Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studiehelheten omfattar kompetensen att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt. Studiehelheten omfattar de
allmänna kompetenserna teknologisk-, lärande- och
karriär- samt kommunikativ- och social kompetens.
Du kan både granska och tillämpa kunskap om hinder
för aktivitetsmöjligheter på individ-, grupp och
samhällsnivå. Du kan tillämpa kunskap om
personcentrerat arbete. Du förstår grundbegreppet
kapabilitet och kan analysera dess betydelse för
personens möjligheter till aktivitet och
delaktighet i olika omgivningar. Du tillämpar
olika tekniska och digitala verktyg för
ergoterapeutisk intervention. Du kan reflektera
över dina egna resurser och professionella
kompetens och utvecklingsbehov. Du kan
konstruktivt argumentera i olika professionella
sammanhang. Den beskrivna kompetensen i
studiehelheten befästs och stärks genom praktisk
tillämpning.
Globala mål i focus:
God hälsa och välbefinnande
Minskad ojämlikhet
Läranderesultat
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om tvärvetenskapliga
ämnen för att beskriva aktivitetsutmaningar i
förhållande till vuxna personers
aktivitetsutförande.
Du har teoretisk förståelse för begreppet
aktivitetsidentitet (Occupational identity).
Du har fördjupad kunskap om partnerskap, dialog
och narrativ som en grund för det
personcentrerade arbetet.
Du har kunskap om etiken i personcentrering.
Du har grundläggande teoretisk kunskap om
gruppen, gruppdynamik och gruppledarskap.
Färdighet:
Du kan utifrån case beskrivningar reflektera över
partnerskap, dialog och narrativ i förhållande
till personer med olika typer av
aktivitetsnedsättningar.
Du kan välja och använda relevant tvärvetenskap
för att klargöra orsaken till
aktivitetsutmaningar, identifiera personens
resurser och tillämpa detta i den
personcentrerade ergoterapiprocessen.
Du kan i case visa på tillämpningen av
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt.
Du kan utifrån ett case identifiera personens
aktivitetsmöjligheter och möjliga utmaningar i
förhållande till upplevelsen av den egna
aktivitetsidentiteten samt reflektera över hur
stödja personens möjligheter till deltagande i
dagliga aktiviteter.
Du kan planera, genomföra och utvärdera en
gruppsituation.
Förhållningssätt:
Du inser betydelsen av tvärvetenskaplig kunskap
som grund för personens aktivitetsutmaningar i
vardagen.
Du inser betydelsen av det personcentrerade
arbetssättets etik.
Du inser gruppaktivitetens betydelse för
personers välbefinnande.
Innehåll
Föreläsningar, workshops, individuell- och
grupphandledning, praktiska övningar, casearbete,
självstudier
Förkunskaper
Studiehelhet 1: Person, aktivitet och omgivning 15sp
Studieavsnitt: Hållbar hälsa i ett föränderligt
samhälle (10sp)
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitet och delaktighet för mental hälsa
Mer information
Intensivt studieavsnitt under tidpunkten 21.8 - 8.9.23
Information ges på Studieplattformen Itslearning
Obligatorisk närvaro vid seminarier, workshops,
follow up, tematräff, färdighetsträningar.
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination:
1. Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. China. 0443-
06447-4
Speciellt sektion 2,4 och 5
ELLER:
1. Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational Therapy and Mental Health.
Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt
sektion 2,5 samt
valda delar av sektion 6 (ex. 21 och 29)
OCH:
2. Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11
OCH
3. Blennberger, Erik. Bemötandets etik. 2013.
Studentlitteratur. Kap. 8: En relevant
bemötanderepertoar
Referenslitteratur ex:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. eller 4 uppl. Group
Dynamics in Occupational Therapy. The Theoretical
Basis and Practice Application of Group Treatment.
Slack Inc. Thorofare.1-55642-687-9
Early, M. B. 2017, 5:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadelphia: Wolters Kluwer
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Manville, C.A, & Keough J.L. 2016. Mental Health
Practice for the Occupational Therapy
Assistant. Thorofare:Slack Incorporated.
Kapitlen: 12,13,14
Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa:
Paloma- hankeen käsikirja
http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Schell & Schell.2018. Clinical and professional
reasoning in Occupational Therapy. Wolters Kluwer.
Second edition.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Självstudier - 64 timmar
- Nätbaserade - 12 timmar
- Seminarier - 4 timmar
- Tematräffar - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
1) Skiftlig uppgift (i par) bedöms med vitsordet
1-5 och utgör 60% av vitsordet för studieavsnittet
2) Demonstration av en plan, ett genomförande och
en utvärdering av ett grupptillfälle för en specifik målgrupp. Bedöms med vitsordet 1-5 och utgör 40% av vitsordet för studieavsnittet.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
- Peri Heidi
- Tillman Ilse
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2023-12-31
Kursens tidtabell
Tidtabellen presenteras i sin helhet på
lärplattformen Itslearning
Examinationsformer
- 2023-09-08 - Demonstrationer och presentationer
- 2023-09-17 - Rapporter och produktioner