Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

7 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande
kompetens/kompetenser i fokus:
Modulen omfattar kompetensen att arbeta för
hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund.
Du har grundläggande kunskap om
aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt
angående aktivitetens väsen och dess förhållande
till personens vardag. Du har grundläggande
kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet
och omgivning och dess inverkan på vardagens
aktiviteter. Du kan på grundläggande nivå redogöra
för teorier som är relevanta för professionen. Du
förstår aktivitetens betydelse för hälsa och ett
meningsfullt liv.

Allmän kompetens:
Lärande och karriärkompetens och teknologisk
kompetens.
Du kan på grundläggande nivå använda
högskolemässiga studiestrategier och du kan
konstruktivt genomföra studierna både individuellt
och i grupp.
Du har grundläggande kunskap om tillgänglighet i
digitala miljöer

Hållbarhetsmål:
SDG3: Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar.

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap:
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet (nämn kunskap, färdighet
och förhållningssätt):
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om aktivitetens
betydelse för känslan av
välbefinnande
Du kan förklara innebörden av aktivitetens värde
och mening utgående från
ValMo modellen.
Du kan på en grundläggande nivå återge betydelsen
av begreppen DBBB för
personer i olika åldrar.
Du har förståelse för relevanta förebyggande
strategier för att främja
positiv fysisk och psykisk hälsa och
välbefinnande. (SDG 3)

Färdighet:
Du kan på en grundläggande nivå beskriva
aktivitetens betydelse för
känslan av välbefinnande
Du kan använda Oval-9 för att fastställa
aktiviteters värde.
Du kan använda begreppen DBBB för att beskriva
dess betydelse för
välbefinnande.
Du kan reflektera över aktivitetens betydelse i
vardagen för personer i
olika åldrar och olika livssituationer.

Förhållningssätt
Du respekterar meningsfulla aktiviteters betydelse
för personers
välbefinnande.
Du respekterar aktivitetens betydelse och innebörd
för personer i olika
åldrar.
Du inser värdet av aktivitet som grund för
professionen.

Innehåll

Grunderna i aktivitetsvetenskap
Perspektiv på aktivitet
Aktivitetens betydelse i olika livsskeden.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Kursen ersätter följande kurser

Grundkurs i ergoterapi 2020.

Litteratur

Christansen, C., & Townsend, E. 2010. Introduction
to Occupation. The Art and
Science of Living. 2:a upplagan. Pearson: New
Jersey. Kap 1 och 5.

Clark, F., Parham, D., Carlson, M., Frank, G.,
Jackson, J et al. (1991).
Occupational science: Academic innovation in the
service of occupational therapy's
future. American Journal of Occupational Therapy,
Vol 45, p300-310.
https://doi.org/10.5014/ajot.45.4.300 Extern länk

Crain, W. 2016. Theories of development. Concepts
and applications. 6th edition. USA: Pearson
education.

Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Svenskt alternativ till Dunderfelt: Hwang
P,Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi - 4 uppl.

Erikson H E. 2004. Den fullbordade livscykeln.
Malmö: Natur och Kultur.

Erlandsson, L-K. Persson, D. 2014. ValMO-modellen.
Ett redskap för aktivitetsbaserad
arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014). In
the Footsteps of Wilcock, Part One:
The Evolution of Doing, Being, Becoming, and
Belonging. Occupational Therapy in
Health Care. 28 (3), 231-246. DOI:
10.3109/07380577.2014.898114.

Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. (2014) In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being, Becoming,
and Belonging, Occupational Therapy In
Health Care, 28(3), 247-263, DOI:
10.3109/07380577.2014.898115
Kroksmark, U. (red) 2014. Hälsa och aktivitet i
vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv.
Nacka: Förbundet sveriges arbetsterapeuter

Law, M. 2002. Participation in the occupations of
everyday life. American Journal of
Occupational Therapy. 56 (6) 640-649

Nelson, D. (1996). Occupation. Therapeutic
Occupation: A Definition. American Journal
of Occupational Therapy, 50, 775-782.
https://doi.org/10.5014/ajot.50.10.775 Extern länk

Nelson, D. (1988). Occupation. Form and
performance. American Journal of Occupational
Therapy, 42, 633-641.
https://doi.org/10.5014/ajot.42.10.633 Extern länk

Sveriges arbetsterapeuter (2018). Vad heter det på
svenska? Grundläggande begrepp och
perspektiv inom arbetsterapi. Tillgänglig:
https://www.arbetsterapeuterna.se/media/13 Extern länk
58/vad-heter-det-paa-svenska_webb.pdf

Tjersland, Engen, Jansen. 2011, Allianser (kap.
4).

Word federation of occupational therapists.
(2012). Position statement occupational
science. Tillgänglig:
https://www.wfot.org/resources/occupational Extern länk-
science.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 50 timmar
  • Självstudier - 100 timmar
  • Seminarier - 7 timmar
  • Workshops - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 202 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 202 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänd rapport vilken bygger på studerandes
lärandeportfolio. Rapporten
bedöms med vitsord 1-5.
Detaljerad examinationsbeskrivning finns i
Itslearning.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-01-07

Examinationsformer

2022-10-17 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning