Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

7 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:

Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.

Du har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens
väsen och dess förhållande till personens vardag.
Du har grundläggande kunskap om förhållandet
mellan person, aktivitet och omgivning och dess
inverkan på vardagens aktiviteter. Du kan på
grundläggande nivå redogöra för teorier som är
relevanta för professionen. Du förstår
aktivitetens
betydelse för hälsa och ett meningsfullt liv.

Allmän kompetens:

Lärande och karriärkompetens + teknologisk
kompetens:
Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp. Du har grundläggande kunskap om
tillgänglighet i digitala miljöer.

Läranderesultat

Kunskap:

Du har grundläggande teoretisk kunskap om
den sociala-,fysiska- och kulturella omgivningens
inverkan på personers delaktighet i vardagen
Du har grundläggande kunskap om en teoretisk
modell som beskriver sambandet mellan människa,
aktivitet och miljö
Du har grundläggande kunskap om de centrala
begreppen gällande person och personcentrering
Du har grundläggande kunskap om och kan förklara
innebörden i begreppen aktivitetsbalans och
aktivitetsrättvisa
Du har kunskap om tillgänglighet och användbarhet
för att beskriva sambandet mellan
omgivningsfaktorer och delaktighet
Du har förståelse för olika perspektiv på hälsa
och välbefinnande och kan kritiskt reflektera över
dem (SDG 3)

Färdighet:

Du kan tillämpa PEO modellen för att synliggöra
samspel mellan människa aktivitet och miljö
Du kan enligt principerna för universell design
beskriva hur delaktighet och tillgänglighet i
samhället kan ökas
Du kan ge exempel på hur aktivitetsbalans och
aktivitetsrättvisa inverkar på olika
samhällsgruppers aktivitet och delaktighet

Förhållningssätt:

Du tar ansvar för att se personen som hen är, utan
egna förutfattade meningar
Du kan uppmärksamma vikten av tillgängliga och
användbara miljöer för personers välbefinnande
Du respekterar allas rätt till delaktighet i sin
egen vardag

Innehåll

Perspektiv på hälsa och välbefinnande
Social-,fysisk och kulturell omgivning
Människa, omgivning och aktivitet
Person och personcentrering
Aktivitetsrättvisa och aktivitetsbalans
UD = Universal design - användbarhet och
tillgänglighet
Respekt för allas rätt till delaktighet

Mer information

Enheten i svenska är integrerad i denna enhet
genom den individuella examinationsuppgiften.
Frånvaron från workshops, färdighetsträning och
seminarium kompenseras med en inlämning på
Itslearning. Närmare presentation av
kompensationsuppgifterna presenteras på
Itslearning.

Litteratur

Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M.
2012.Exploring occupational justice in
consumer perspectives on assistive technology.
Canadian Journal of Occupational
Therapy, 79(5), 309-319.

Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 3 (s. 67-74), 10, 13

Christansen, C. Baum, C.M. Bass, J.D. 2015. (red.)
Occupational Therapy. Performance, Participation
and Well-Being. 4:de upplagan. Slack Inc.:
Thorofare. Kapitlen 20, 21, 22 och 24

Ekman, I. 2014. Personcentrering inom Hälso-och
sjukvård: Från filosofi till praktik.1. Uppl.
ed. 2014. Stockholm:Liber

Eklund, M., Orban, K., Argentzell, E., Bejerholm,
U., Tjörnstrand, C., Erlandsson, L-K
& Håkansson, C. (2017) The linkage between
patterns
of daily occupations and
occupational balance: Applications within
occupational science and occupational
therapy practice, Scandinavian Journal of
Occupational Therapy, 24:1, 41-56, DOI:
10.1080/11038128.2016.1224271

Hammell, K. 2008. Reflections on Well-Being and
Occupational Rights. Canadian Journal
of Occupational Therapy, 75(1), 61-64.

Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders:
learning from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap
1, 6, 7.

Law, M.; Cooper, B.; Strog S.; Stewart, D.; Rigby,
P.; Letts, L. 1996. The Person-
Environment-Occupation Model: A transactive
approach
to occupational performance. I:
Canadian Journal of Occupational Therapy, April
1996, vol. 63, No 1

Polatajko, H.J., Townsend, E.A. & Craik, J. 2007.
The Canadian Model of Occupational
Performance and Engagement (CMOP-E) I:Enabling
Occupation II: Advancing an ccupational
Therapy

Ewles & Simnet i översättning av Scriven A. 2010.
Hälsoarbete. 3:dje svenska upplagan.
Studentlitteratur: Lund. Kapitel 1.Vision of
Health,
Well-being, & Justice through
Occupation.E.A., Eds.Ottawa:CAOT Publications ACE.
22-36

Taylor, R. T (red.) 2017. Kielhofner´s Model of
Human Occupation. 5:te upplagan. Wolters Kluwer:
Philadelphia. Sidorna: 93 - 96

Truman, J., Fox, J., Hynes, S., Hills, C.,
McGinley,
S., Ekstam, L., Shiel, A., &
Orban, K. (2021). Developing understandings of
occupational (in)justice with
occupational therapy students in a transnational
project, Journal of Occupational
Science, DOI: 10.1080/14427591.2020.1858940.
https://doi.org/10.1080/144 Extern länk.
27591.2020.1858940.

Wagman, P., Håkansson, P., & Björklund, A. (2012)
Occupational balance as used in
occupational therapy: A concept analysis,
Scandinavian Journal of Occupational
Therapy, 19:4, 322-327, DOI:
10.3109/11038128.2011.596219

Whiteford, G., Jones, K., Rahal,C. & Suleman, A.
2018. The Participatory Occupational
Justice Framework as a tool for change: Three
contrasting case narratives, Journal of
Occupational Science,25:4, 497-508

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 0 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 0 timmar
  • Praktiska övningar - 0 timmar
  • Självstudier - 0 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Seminarier - 3 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 3 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 3 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Posterpresentation på Campus

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Individuell essä kring en persons
aktivitet och delaktighet i hens omgivning.
(Vitsord 1-5) Kriterier presenteras på kursens
sida på Itslearning. Den individuella delen utgör
60% av studieavsnittets vitsord
Examination 2: Posterpresentation i grupp vid
seminarium vilken genomförs som en
posterutställning.(Vitsord
1-5) Kriterier presenteras på kursens sida på
Itslearning. Posterpresentationen utgör 40% av
vitsordet för studieavsnittet

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Examination 1: 50% och Examination 2: 50%

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-03-30

Kursens tidtabell

Tidtabellen ofattas av de bokningar som gjorts i
ARBS och som presenterats i den timeline som finns
tillgänglig på kursens sida på Itslearning

Examinationsformer

  • 2021-12-20 - Rapporter och produktioner
  • 2021-12-17 - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning