Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
1 (2020-08-01 till 2020-10-25)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapi genom att:
- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin
för att öka aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos klienter med
aktivitetsbegränsningar förorsakande av
reumatologiska sjukdomar eller
handkirurgiska-, ortopediska- och
traumatologiska skador
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur skadan / nedsättningen
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang
stödja klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga
samt utvärdera den personcentrerade
ergoterapin för klienten med
aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
-kan förmedla information, idéer,
problem och lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kommunikativ
och social kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt,
genom olika kommunikationsstilar och -medel
som är anpassade till målgrupp och kontext
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna redogöra för och i case
implementera principerna för rehabiliteringen
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:
- kan definiera personens aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det
- kan välja och tillämpa en
ändamålsenlig referensram för att bedöma,
planera, förverkliga och utvärdera den
personcentrerade ergoterapiprocessen samt
kunna stödja till aktivitetsadaptation
- i samband med praktiska övningar kan
stödja personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och
ett personcentrerat förhållningssätt
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:
- i case kan redogöra för det
multiprofessionella samarbetet och
ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriva ett blogginlägg för Inside
Arcada för att förmedla sitt lärande
ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka
några grundläggande statiska ortoser
(vilo- och arbetsortos, tum- och fingerortos)
samt har teoretisk kunskap för att tillverka
övriga statiska- samt dynamiska ortoser.
Studerande kan också reflektera över ortosens
betydelse ur ett aktivitetsadaptations
perspektiv.
Innehåll
Ergoterapi för personer med problem i stöd och
rörelseorganen samt traumatologiska skador.
Ergoterapi vid smärtsyndrom.
Grunderna i teoribildning
och aktivitetsvetenskapliga begreppen
Occupational Adaption och Occupational
Challenge.
Handens funktion och ortosbehandling för olika
diagnoser. Tillverkning av ortoser.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi,
Ergoterapiprocessen,
Mer information
Undervisningsspråk engelska för delen:
Dynamiska handortoser.
Litteratur
Referenslitteratur:
Ergoterapilitteratur som behandlar
ortopedisk-
traumatologisk problematik och
rehabilitering
(se exempel nedan)
Litteratur i förhållande till kliniskt
och professionellt resonemang, samt
litteratur om anpassningsprocessen.
Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and
using occupational-focused models.
Occupational therapy in Health Care, 29 (3):
297-
315, 2015.
Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational
adaptation: Toward a holistic approach
for contemporary practice, part 1. I:
American Journal of OT; September 1992, vol 46,
nr 9: 829-837
Ann Turner, Marg Foster, Sybil E.
Johnson.
2008. Occupational therapy and physical
dysfunction: principles, skills and practice. 5
th
ed. Edinburgh : Churchill Livingstone
McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W.
2006. Pedretti's occupational therapy :
practice skills for physical dysfunction. St.
Louis, Mosby/Elsevier
Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma.
Chichester ; Ames, Iowa : Wiley-Blackwell
Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical
dysfunction. 6th ed. kap. 41-46. Lippincott
Williams
& Wilkins. Baltimore
Schell, B., Schell, J. 2018. Clinical
and professional reasoning in occupational
therapy. Kap 1, 6. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice.
Kap 3 New York: Churchill Livingstone/
Elsevier
Walder, K., & Molineux, M. (2017). Occupational adaptation and
identity reconstruction: a grounded theory synthesis of qualitative
studies exploring adults? experiences of adjustment to chronic
disease, major illness or injury. Journal of Occupational Science,
24(2), 225-243.
ORTOSDELEN
Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:
Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33
Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational
approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-
804338-2-9)
Vastamäki,M. (toim.).(2000).
Käsikirurgia. Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 18 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 44 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkända prestationer i praktiska
övningar, skriftliga uppgifter och blogginlägg,
samt deltagande i reflektionsdiskussion och
seminarie.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2021-01-07
Kursens tidtabell
Se tidsbokning ARBS/ASTA
Kursanmälningstid
2020-08-10 till 2020-09-06
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-08-31 | 13:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet I | Introduktion till kursen | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-01 | 09:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet I | Studiecirkel: Ortopedi och traumatologi, Bedömning, koppling till Case personen. Se Its L | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-02 | 09:15 - 13:00 | Aktivitet och delaktighet I | Online föreläsningserbjudande: Bedömning och rehabilitering 9.15-11.30 Lunch 11.30-12.15 Handledning vid behov kl 12.15-13.00 | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-04 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet I | Studiecirkel: Anpassningsprocessen och koppling till case. Se ItsL | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-08 | 09:15 - 11:00 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudade: Anpassningsprocessen | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-08 | 12:15 - 13:45 | Aktivitet och delaktighet I | Referensramar Zoom: https://arcada.zoom.us/j/64861868465 | Arola Annikki Peri Heidi |
|
2020-09-09 | 13:15 - 16:00 | D4107-08 | Aktivitet och delaktighet I | Amanuens info kl 13.14-13.50 Workshop kl 13.50 ->: Begrepp, Case-person och Ergoterapiprocessen | Enoksson Maria Peri Heidi Werner Tove |
2020-09-10 | 12:45 - 14:15 | Aktivitet och delaktighet I | Obligatorisk handledning | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-17 | 08:30 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet I | Seminarie | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-09-18 | 09:00 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSKURSEN De statiska ortoserna : Tidtabell: 9.00 - 09.45 Teori: Handens anatomi och ortostillverkning - Ortoser, skenor och stöd 09.45 ? 10.00 Paus 10.00 - 11.00 Teori: Ortostillverkningsprocessen, Ortosalgorim och Material-lära 11.00 - 12.00 Lunchpaus 12.00 - 12.30 workshop PÅ SKOLAN: Att rita egna mönster 12.30 ? 12.45 Paus 13.00 - 15.00 Tillverkning PÅ SKOLAN: kort vilo-ortos i lågtemperaturplast 15.00 ? 15.15 Paus 15.15 ? 16.00 Ortosdelens examination | Arell-Sundberg Marina |
2020-09-18 | 09:00 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSKURSEN De statiska ortoserna : Tidtabell: 9.00 - 09.45 Teori: Handens anatomi och ortostillverkning - Ortoser, skenor och stöd 09.45 - 10.00 Paus 10.00 - 11.00 Teori: Ortostillverkningsprocessen, Ortosalgorim och Material-lära 11.00 - 12.00 Lunchpaus 12.00 - 12.30 workshop PÅ SKOLAN: Att rita egna mönster 12.30 ? 12.45 Paus 13.00 - 15.00 Tillverkning PÅ SKOLAN: kort vilo-ortos i lågtemperaturplast 15.00 ? 15.15 Paus 15.15 ? 16.00 Ortosdelens examination | Arell-Sundberg Marina |
2020-10-19 | 08:30 - 16:00 | B518 | Aktivitet och delaktighet I | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
|
2020-10-20 | 12:45 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | Parallellrum för workshop (40%) | Arell-Sundberg Marina |
2020-10-20 | 13:00 - 16:00 | B518 | Aktivitet och delaktighet I | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
|
2020-10-21 | 12:30 - 15:30 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | Parallellbokning för workshop (40%) | Arell-Sundberg Marina |
2020-10-22 | 09:00 - 11:30 | F249 | Aktivitet och delaktighet I | Ortosdelen: teroi om den dynamiska ortosen (på finska) | Arell-Sundberg Marina |
2020-10-22 | 11:00 - 16:00 | B518 | Aktivitet och delaktighet I | DYNAMISKA ortoser: Teori | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2020-10-22 | 12:15 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | Dynamiska ortoser Workshop | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2020-10-23 | 08:00 - 16:00 | B518 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2020-10-23 | 08:30 - 16:30 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | Dynamiska ortoser Workshop | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2020-10-26 | 13:15 - 15:15 | Aktivitet och delaktighet I | Workshop | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-11-05 | 08:30 - 12:00 | seminarium | ONLINE Seminarium: Ortoskursens statiska dels seminarium Mvh. Marina Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62433686340?pwd=QXNZUnREWHlvMEYxcUdhMVgvc01LUT09 Meeting ID: 624 3368 6340 Passcode: 221546 | Arell-Sundberg Marina |