Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:

Kompetens i klientarbetet
Etisk kompetens inom det sociala området

Allmänna kompetenser
Lärande- och karriärkompetens
Etisk och hållbarhetskompetens
Lokal och global samhällskompetens.

Hållbahetsmål

SDG 4 God utbildning för alla
SDG 10 Minskad ojämlikhet
SDG 16 Fredliga och inkluderande samhällen

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet kan du:

Kunskap
*Beskriva socialpedagogik som vetenskap och
verksamhet.
*Förklara innebörden och betydelsen av centrala
teorier och begrepp inom socialpedagogiken.

Färdighet
*Du ser, respekterar och bemöter klienten som en
aktiv aktör och som en del av ett större
sammanhang.
*Du kan föra kunskapsbaserad dialog för
kollaborativt lärande inom din studiegemenskap.

Förhållningssätt
*Du vill stöda individens tillväxt och utveckling
genom ett holistiskt och socialpedagogiskt
förhållningssätt.
*Du vill främja gynnsam förändring på individ-,
grupp- samt samhällelig nivå.

Innehåll

Enheten behandlar
socialapedagogik som vetenskap och praktisk
verksamhet. Socialpedagogikens
värdegrund och utvecklingslinjer, centrala
teorier och begrepp inom socialpedagogik, relation
människan-samhälle och människans
delaktighet i gemenskaper belyses.Vikt
läggs även vid socialpedagogiskt förhållningssätt
och
syfte och mål för socialpedagogiskt arbete och
verksamhet.

Förkunskaper

inga

Litteratur

Cederlund, C., Eriksson, L., Ringsby Jansson, B.,
& Svensson, L. A. (2020). I huvudet på en
socialpedagog: En studie om yrkesverksamma
välfärdsarbetare och deras föreställningar om
socialpedagogik. Trollhättan: Högskolan Väst.
https://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1503522/FULLTEXT01.pdf

Cederlund, C & Berglund, S-A. 2017.
Socialpedagogik-pedagogiskt socialt arbete.
Stockholm.Liber.

Nivala, E & Ryynänen, S. 2019.
Sosiaalipedagogiikka.
Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.Tallinna.
Gaudeamus.

Madsen. B. 2006. Inklusion och integration i det
moderna samhället. Studentlitteratur.

Molin, M & Brodin, A. (red). 2018 Socialpedagogisk
handling i teori och praktik. Högskolan Väst.
https://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 75 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 95 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 95 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Godkänt basgruppsarbete för kunskap, färdighet och
förhållningssätt
Individuella basgruppsunderlag (IBU)
Skriftlig individuell examination
(bedömning 0-5)

Lärare

  • Forsberg Stina
  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie

Examinator

Cederberg Arla

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kurs och studieplanssökning