Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2022 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2023 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Kompetens i klientarbetet
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser
Lärande- och karriärkompetens
Etisk och hållbarhetskompetens
Lokal och global samhällskompetens.
Hållbahetsmål
SDG 4 God utbildning för alla
SDG 10 Minskad ojämlikhet
SDG 16 Fredliga och inkluderande samhällen
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap
*Beskriva socialpedagogik som vetenskap och
verksamhet.
*Förklara innebörden och betydelsen av centrala
teorier och begrepp inom socialpedagogiken.
Färdighet
*Du ser, respekterar och bemöter klienten som en
aktiv aktör och som en del av ett större
sammanhang.
*Du kan föra kunskapsbaserad dialog för
kollaborativt lärande inom din studiegemenskap.
Förhållningssätt
*Du vill stöda individens tillväxt och utveckling
genom ett holistiskt och socialpedagogiskt
förhållningssätt.
*Du vill främja gynnsam förändring på individ-,
grupp- samt samhällelig nivå.
Innehåll
Enheten behandlar
socialapedagogik som vetenskap och praktisk
verksamhet. Socialpedagogikens
värdegrund och utvecklingslinjer, centrala
teorier och begrepp inom socialpedagogik, relation
människan-samhälle och människans
delaktighet i gemenskaper belyses.Vikt
läggs även vid socialpedagogiskt förhållningssätt
och
syfte och mål för socialpedagogiskt arbete och
verksamhet.
Förkunskaper
inga
Litteratur
Cederlund, C., Eriksson, L., Ringsby Jansson, B.,
& Svensson, L. A. (2020). I huvudet på en
socialpedagog: En studie om yrkesverksamma
välfärdsarbetare och deras föreställningar om
socialpedagogik. Trollhättan: Högskolan Väst.
https://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1503522/FULLTEXT01.pdf
Cederlund, C & Berglund, S-A. 2017.
Socialpedagogik-pedagogiskt socialt arbete.
Stockholm.Liber.
Nivala, E & Ryynänen, S. 2019.
Sosiaalipedagogiikka.
Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.Tallinna.
Gaudeamus.
Madsen. B. 2006. Inklusion och integration i det
moderna samhället. Studentlitteratur.
Molin, M & Brodin, A. (red). 2018 Socialpedagogisk
handling i teori och praktik. Högskolan Väst.
https://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 75 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 95 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 95 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Godkänt basgruppsarbete för kunskap, färdighet och
förhållningssätt
Individuella basgruppsunderlag (IBU)
Skriftlig individuell examination
(bedömning 0-5)
Lärare
- Forsberg Stina
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare