Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Modulen omfattar kompetensen att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt. Modulen omfattar de allmänna
kompetenserna teknologisk-, lärande- och karriär
samt kommunikativ och social kompetens. Du kan
både granska och tillämpa kunskap om hinder för
aktivitetsmöjligheter på individ-, grupp och
samhällsnivå. Du kan tillämpa kunskap om
personcentrerat arbete. Du förstår grundbegreppet
kapabilitet och kan analysera dess betydelse för
personens möjligheter till aktivitet och
delaktighet i olika omgivningar. Du tillämpar
olika tekniska och digitala verktyg för
ergoterapeutisk intervention. Du kan reflektera
över dina egna resurser och professionella
kompetens och utvecklingsbehov. Du kan
konstruktivt argumentera i olika professionella
sammanhang. Den beskrivna kompetensen i modulen
befästs och stärks genom praktisk tillämpning.
Globala mål i fokus: 
Mål 3 God hälsa och välbefinnande
Mål 10 Minskad ojämnlikhet
Läranderesultat
Kunskap:
Du har teoretisk kunskap om den evidensbaserade
processen och dess användning i ergoterapi.
Du har kunskap om teorier och modeller relevanta
för ergoterapin.
Du har teoretisk förståelse för ergoterapeutens
arbete i olika professionella sammanhang.
Du har teoretisk förståelse för begreppen
aktivitetsutmaning (occupational challenge) och
aktivitets anpassning (occupational adaptation).
Färdighet:
Utifrån olika case använder du
aktivitetsvetenskap, tvärvetenskap och
ergoterapeutiska modeller som grund för ditt
professionella resonemang i ergoterapiprocessen.
Du kan konstruktivt argumentera för evidensen och
de val du gör i den personcentrerade
ergoterapiprocessen.
Utifrån case identifierar du aktivitetsutmaningar
(occupational challenges) och
aktivitetsmöjligheter samt stöda personens
adaptationsprocess i förhållande till dagliga
aktiviteter.
Förhållningssätt:
Du inser vikten av evidens och din förmåga till
professionellt resonemang som grund för det
professionella arbetet.
Du inser betydelsen av ett kritiskt
förhållningssätt i det professionella arbetet.
Du värnar om varje persons fria vilja och att
nyttja sin egen förmåga.
Innehåll
Evidensbaserad praksis, teorier och modeller i
ergoterapi.
Implementering av evidens i casearbete.
Förkunskaper
Samtliga ämnesstudier år 1
Kursen ersätter följande kurser
ET-2-054(0) Aktivitet och delaktighet I 5 sp
ET-2-051(0) Aktivitet och delaktighet II 5 sp
Litteratur
Referenslitteratur:
Ergoterapilitteratur som behandlar neurologisk,
reumatologisk, ortopedisk-
traumatologisk problematik och rehabilitering
enligt
case-arbete.
Litteratur i förhållande till kliniskt och
professionellt resonemang, samt
litteratur om anpassningsprocessen.
Björkdahl, A. (2015). Kognitiv rehabilitering:
Teoretisk grund och praktisk tillämpning
(1. uppl.). Lund: Studentlitteratur
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. eller 4 uppl. Group
Dynamics in
Occupational Therapy. The Theoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9
Early, M. B. 2017, 5:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadelphia: Wolters Kluwer
Kielhofner, G. 2004. Conceptual foundations of
occupational therapy. 3rd
edition. F:A.Davis
Manville, C.A, & Keough J.L. 2016. Mental Health
Practice for the Occupational Therapy
Assistant. Thorofare:Slack Incorporated.
Kapitlen: 12,13,14
Noggle, C, Dean, R, & Barisa, M (eds) 2013,
Neuropsychological Rehabilitation, Springer
Publishing Company, New York. Available from:
ProQuest Ebook
Central. [18 March 2020].
Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational
adaptation:
Toward a holistic approach for contemporary
practice, part 1. I: American Journal of OT;
September 1992, vol 46, nr 9: 829-837
Schell, B., Schell, J. 2018. Clinical and
professional reasoning in occupational therapy.
Kap
1, 6. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott
Williams & Wilkins
Taylor,M. 2007. Evidence-based practice for
occupational therapists. Blackwell
Publishing. Second edition
Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using Occupational
Therapy Models in Practice.
Kap 3 New York: Churchill Livingstone/ Elsevier
Walder, K., & Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and identity reconstruction: a grounded
theory synthesis of qualitative studies exploring
adult experiences of adjustment to chronic
disease,
major illness or injury. Journal of Occupational
Science, 24(2), 225-243.
Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998). Therapeutic
hand splints. A rational
approach. Vol 1 och 2. Antverp: Provan. ISBN 90-
804338-2-9
Vastamäki, M., Göransson, H., Havulinna,
V.,Kotkansalo, T., Nietosvaara, Y.,
Ryhänen, J., Vilkki, s. (2016) Käsikirurgia. 2:dra
upplagan.
Kandidaattikustannus Oy: Helsingfors
ISBN 978-951-8951-35-6, 729 sidor
Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and using
occupational-focused models.
Occupational therapy in Health Care, 29 (3): 297-
315, 2015.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 24 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 6 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Praktiska övningar - 12 timmar
- Basgruppsarbete - 50 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 8 timmar
- Självstudier - 112 timmar
- Nätbaserade - 40 timmar
- Seminarier - 14 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs:
Godkänt deltagande i seminarium, tillämpade
workshopar, godkända inlämningsuppgifter och
praktiska
övningar (köksaktiviteter, ortostillverkning),
samt grupparbete.
Godkänd vitsordsbelagd case-examinationsuppgift.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Peri Heidi
- Tillman Ilse
- Werner Tove
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2024-03-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner