Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2014 - Producentskap
- Mediekultur 2015 - Producentskap
- Mediekultur 2016 - Producentskap
- Mediekultur 2017 - Producentskap
- Mediekultur 2018 - Producentskap
- Film och media 2019 - Producentskap
- Film och media 2020 - Producentskap
- Film och media 2021 (film) - Profil: innehållsproduktion, producentskap
- Film och media 2022 (film) - Profil: innehållsproduktion, producentskap
Kursens undervisningsperiod
4 (2024-03-18 till 2024-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom Film och Media
A. KREATIVITET
Läranderesultat
Kunskap
- Du förstår betydelsen av din roll som producenten i förhållande till hela produktionsprocessen.
- Du förstår de särdrag som distribution och marknadsföring av audiovisuella produkter har, samt vad finansiering av distribution och marknadsföring innebär.
Färdigheter
- Du har kontroll över hela postproduktions-processen och kan utforma en marknadsförings- och distributionsplan samt kan arkivera filmen enligt givna specifikationer.
- Du sköter utbetalningarna och redovisar de utgifter som inspelningarna inneburit.
- Du fullföljer eventuella överenskommelser med t.ex. medverkande och andra samarbetspartner.
- Du kontrollerar att filmen når alla juridiska aspekter gällande avtal reglerar upphovsrättigheter (som till exempel musikrättigheter) andra överenskommelser.
- Du sammanställer ett så kallat presskit i samarbete med de andra inriktningarna för att samla in allt material som distribution och marknadsföring kräver.
Förhållningssätt
- Du kan anpassa din verksamhet till arbete i olika typer av team och har insikt i de olika inriktningarnas arbetsuppgifter och behov, samt har en helhetsöversikt över produktionsprocessen.
- Du förstår vikten av god kommunikation, samt ett bra och konstruktivt samarbete.
Innehåll
- Distributionsplan och -strategi
- Marknadsföringsplan och -strategi
- Finansiering av distribution och marknadsföring
Förkunskaper
Kursen Producentskap: Produktionsplanering eller motsvarande kunskaper i fråga om budgetering
Mer information
Obligatorisk närvaro (80% av lektionerna).
Presentationerna skall göras inför klass på
angiven tid.
Inga uppgifter kan göras efter kursavslutningen.
Observera att för andra inriktningar än producentskap rekommenderar vi att kursen tas tidigast på tredje läsåret.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Praktiska övningar - 50 timmar
- Självstudier - 35 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1 Närvaro 80%
Examination 2 Presenterar en distributions- och
en marknadsföringsplan för en existerande
audio- eller audiovisuell produktion
Examination 3 Presenterar en budget och en
finansieringsplan för föregående planer
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
Ex 1 40%
Ex 2 50%
Ex 3 10%
Lärare
- Bäck Maria
- Engebretsen Nanna
Examinator
Engebretsen Nanna
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Se detaljer under Rumsbokningar i ARBS
Kursanmälningstid
2023-11-24 till 2023-12-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner