Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2011 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2012 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2013 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrottsinstruktör 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är:
• Att fördjupa kunskapen om hälsofrämjande arbete ur ett
praktiskt och teoretiskt perspektiv, samt att öka förmågan att
kritiskt granska, bedöma och använda evidensbaserad
information.
• Att utveckla den multiprofessionella kompetensen i
hälsofrämjande på olika nivåer (individ, grupp och samhälle)
genom att fördjupa och bredda det promotiva synsättet.
• Att öka kompetensen inom förändrings- och
utvecklingsverksamhet för att öka förståelsen för planering,
implementering och utvärdering av hälsofrämjande projekt.
• Att öka kommunikativ och social kompetens med hjälp av
olika arbetsmetoder med syftet att främja välbefinnandet inom
olika arenor i samhället.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studeranden kunna:
• Förstå centrala begreppen och tillämpning av dem inom
hälsofrämjande arbete
• Koppla teoretiska begrepp till praxis
• Identifiera behov av hälsofrämjande åtgärder i olika kontext
• Är medveten om, kan diskutera och analysera friskfaktorers
och resursers betydelse för hälsofrämjande verksamhet i
arbetslivet och annan verksamhet
Innehåll
• Kartläggning och analys av hälsofrämjande miljöer
• Föreläsningar om nyckelbegrepp, viktiga komponenter och
centrala teorier i det hälsofrämjande arbetet
• Granskning av hälsofrämjande projekt
• Planering och genomförande av hälsofrämjande
interventioner
• Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Litteratur
Green J., Tones K. (2010). Health Promotion:
Planning and Strategies. Second edition. Sage
publication
Nutbeam D. & Harris E.2004 (2nd ed.)Theory in a
Nutshell; A practical guide to health promotion
theories. McGraw-Hill Australia Pty Ltd. ISBN 978
0 074 71332 7.
Nutbeam D. & Bauman A. (2006). Evaluation in a
Nutshell - A practical guide to the evaluation of
health promotion programs. McGraw-Hill Australia
Pty Ltd. ISBN 0 074 71553 4.
Savola E. & Koskinen-Ollonqvist P. (2005).
Terveyden edistäminen esimerkein; Käsitteitä ja
selityksiä. TEKRY. Edita Prima Oy. ISBN 952-205-
006-7. Tillgänglig som pdf på www.soste.fi Extern länk
Scriven, A. (2013). Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8
Winroth J., Rydqvist L-G. 2008. Hälsa &
hälsopromotion: med fokus på individ-, grupp- och
organisationsnivå. SISU Idrottsböcker, Stockholm
ISBN 9789185433353
Lindström B., Eriksson M. (2012) The Hitchhiker’s
guide to salutogenesis. www.salutogenesis.com Extern länk
Elektroniska källor:
Ottawa Charter for Health Promotion 1986, [www]
http://www.euro.who.int/aboutwho/policy/20010827_2 Extern länk
Govermental policy program for health promotion,
2007,[www]
http://www.vn.fi/toiminta/politiikkaohjelmat/terve Extern länk
ys/ohjelman-sisaeltoe/sv.pdf
Hälsa 2015, [www]
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file Extern länk?
folderId=42733&name=DLFE-7169.pdf
Health Promotion Glossary (WHO)
Tillägg och uppdatering av kurslitteratur kan eventuellt ske
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 0 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Seminarier - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande
examinationer
Examination 1 Centrala begrepp och teorier 30%
Examination 2 Projektgranskning 30%
Examination 3 Hälsofrämjande interventioner 30%
Examination 4 Självutvärdering 10%
Examinationer kan vara tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner, uppsatser, samt
närvaro vid givna tillfällen.
Lärare
- Gray Pamela
- Kukkonen Göta
- Törnblom Cia
- Vaappo Marko
- Forss Mia
Examinator
Gray Pamela
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner