Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2021 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2021 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2022 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2022 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2023 (flerformsstudier) - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
- Det sociala området 2023 - Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - grundläggande studier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
- kompetens i klientarbetet
- etisk kompetens inom det sociala området
Allmäna kompetenser:
- lärande och karriärkompetens
- etisk och hållbarhetskompetens
- lokal och global samhällskomptens
Läranderesultat
Kunskap
Du bekantar dig med socionomens kunskapsgrund och
verksamhetsområden.
Du kan redogöra för människosyn, värdegrund och
mänskliga rättigheter i förhållande till socialt
arbete.
Du visar grundläggande förståelse för samspelet
mellan individers och gruppers sociala
förhållanden, livsvillkor och sociala trygghet.
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
servicesystem som stöder social trygghet.
Du har goda kunskaper om mänskans utveckling genom
livscykeln.
Färdighet
Du kan på grundläggande nivå identifiera
individens resurser och utvecklingsutmaningar
utgående från livscykelperspektivet.
Du har grundläggande färdigheter i kommunikation.
Du kan identifiera hur livsvillkor och
omständigheter inverkar på individers och gruppers
möjligheter till välbefinnande och delaktighet i
samhället.
Förhållningssätt
Du börjar skapa en begynnande professionell
identitet.
Du förstår att individer utvecklas på ett unikt
och individuellt sätt samt har ett respektfullt
förhållningssätt.
Innehåll
Centralt innehåll:
Grunderna i det sociala områdets människosyn,
värderingar, etik
Inblick i socionomens verksamhetsfält
Kommunikation
Livscykelperspektivet, utvecklingspsykologi
Systemekologi och det salutogena perspektivet
Litteratur
Crain, W., 2017, Theories of Development. Concepts
and applications. Routledge, New York.
Dunderfelt, T., 2011, Elämänkaaripsykologia.
Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Erikson, E.H., 2004, Den fullbordade livscykeln.
Natur & Kultur, Stockholm.
Hwang, Ph. & Nilsson, B., 2019.
Utvecklingspsykologi. Natur & Kultur, Stockholm.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S., &
Knutagård, M., 2016, Socialt arbete: en grundbok.
Natur & Kultur, Stockholm.
Raatikainen, E., Rahikka, A. & Saarnio, T., 2020,
Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Tjersland, O. A., Engen, G. & Jansen, U., 2010,
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 35 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 195 timmar
- Seminarier - 5 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 265 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 265 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Godkänt basgruppsarbete
Examinationskrav
Godkänt basgruppsarbete
Seminarium / gruppexamination
Examination (PBL-examination)
Tematräffar
Lärare
- Edgren Eva
- Rosenqvist-Berg Ann-Marie
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- 2022-10-21 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter