Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Hälsofrämjande
Forsknings-, utvecklings- och innovationskompetens
Globala mål i fokus:
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 4: God utbildning
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Mål 11: Hållbara städer och samhällen

Läranderesultat

Du kan utifrån relevant evidensbaserat material
och forskning identifiera och
sammanfatta befintligt stöd samt tjänster för
människor med olika behov i olika skeden av
livscykeln. (Kunskap)

Du kan förklara hälsa som en process i ett
sammanhang för att öka individens välbefinnande
och delaktighet. (Färdighet)
Du kan använda dig av och hänvisa till
evidensbaserade källor inom det egna
verksamhetsområdet. (Färdighet)
Utifrån givna ramar tillämpa teoretisk kunskap om
hälsofrämjande arbete.(Färdighet)
Du reflekterar över ditt arbete ur ett
hälsofrämjande perspektiv. (Förhållningssätt)
Du förstår betydelsen av ett rehabiliterande
arbetssätt ur ett hälsoperspektiv.
(Förhållningssätt)

Innehåll

Introduktion till hälso- och hälsofrämjande begrepp
Livscykelperspektivet
Introduktion till evidensbaserad kunskap

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Hälsovård och hälsofrämjande (2014-2020)

Litteratur

Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar.

Björk, Jonas. 2010. Praktisk statistik för medicin
och hälsa.Liber. ISBN 978-91-47-09956-6
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen
om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN
978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och
livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:

Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund,
Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att
förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN
9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 10 timmar
  • Självstudier - 80 timmar
  • Nätbaserade - 25 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Läranderesultaten i denna studieenhet examineras
genom veckovisa gruppuppgifter och en
sammanfattande större uppgift. En examination
kommer att utgöras av intervjuer bland den äldre
befolkningen.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: medeltalet av de veckovisa uppgifterna utgör
50% av vitsordet och den sammanfattande uppgiften
50%.

Lärare

  • Forss Mia
  • Gray Pamela
  • Grönlund Anu
  • Tana Jonas
  • Törnblom Cia

Examinator

Nyberg Anu

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning