrarnas frågor då de tangerar de vanligaste förekommande utvecklingsstörningar hos nyfödda barn
- studerande vet hjälporganisationer och kan handleda föräldrarna att komma i kontakter med dessa
- studerand har etisk förståelse för frågor som tangerar barnmorskeyrket i dessa olika kontext ( handikapåpat barn, avbrytandet av graviditet, konstgjort befruktning, screeningundersökningar...)
Innehåll
specialistföreläsningar, diskussioner i grupper
Förkunskaper
mödrahälsovård 1,2
klinisk mödrahälsovård
förlossningsvård 1 (2)
Kursen ersätter följande kurser
-
Mer information
Kursens väsen kräver obligatorisk närvaro på timmarna. Förutsättningen att kunna tentera är deltagandet i timmarna (80%)
Litteratur
anges senare
rekommenderas för att läsas; Odent, Michel. 2002.Primal health - Understanding the critical period between conception and the first birthday. ISBN 1 902636 33 3
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 18 timmar
- Självstudier - 22 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 40 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 22 timmar
- Varav schemalagda studier: 18 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina
Lärare
von Troil Helena
Examinator
Väyrynen Pirjo
Kursens hemsida
-
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2008-03-18
Kursens tidtabell
-
Examinationsformer
2007-12-05 - Tentamina