Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Lärande- och karriärkompetens

Läranderesultat

Kunskap:
Du kan diskutera innebörden av det goda åldrandet
och välbefinnande för äldre.
Du kan redogöra för hur man med hjälp av
socialpedagogiskt arbets- och förhållningssätt
samt
social handledning kan stöda den äldres
välbefinnande,
funktionsförmåga och hälsa.

Du kan beskriva hur styrdokument, lagstiftning och
servicesystem behöver beaktas för
att främja social trygghet och välbefinnande.

Färdighet:
Du kan stöda delaktighet och aktivitet hos den
äldre med hjälp av lämpliga arbetssätt
inom service- och socialhandledning.

Förhållningssätt:
Du har ett etiskt och respektfullt
förhållningssätt som beaktar och värdesätter den
unika människan.

Innehåll

Centralt innehåll:
Attityder vid bemötande av äldre som målgrupp och
individ. Socialpedagogiska perspektiv, kunskaper
om den utvidgade livsfasen, socialt deltagande och
den aktiva ålderdomen. Kartläggning av
servicebehov i samband med
hembesök.Verksamhetsformer för att stöda
aktivitet och den enskildes livsvillkor (bl.a.
ekonomi) och
livskvalitet, samt verksamhetsformer för att
förebygga isolering och
ensamhet.

Kursen ersätter följande kurser

Klientarbete med äldre SO‑2‑076(0),5 sp

Litteratur

Socialpedagogik:
Broström, M.2018. Existentiella dimensioner i
socialpedagogiskt välfärdsarbete med äldre
människor. I boken Molin&Bolin (red.) Socialpedagogisk handling i
teori och praktik. http://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

Madsen, B. 2006. Socialpedagogik. Integration
och inklusion i det moderna samhället
(Särskilt kapitel 8-9). Lund: Studentlitteratur

Äldre:
Andersson, Lars. 2013. Socialgerontologi. Lund:
Studentlitteratur.

Bodin,Kumlin&Tengqvist.2020.Att åldras i Norden -
En
kartläggning av strategier och initiativ för
aktivt och
hälsosamt åldrande i de nordiska
länderna.https://nordicwelfare.org/publikationer/a Extern länk
tt-aldras-i-
norden/

Helminen, P. 2016. Sosiaaliohjaus sosiaaligerontologisessa työssä. I boken Helminen,J.2016.
Sosiaaliohjaus asiakastyössä.

Jönsson, Håkan. 2021. Perspektiv på ålderism.
Social Work
Press.
Lunds universitet.
https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/905 Extern länk
27736/Persp
ektiv_p
a_a_lderism.pdf

Kurki, L. 2007. Innostava vanhuus. Finn
Lectura.

Lill, L. 2010. Äldreomsorg - om makt, genus,
klass och känslor i ett yrke. Liber: Malmö

Norberg, A., Lundman, B. & Santamäki Fischer,
R.2012. Det goda åldrandet.
Studentlitteratur:Lund.

Nordiska ministerrådet. 2020. Ensamhet bland äldre
personer i
Norden. Publikationsnummer 2020:517.
https://www.norden.org/sv/publication/ensamhet Extern länk-
bland-aldre-
personer-i-norden

Puustinen, Jonna; Kangasniemi, Mari; Turjamaa,
Riitta. 2021.
Are
comprehensive and individually designed care and
service
plans for
older people's home care a vision or a reality in
Finland? I
tidskriften Health & Social Care in the Community.
Sep2021,
Vol. 29
Issue 5, pe144-e152. 9p. 4 Charts. (Artikeln
finns på Ebsco.

Strandberg, Thomas(red.)2022. Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i
social omsorg. Studentlitteratur.

Tankesmedjan Agenda. 2020.Att åldras på 2020-talet: Social delaktighet som
grund för ett gott åldrande.https://agenda.fi/publikation/att-aldras-pa Extern länk-
2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-
aldrande/#%C3%A5ldrande-i-teori-och-praktik:-definitioner,-
disciplin%C3%A4ra-perspektiv-och-teoretiska-angreppss%C3%A4tt

Ågren, Axel and Cedersund, Elisabet. 2018.Reducing
loneliness
among
older people-who is responsible? http://liu.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1270417/FULLTEXT01

Lagstiftning:
Lag om stödjande av den äldre befolkningens
funktionsförmåga och om social- och
hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom
socialvården 812/2000

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 15 timmar
  • Praktiska övningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 100 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Obs. gällande självstudier: Basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (självstyrt förberedelsearbete och basgruppsarbete 10 h) Simuleringsövning omfattar förutom själva simuleringstillfälle t också förberedelsearbete individuellt och i grupp. - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Examinationsuppgift: Fem bloggtexter

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 :Godkänt basgruppsarbete och IBU
(Indivuellt
basgruppsunderlag (för
kunskap, färdigheter och förhållningssätt)
Examination 2: Godkänd färdighetsövning (för
kunskap, färdigheter och förhållningssätt)
Examination 3: Kommunrapport (gk)
Examination 4: Individuell skriftlig uppgift:
(bloggskrivning, vitsord 1-5, 100 % av
kursvitsord)

Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt

Lärare

  • Edgren Eva
  • Rosengren Åsa
  • Sigfrids Ingmar
  • Söderström Eivor
  • Werner Tove

Examinator

Söderström Eivor

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studieenheten går under P2.

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning