Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studiehelheten omfattar kompetenserna att arbeta
som
utvecklings- och förändringsaktör, att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.
Modulen omfattar de allmänna kompetenserna etisk
och hållbarhets-, lärande och karriär- samt
teknologisk kompetens. Du har avancerad kunskap om
aktivitetsrättvisa och dess inverkan på hållbar
hälsa i samhället. Du har avancerad kunskap om
kreativa processer och dess användningsmöjligheter
för att skapa hållbara lösningar som stöder
aktivitet och hälsa i vardagen. Du har kunskap om
socialt entreprenörskap och sociala innovationer
med grund i aktivitetsvetenskap. Du kan leda dig
själv i olika arbetsprocesser. Du arbetar
användarorienterat och värnar om alla gruppers
lika värde och delaktighet. Du kan flexibelt och
mångsidigt använda din kunskap och kompetens för
att lösa problem som relaterar till hållbar hälsa.
Du kan arbeta för etiska och hållbara innovativa
digitala lösningar.
Globala mål i focus: 
Mål 3: god hälsa och välbefinnande 
Mål 10: minskad ojämlikhet 
Läranderesultat
Kunskap:
Du har kunskap om kreativitet.
Du har kunskap om den kreativa processen.
Du har kunskap om brukarmedverkan och ett
användarorienterat arbetssätt.
Du har grundläggande förståelse för social
innovation och dess betydelse för aktivitet och
hälsa.
Färdighet:
Du kan identifiera och beskriva kreativitet som
fenomen samt särskilja olika teoretiska
förhållningsätt till kreativitet.
Du kan tillämpa den kreativa processen.
Du kan resonera kring sociala innovationer
utgående från användarorienterat perspektiv.
Du tillämpar ett personcentrerat arbetssätt för
att stöda olika gruppers hälsa, rätt till
aktivitet och delaktighet i vardagen genom
hälsofrämjande och rehabiliterande åtgärder.
Du kan självständigt planera, genomföra och
utvärdera samskapande verksamhet.
Du kan identifiera befintliga sociala innovationer
som främjar hälsa och delaktighet i samhället.
Förhållningssätt:
Du inser kreativitetens och den kreativa
processens betydelse för hälsa och välbefinnande.
Du har en medvetenhet om hur du påverkar och
påverkas av andra.
Du har tillit till sin förmåga att möta andra med
närvaro och empati.
Du respekterar personers integritet,
självbestämmanderätt och autonomi.
Innehåll
Begreppen Kreativitet, brukarmedverkan och det
användarorienterande arbetssättet
Den kreativa processen och dess användning inom ramen
för planering, genomförande och utvärdering av
gruppverksamhet för att stöda aktivitet och deltagande
Social innovation och dess koppling till hälsa
Förkunskaper
Samtliga ämnesstudier år 1
Personcentrering inom ergoterapi
Teori och evidens inom ergoterapi
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitet och social innovation 5 sp ET‑2‑039 (0)
Mer information
Alla föreläsningar, de praktiska övningarna,
handledningstillfällena samt seminariet genomförs
online. Kursens uppdrag sker på
Campus och kräver närvaro på
plats.
Litteratur
Brodin, E. & Carlsson, I. & Hoff, E. &
Rasulzada, F. (red.) 2014, Kreativitet ? teori
och praktik ur psykologiska perspektiv.
Stockholm: Liber Kap. 1, 3, 7, 12, 15, 18, 19,
24
,25
Csikszentmihalyi , M. 1996. Creativity: Flow
and the psychology of discovery and invention.
New York: Harper Collins
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
Tampere: Vastapaino.
Pitkälä Kaisu, Routsalo Pirkko, Blomqvist
Lisbeth (toim.) 2004. Ikääntyneiden
yksinäisyys. Taide- ja virikeryhmät
psykososiaalisena kuntoutuksena.
Helsinki:Vanhustyön keskusliitto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 0 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Studerande skriver I grupp en
vetenskaplig rapport över arbetet I den kreativa
processen ( modellen för
en kreativ process på 6 steg samt kreativitetens 4
(6) P:n) inför, under och efter Mattlidens
välmåendedag på Arcada
I rapporen ingår en redogörelse över planeringen,
själva genomförandet och över utvärderingen av den
skapade ,
innovativa verksamhet med kreativa inslag, vilken
genomfördes för en specifik målgrupp - alltså
gymnasieelever från
Mattlidens Gymnasium.
Rapporten bygger på adekvat litteratur där
kurslitteraturen ingår och texten backas upp med
minst 3 artikar.
Reflektion ingår och här diskuteras det genomförda
i förhållande till kunskapsbasen, den valda
verksamheten,
målgruppen och utvärderingsförfarandet - Bedömning
1-5
Examination 2: Planering och genomförande av ett
innovativt tillfälle i form av en (vår)fest för
en valbar målgrupp.
Själva genomförandet dokumenteras i ett bildspel
eller en vidoeinspelning som väl återspeglar
avsnittets
läranderesultat kring brukarmedverkan och ett
användarorienterat arbetssätt.
Bedömning 1-5 enl.
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Rapport 50% / genomförande 50% utifrån
bedömningskriterier vilka presenteras på
lärplattformen Itslearning
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2024-08-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner