Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att granska många olika konstformer: musik, bildkonst, spel, design, arkitektur, film osv.
Huvudmålsättningen är att du som studerande utvecklar och fördjupar ditt förhållande till de olika konstformerna, lär dig grunderna i upplevelsedesign både offline och online.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
-ha insikt i de nödvändiga kommunikations- och mediefärdigheterna för kulturbranschen
-känna till medieteknologins grunder och tillämpa dem i produktionsuppgifter
-förstå principerna för grupp- och teamarbete och förmögen att samarbeta med andra i multiprofessionella arbetsgrupper
-känna till virala upplevelser och hur man hanterar dem
-förstår nätbaserad aktivitet och dess säregenheter
-kunna artikulera skillnader i websidor och ha förståelse för grundprinciperna i gamification
-ha kännedom om social media och dess makt
-utveckla en grundförståelse för dataöverföring och dataformat
Innehåll
Vecka 1 -2
Bild och upplevelseanalys tillsammans med FTV studenter.
Vecka 3
Projektarbetet startar.
Research & Brainstorming
Vecka 4
Pitch & projektbeslut
Vecka 5-6
Ett antal ”kliniker” erbjuds där studenterna i samarbete med lektorerna utvecklar sina färdigheter för att kunna designa upplevelserna (projekten). Tanken är att studenten genom att aktivt delta i klinikerna utvecklar och erhåller nya färdigheter för att lösa de problem de står inför.
Under veckorna möts studerandena för att ge feedback på de olika gruppernas projekt och utveckla dem vidare.
Vecka 7
Sammanställning av upplevelsen.
Online upplevelser är en av de tre kurserna inom helheten Konst & Kultur och kommunikation.
Vecka 8
Publicering av upplevelsen. Publiceringen kan ta formen av ett evenemang, en online upplevelse eller ett koncept (minimikrav).
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Litteratur
Anges på basen av konceptidéerna.
Studieaktiviteter
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Praktiska övningar - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 50 timmar
- Självstudier - 20 timmar
- Nätbaserade - 13 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examination 1: Arbetsdagbok
Examination 2: Upplevelsekoncept
Examinationerna väger sinsemellan på följande sätt:
Examination 1: 50%
Examination 2: 50%
Lärare
- Kelly Owen
- Törnqvist Jutta
Examinator
Törnqvist Jutta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner