Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
- kompetens i klientarbetet

- etisk kompetens inom det sociala området

Allmäna kompetenser:

- lärande och karriärkompetens

- etisk och hållbarhetskompetens

- lokal och global samhällskomptens

Läranderesultat

Kunskap

Du bekantar dig med socionomens kunskapsgrund och
verksamhetsområden.

Du kan redogöra för människosyn, värdegrund och
mänskliga rättigheter i förhållande till socialt
arbete.

Du visar grundläggande förståelse för samspelet
mellan individers och gruppers sociala
förhållanden, livsvillkor och sociala trygghet.

Du kan på en grundläggande nivå beskriva
servicesystem som stöder social trygghet.

Du har goda kunskaper om mänskans utveckling genom
livscykeln.

Färdighet

Du kan på grundläggande nivå identifiera
individens resurser och utvecklingsutmaningar
utgående från livscykelperspektivet.

Du har grundläggande färdigheter i kommunikation.

Du kan identifiera hur livsvillkor och
omständigheter inverkar på individers och gruppers
möjligheter till välbefinnande och delaktighet i
samhället.

Förhållningssätt

Du börjar skapa en begynnande professionell
identitet.

Du förstår att individer utvecklas på ett unikt
och individuellt sätt samt har ett respektfullt
förhållningssätt.

Innehåll

Centralt innehåll:
Grunderna i det sociala områdets människosyn,
värderingar, etik
Inblick i socionomens verksamhetsfält
Kommunikation
Livscykelperspektivet, utvecklingspsykologi
Systemekologi och det salutogena perspektivet

Litteratur

Crain, W., 2017, Theories of Development. Concepts

and applications. Routledge, New York.

Dunderfelt, T., 2011, Elämänkaaripsykologia.

Sanoma Pro Oy, Helsinki.

Erikson, E.H., 2004, Den fullbordade livscykeln.

Natur & Kultur, Stockholm.

Hwang, Ph. & Nilsson, B., 2019.

Utvecklingspsykologi. Natur & Kultur, Stockholm.

Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S., &

Knutagård, M., 2016, Socialt arbete: en grundbok.

Natur & Kultur, Stockholm.

Raatikainen, E., Rahikka, A. & Saarnio, T., 2020,

Ammattina sosionomi. Sanoma Pro Oy, Helsinki.

Tjersland, O. A., Engen, G. & Jansen, U., 2010,

Allianser. Värderingar, teorier och metoder i

socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 35 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 20 timmar
  • Självstudier - 195 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 265 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 265 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Godkänt basgruppsarbete

Examinationskrav

Godkänt basgruppsarbete

Seminarium / gruppexamination

Examination (PBL-examination)

Tematräffar

Lärare

  • Edgren Eva
  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie
  • Sigfrids Ingmar

Examinator

Rosenqvist-Berg Ann-Marie

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Examinationsformer

  • 2022-10-21 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning